Nazorg na opvolging AED-Alert

Auteur Topic: Nazorg na opvolging AED-Alert  (gelezen 27745 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #90 Gepost op: 19 mei 2013, 16:04:37
Of bij alle hulpverleners de kwaliteit aanwezig is, dat is niet goed bekend omdat HartslagNu geen idee heeft wie ze inzetten. Je kunt je immers ook inschrijven zonder certificaat, of met een vals of verlopen certificaat. Oke, reanimeren is geen raketwetenschap, maar matige kwaliteit Basic Life Support bestaat wel degelijk, ook onder de mensen die zich hebben aangemeld voor HartslagNu. Wanneer mensen aangestuurd worden door een meldkamer, dan moet je er wel van uit kunnen gaan dat ze kwalitatief goede BLS kunnen leveren. 'Iets is beter dan niets' is een argument dat in een dergelijk geval niet opgaat.

De kwaliteit van een individuele reanimatie verbetert niet per definitie door toename van kwantiteit.

Als je doeld dat er een "zekere" schifting plaats moet vinden op basis van kwaliteit van de deelnemers dan heb je gelijk en heb ik Joost verkeerd begrepen maar het blijft i.m.o. dat kwalitiet en kwantiteit met elkaar verbonden zijn omdat de kwaliteit van de reanimatie na 1 minuut buffelen al achteruit gaat heb je dan voldoende kwantiteit dan kun je de achteruitgang in kwaliteit opvangen.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #91 Gepost op: 19 mei 2013, 16:13:34
Als je doeld dat er een "zekere" schifting plaats moet vinden op basis van kwaliteit van de deelnemers dan heb je gelijk en heb ik Joost verkeerd begrepen maar het blijft i.m.o. dat kwalitiet en kwantiteit met elkaar verbonden zijn omdat de kwaliteit van de reanimatie na 1 minuut buffelen al achteruit gaat heb je dan voldoende kwantiteit dan kun je de achteruitgang in kwaliteit opvangen.
Absoluut, ook kwalitatief goede reanimatie neemt na 1-2 minuten in effectiviteit af omdat de hulpverlener vermoeid raakt.
Echter is kwantiteit dus alleen zinvol als de kwaliteit van de individuele hulpverlener op een acceptabel niveau is. Dat is een ander soort kwaliteit dan jij bedoelt. Je hebt de vaardigheid van het individu waar aan je een kwaliteitseis kunt koppelen, maar je hebt ook de kwaliteit van de reanimatie op zich welke afhankelijk is van de individuen die de reanimatie uitvoeren en de duur dat zij reanimeren. Zijn er meer hulpverleners die goed reanimeren, dan bevordert afwisseling de kwaliteit van de reanimatie.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #92 Gepost op: 19 mei 2013, 16:38:15
@ owning:

Ik trek me de bewuste casus enorm aan omdat ik in de bewuste situatie op meerdere manieren betrokken ben. Om die reden trek ik me de sitautie waar Wpie in terecht is gekomen ook meer aan. Ik heb inmiddels ook contact gezocht met Hartslag.nu waarin ik aangegeven heb dat ik het van onfatsoen vind getuigen dat we ons als vrijwilligers wel in mogen zetten maar dat wanneer er door welke oorzaak ook een melding komt die niet bij ons terecht had mogen komen we vervolgens alles maar op basis van sumiere informatie op hun website op eigen inititief mogen uitzoeken, staat mijn hoofd ernaar als ik in Wpie's schoenen zou staan ?? ik denk het niet, weet eigenlijk wel zeker van niet. Juist het gegeven dat Hartslag een "leiding" heeft van personen met een "zeker" nivo maakt het eigenlijk onverteerbaar dat er richting de vrijwilligers alleen maar aan werving wordt gedaan en niet over het verlies van vrijwilligers door ervaringen en meldingen die niet bij de vrijwilligers thuis horen maar er wel aankomen.


Ik heb zelf ook al een keer met ze aan de telefoon hierover. Zoals 024 het kan zo je buurman zijn. De casus die ik beschreef om 2 uur 's nachts was helaas mijn buurman. Ik nam het de mensen van HartslagNu zeer kwalijk die avond dat we van de politie een dankjewel kregen en dat was het. Sta je daar dan om 2 uur 's nachts op straat met een overbuurvrouw die overstuur is en nog een aantal burgerhulpverleners die uit hun bed zijn gekomen om naar een oproep te gaan. We zijn toen zelf maar met z'n allen een kop koffie gaan drinken om een beetje tot rust te komen zodat we nog een paar uurtjes slaap konden pakken. Verder daarna nooit bericht gehad van de gemeente o.i.d. en dat heb ik ze toch wel zwaar aangerekend. Helemaal nu weer blijkt dat na wat Wpie is overkomen er nog steeds niks veranderd is.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #93 Gepost op: 25 mei 2013, 16:12:23
In de casus Wpie ontkent hartslag zelfs dat de burgerHV-ers zijn gealarmeerd zulke melding komen helemaal niet voor is hun reactie op de vraag waarom we in dergelijke gevallen aan ons lot worden overgelaten.....
Kennelijk zijn we dus wegwerpartikelen
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


p.i.m.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
Reactie #94 Gepost op: 26 juli 2013, 16:13:42

In een aantal maanden hebben mijn vrouw en ik, beide ehv n.r.k. een aantal alerts gekregen van hartslag, 1 x was een combi van drank/drugs, coma, 2x een "opgegeven" persooon(lang ziekbed), 1x onwel en met succes gereanimeerd, 1x succesvol, maar comateus door hersenbloeding, meerdere malen hebben we "mede"hv-ers opgevangen, gelukkig hebben we er niet veel last van, en ja 1 gelukte zonder verder letsel/schade geeft kracht om ook op de volgende melding te gaan. We kunnen gelukkig vrienden, maatschappelijke opvang(psycholoog rk/vrijwilliger) en bij onze kaders terecht voor vragen of natuurlijk de oudgedienden. Alle vrijwilligers bij onze afdeling zijn aangemeld bij hartslag, wat mij opvalt, dat er een groot aantal vrijwilligers wel 1 of meerde reanimaties hebben "gedaan" dus er is wel een "vloer" om met elkaar ervaringen/vragen te delen..dat scheelt...oja voordat ik het vergeet, mijn persoonlijk idee is altijd bij een rea, "op hoop van zegen"
pim


beantsje

  • Baco/EHBO'er TT-circuit, LOTUS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #95 Gepost op: 27 juli 2013, 15:43:32
Citaat van: owning31 link=msg=1163643 date=1368963119
Wat u zegt is klopt gewoon helemaal. Dat wij om 2 uur 's nachts het huis van iemand met een hartstilstand uitliepen was het een simpele bedankt en that's it. Men moet het dan zelf maar weer uitzoeken. Je kan wel bij het evaluatie invullen dat je nazorg wilt maar volgens mij is echt het eerste waar je aan denkt niet dat formulier invullen is (die overigens nog redelijk goed verstopt zit ook). Ik vind HartslagNu een goed initiatief maar op het gebied van de nazorg laten ze een hoop steken vallen.

Eigenlijk zouden mensen van HartslagNu hier is moeten meelezen, kunnen ze een hoop van leren.

Een hele poos ben ik niet op dit forum geweest, maar nu ik 2 dagen geleden voor het eerst een reanimatie heb gedaan, toch maar weer.
Het bovenstaande verhaal herken ik helemaal.

Ben na een SMS naar het slachtoffer gegaan. Er was een buurtbewoner aanwezig die aan het reanimeren geweest maar even opgehouden. Ze had het gaspen voor een ademhaling aangezien. Ik ben weer begonnen met reanimeren en heel snel kwam de ambulance.
Wij kregen de opdracht om om-en-om door te gaan met reanimeren en volgens mij ging dat goed. De profs hadden daardoor hun handen vrij voor intuberen medicatie toedienen, defibrileren etc. en na 8 minuten had het so weer een hartslag en ademhaling. Inmiddels was er ook een 2e ambu en politie.
Mijn ervaring was dat ik erg 'verkokerd' was tijdens het hele gebeuren; ik voelde geen emotie, wel veel adrenaline natuurlijk, maar ik handelde gewoon puur rationeel. Heb me geconcentreerd op de reanimatie en op de opdrachten van de profs. Zelfs de wanhopige kreten van de echtgenote, die steeds maar tegen haar man 'blijf bij me' riep, gleden eigenlijk zó langs me heen, terwijl normaal gesproken zoiets mij erg raakt.
Maar toen de ambulanceverpleegkundige met ietwat verrassing in haar stem de verlossende woorden zei: 'we hebben een hartslag en we hebben ademhaling', volgde meteen een heel zakelijk: 'bedankt voor de moeite, jullie kunnen nu weggaan'. Dat voelde toen toch wel heel apart. Dan sta je ineens buiten (want ik wil niemand in de weg lopen) even naar jezelf te zoeken.

Ik vind zo'n evaluatieformulier van HartslagNu wel heel minimaal.
Ik heb ingevuld dat ik op zich niet een gesprek hoef, maar wel graag zou willen weten hoe het met het slachtoffer is afgelopen. Dat houdt me erg bezig. Uiteraard kreeg ik een (behoorlijk kortaf) mailtje terug dat dat niet mogelijk was.
Verder, als ik wel behoefte zou hebben aan nazorg, moet ik maar afwachten tot er iemand contact opneemt. Kan wel een weekje duren. Vind ik ook niet zo goed.

Ik vraag me eigenlijk af hoe zo'n echtgenote zoiets nou beleeft; ik kom als wildvreemde zomaar binnenstormen voor een zo ingrijpend iets als een reanimatie.

Vraagje: zou het netjes zijn om over 14 dagen ofzo even een aardig kaartje in de bus te gooien? Met gewoon een korte uitleg wie ik ben, hoe ik daar nu verzeild kwam, en een telefoonnummer? Ik zou dan uitdrukkelijk niet vragen om contact op te nemen, maar hen uitsluitend de mogelijkheid bieden om dat te doen, als zij dat willen. Tenslotte zijn we buurtgenoten en het had ook heel goed gekund, dat we elkaar wèl kennen, en in dat geval was ik zeker even langsgegaan om te vragen hoe het afgelopen was. Maar wij kennen elkaar niet, en ik wil me zeker niet opdringen.


Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #96 Gepost op: 27 juli 2013, 18:23:21
Citaat van: beantsje link=msg=1186749 date=1374932612
Een hele poos ben ik niet op dit forum geweest, maar nu ik 2 dagen geleden voor het eerst een reanimatie heb gedaan, toch maar weer.
Het bovenstaande verhaal herken ik helemaal.

Ik vind zo'n evaluatieformulier van HartslagNu wel heel minimaal.
Ik heb ingevuld dat ik op zich niet een gesprek hoef, maar wel graag zou willen weten hoe het met het slachtoffer is afgelopen. Dat houdt me erg bezig. Uiteraard kreeg ik een (behoorlijk kortaf) mailtje terug dat dat niet mogelijk was.
Verder, als ik wel behoefte zou hebben aan nazorg, moet ik maar afwachten tot er iemand contact opneemt. Kan wel een weekje duren. Vind ik ook niet zo goed.

Wat dat betreft ben ik blij met mijn gemeente, daar kan ik binnen 2 tot 3 dagen terecht voor evaluatie gesprek als ik daar behoefte aan heb.
Ik heb daar 2x gebruik van gemaakt, met mijn 1e reanimatie en later met een zeer ingrijpende reanimatie (zelfmoord).
Beide gevallen ben ik goed opgevangen, wat betreft een kaartje in de bus? geen idee hoe ze daar tegenover staan, ik ben zelf wel eens langs gegaan bij een so die ik gereanimeert heb, puur omdat die bij mij aan de overkant woonde, en we elkaar regelmatig op straat tegen kwamen.
Voor de rest heb ik zelf nooit meer contact opgenomen met de betrokkennen.
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl


beantsje

  • Baco/EHBO'er TT-circuit, LOTUS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #97 Gepost op: 31 juli 2013, 20:08:25
Even reagerend op 024.
Ja, de kans is natuurlijk reeël of zelfs groot dat je ooit wordt opgeroepen om een bekende buur te reanimeren.
Maar aan de andere kant: zeker in kleine gemeenschappen gebeurt dat toch; men weet immers dat je EHBO'er bent. Ook bij de reanimatie waar ik was opgeroepen, was er een buurvrouw van een paar huizen verder opgetrommeld.

Ook in mijn geval vond ik het best een rare ervaring, je bent (voor het eerst!) aan het reanimeren, een heftige gebeurtenis, maar het liep als een trein voor mijn gevoel. In ieder geval moesten wij beiden doorgaan om-en-om, ook toen de 2e ambu en de politie er was.
Ambuvpk doen hun ding  en danna een paar keer defibrilleren en medicatie zegt de ambuvpk met toch een onmiskenbaar trillinkje in haar stem 'mensen, we hebben een hartslag'. Dat raakt je. en dan meteen erachteraan "jullie kunnen gaan, bedankt voor de moeite'.
Ja, en dan sta je buiten....en denk je 'maar ik ben geen machine'...en dan blijkt dus welk hiaat je als leek-burgerhulpverlener inzit.
Want die buurvrouw heeft waarschijnlijk de volgende dagen als goede bekende, wèl even kunnen vragen hoe het nu verder gegaan is. En ik niet.

Gelukkig heb ik na afloop een kaartje van de andere ambulancevpk gekregen en heb ik inmiddels telefonisch contact gehad. Heb ook het idee van het kaartje aan haar voorgelegd. Ze zei letterlijk: 'zou ik zelf ook gedaan hebben'. Op deze manier blijft het initiatief en de regie bij de familie en ik ben tenslotte een goede buur, en da's heel wat anders dan een professional, toch?

Nazorg van HartslagNu hoef ik niet. Ik heb genoeg connecties die weten waar ik het over heb en die ik vertrouw, waar ik graag nog een beroep op doe, zoals mijn mede LOTUS-kringleden of mijn EHBO-instructeur.


baksteen

  • Instructeur EH
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
Reactie #98 Gepost op: 3 augustus 2013, 21:48:43
Als je bereid bent ( gelukkig) om naar een shit-situatie geroepen te worden, want dat is een sms-je van hartslagnu of hartveiligwonen nu éénmaal, waarom heb je die afweging dan niet vooraf gemaakt?
Ja, grote kans dat het iemand uit de buurt is ( je hoeft geen treinkaartje te kopen)
Ja, grote kans dat de ambu het van je over neemt en dat je op een gegeven moment "niet meer nodig" bent.
Ja , (hele) grote kans dat het slachtoffer overlijdt.
Ja, keurig afgeschermde privacy voor het slachtoffer in het kader van het medisch beroepsgeheim.
Ik begrijp wel dat je met  bepaalde gevoelens een reanimatiesetting verlaat, maar het gaat nu éénmaal niet om jou......
Van Hartveiligwonen weet ik trouwens dat er wél goede nazorg is, mocht je dat willen.
problemen los je op door er wat aan te doen