'Treinmachinist Spanje remde te laat'De bestuurder van de trein die woensdag verongelukte in Santiago de Compostela, remde te laat. Dat stelt directeur Gonzalo Ferre van de Spaanse spoorbeheerder Adif vrijdag.
"Vier kilometer voor de plek van het ongeluk wordt al aangegeven dat de machinist snelheid moet minderen'', zegt Ferre.
Hij verklaart dat alle veiligheidssystemen goed werkten en dat de bestuurder de maximumsnelheden kon controleren op een routebeschrijving.
Op het moment van de ontsporing reed de trein 190 kilometer per uur in plaats van de toegestane 80. De trein ontspoorde woensdag in Santiago de Compostela op een stuk waar maximaal 80 kilometer per uur is toegestaan.
Machinist Francisco Jose Garzón (52) weigerde vrijdag om vragen van de politie te beantwoorden. Dat meldt persbureau AFP. Hij ligt momenteel in het ziekenhuis en wordt zo snel mogelijk voor de rechter gebracht.
Snelheidsduivel
Collega's van Garzón hebben vrijdag tegen de Spaanse krant El Mundo gezegd dat de machinist absoluut geen snelheidsduivel was. ''Als een trein vertraging had, grapten we altijd dat hij dan wel de machinist moest zijn'', vertelt een collega die de bestuurder al 30 jaar kent tegen El Mundo.
Volgens hem is Garzón nog niet eerder betrokken geweest bij een ongeval met een trein. "Het is een voorbeeldige man," benadrukt de collega. Hij gelooft ook niet dat Garzón, die bekend stond als "heel verstandig", onvoorzichtig is geweest.
''Hij moet in shock zijn geweest toen hij zei dat de trein 190 kilometer per uur reed. Dit was niet puur een menselijke fout. Er moet meer aan de hand zijn geweest.''
http://www.nu.nl/buitenland/3536016/treinmachinist-spanje-remde-laat.htmlEnige opmerkingen
Dat de machinist te laat de snelheid terug bracht tot de voor die bocht vereiste opgegeven veilige snelheid is wel duidelijk.
De vraag is waarom is de snelheid niet tijdig en volgens de instructies terug gebracht tot de voor die bocht juiste maximum snelheid.Het zal niet de eerste keer zijn dat de machinist op dit traject reed, hij was daarom wel degelijke bekend met de bocht, de zwakte van deze bocht en de daarom in deze bocht geldende beperkingen o.a. met betrekking tot de snelheden in de bocht en de afstand tot de bocht waarop hij de snelheid geleidelijk aan moest gaan terug brengen.
De machinist was dus bekend met de consequenties als hij de bocht te snel zou gaan ingaan, consequenties met betrekking tot het mogelijk/voorspelbaar gedrag van de trein, de daaruit mogelijk voortvloeiende gevolgen voor de passagiers en het treinpersoneel waaronder natuurlijk ook de bewuste machinist.
Ernstige ongelukken/calamiteiten werden vaak veroorzaakt, zo leert de historie, door een ongelukkige samenloop van omstandigheden.
Aan de hand van de diverse onderzoeken zal op termijn mogelijk duidelijk worden wat/welke de oorzaken zijn geweest van dit tragische grote ongeval.