gebruik zuurstof bij cardiale patiënten

Auteur Topic: gebruik zuurstof bij cardiale patiënten  (gelezen 4116 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

strongbow

• Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • Don't worry, be happy!
Gepost op: 17 mei 2005, 21:16:54
Beste Allemaal,

Om de één of andere duistere redenen heeft de huisartsenpost waar ik werkzaam ben ooit in al zijn wijsheid besloten om wel zuurstof in de wagens en op de posten te faciliteren, maar géén saturatiemeter.

Als ik mij niet vergis staat er in het LPA dat bij een vermoeden van een myocardinfarct wordt geadviseerd altijd zuurstof toe te dienen. Uiteraard zolang de patiënt geen COPD-er is.

Klopt dit en wat is dan het meest verstandige voor ons (in afwachting van de ambulance) om te doen? Nu is het erg afhankelijk van de kennis en ervaring van de arts wat de zuurstofflow wordt.

De zuurstofflow wordt ingesteld op indicatie van de arts, maar zonder saturatiemeter is het eigenlijk ook maar "natte vingerwerk". Lijkt mij... ;D

Overigens blijkt volgens de NGH-Standaard dat men adviseert om (in afwachting van de ambulance) de patiënt 6 liter/per minuut O2 te geven. Vooral als er sprake is van dyspnoe of cyanose.
Kunnen jullie je hier in vinden?

Ik vraag dit namelijk ook omdat er nu nog enige willekeur is bij artsen of er, in afwachting van de ambulance, al dan niet zuurstof wordt gegeven aan de (mogelijk) cardiale patiënt.
Zou het in jullie ogen verstandig zijn om dit te standaardiseren en bij welke situaties (lees klachten)?

grt

Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 17 mei 2005, 21:23:38
Standaardisatie is altijd handig,men kan zich richten naar de Landelijke Ambulance Protocollen, en gebruikmaken van een saturatiemeter is altijd handig om het effect van de O2 cq. behoefte aan O2 vast te stellen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

strongbow

• Senior gebruiker
  • Don't worry, be happy!
Reactie #2 Gepost op: 17 mei 2005, 21:26:56
Hé Joffry,

Even een vraagje...

Zijn wij elkaar afgelopen zondag kort tegengekomen in Rijswijk? (omstreeks 17.15, vervolgens op transport naar het RdG?)

(als je het bent: excuus voor het niet al te best fixeren van de neuskatheter  :-[)

rick

• Senior gebruiker
  • ambu
Reactie #3 Gepost op: 18 mei 2005, 23:31:45
lpa begint met 4 liter en dat is niet echt afhankelijk van copd ja of nee. 6 liter is ook meteen het max wat je door een brilletje kan en mag geven.

de saturatie is hierbij, voor mij van minder belang want het gaat er niet om of je patient benauwd is maar dat ook het vrije O2 opgekrikt wordt om zo dat deel dat bijna is afgesloten toch te proberen optimaal van O2 te voorzien. als de kransslagader is afgesloten kan de O2 aan de vinger (saturatiemeter) wel optimaal zijn maar dat deel dat extra nodig heeft krijgt niet of niet voldoende en dat geeft de pijn.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 19 mei 2005, 10:23:54
Er lopen diverse discussie op dit forum over het gebruik van zuurstof...

Ik heb er een relevante even bijgezocht.. Misschien is het handig om je daar even in te lezen..

Er zijn nog steeds heel veel misvattingen over zuurstof gebruik...  De conclusie is in alle discussies bij Hypoxie geef je 100% Zuurstof..  Pulse-oxymetrie gebruik je om te zien deze behandeling ook aanslaat. niet om je behandeling aan te passen.. Je verlaagd dus nooit je contentratie/fractie/percentage zuurstof toediening mede om de reden die Rick al aangeeft.. De saturatie in je vinger, is objectieve meting, voor je saturatie in het gebied wat hypoxisch is..

Een cardiale patient, (Extra-muraal) die hypoxisch is, (dat zijn dus de meesten) geef je dus 100% zuurstof, En zodra de ambu er is gaan zij door met het LPA.
Zuurstof geven via een neusbril, heeft na genoeg geen effect in acute situaties..

Discussie over Zuurstoftoediening bij COPD patienten:

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 19 mei 2005, 15:10:21
Er lopen diverse discussie op dit forum over het gebruik van zuurstof...

Ik heb er een relevante even bijgezocht.. Misschien is het handig om je daar even in te lezen..

Er zijn nog steeds heel veel misvattingen over zuurstof gebruik...  De conclusie is in alle discussies bij Hypoxie geef je 100% Zuurstof..  Pulse-oxymetrie gebruik je om te zien deze behandeling ook aanslaat. niet om je behandeling aan te passen.. Je verlaagd dus nooit je contentratie/fractie/percentage zuurstof toediening mede om de reden die Rick al aangeeft.. De saturatie in je vinger, is objectieve meting, voor je saturatie in het gebied wat hypoxisch is..

Een cardiale patient, (Extra-muraal) die hypoxisch is, (dat zijn dus de meesten) geef je dus 100% zuurstof, En zodra de ambu er is gaan zij door met het LPA.
Zuurstof geven via een neusbril, heeft na genoeg geen effect in acute situaties..

Discussie over Zuurstoftoediening bij COPD patienten:

Peter , dat is onzin.

Je hoeft echtgeen 100% O2 te geven in alle situaties. Veel hartpatienten knappen al op bij 4 ltr per minuut via een neusbril of neussonde(en dan praten we over mensen met (instabiele) AP-klachten, die deze klachten regelmatig hebben en thuis Nitroglycerine spray gebruiken om de coronairvaten te verwijden en daar zelf dus geen O2 bij gebruiken in thuissituatie, ook die mensen overleven het zonder 100% O2 hoor!.

100% O2 hoeft dan niet teveel te zijn, het kan wel een kanon zijn om op een mug te schieten, met een katapultje lukt het ook :)
 Daarom is het zinvol om 100%2 te geven bij patineten die het ook echt nodig hebben, ook kan het soms gebeuren dat de O2 behoefte tijdelijk hoog is en daarna afneemt, bijv bij exacerbatie COPD, daar is het ook niet nodig om tot in den treure 100% O2 te geven, maar alleen in de hypoxische crisis.

Saturatie meten in het hypoxische gebied is momenteel echt een utopie (zeker prehospitaal)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 19 mei 2005, 15:13:04
Hé Joffry,

Even een vraagje...

Zijn wij elkaar afgelopen zondag kort tegengekomen in Rijswijk? (omstreeks 17.15, vervolgens op transport naar het RdG?)

(als je het bent: excuus voor het niet al te best fixeren van de neuskatheter  :-[)

Inderdaad dat was ik  ;)  enne, zuurstofcatheter blijft beter zitten als je hem met zijden tape vastplakt, werkt beter dan papieren tape :) . Gelukkig gebruiken julie als HAP steeds vaker zuurstof in situaties waarin dat ook nodig is, hulde !

strongbow

• Senior gebruiker
  • Don't worry, be happy!
Reactie #7 Gepost op: 19 mei 2005, 18:10:03
Inderdaad dat was ik ;) enne, zuurstofcatheter blijft beter zitten als je hem met zijden tape vastplakt, werkt beter dan papieren tape :)

Bedankt voor de tip!

Gelukkig gebruiken julie als HAP steeds vaker zuurstof in situaties waarin dat ook nodig is, hulde !

Er moeten alleen zo'n 400 huisartsen overtuigd worden van het nut  :-\
Er zijn namelijk huisartsen die simpel stellen: "ik werk al 20 jaar zonder zuurstof, dus IK zie niet in waarom ik daar nu wel aan zou moeten beginnen"
tja...  >:( ??? :-[ :'(

7194

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 19 mei 2005, 18:31:05

Er moeten alleen zo'n 400 huisartsen overtuigd worden van het nut  :-\
Er zijn namelijk huisartsen die simpel stellen: "ik werk al 20 jaar zonder zuurstof, dus IK zie niet in waarom ik daar nu wel aan zou moeten beginnen"
tja...  >:( ??? :-[ :'(

Ohjah. Na al die jaren studie hebben ze zo'n kortzichtige blik. Hopelijk geen huisarts hier in de buurt.  :-X :-X :-X

ED95

• Arts
  • Forum gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 20 mei 2005, 11:14:08
Over een jaartje of zes misschien ;).
Maar in elke beroepsgroep heb je wel een paar rotte appels. Ik vind het gewoon ronduit dom dat je niet bereid ben om in de vooruitgang mee te gaan, omdat je het zelf wel best vind gaan. Als het goed is kan het altijd beter