Naar aanleiding van Alles werkt bijna met GPS, heb ik de volgende vraag.
Ik heb ooit eens ergens gelezen dat de beheerder(s) van de GPS signalen in zeer bijzondere omstandigheden het GPS signaal kan vertragen, c.q. al dan niet tijdelijk uitschakelen.
Is dat ook werkelijk zo en indien het inderdaad mogelijk zou zijn welke invloed kan dit uiteindelijk hebben op de veiligheid mbt treinen die middels GPS "navigeren".
Overigens GPS zou natuurlijk ook door een of andere oorzaak kunnen uitvallen.
GPS is een Amerikaans militair systeem wat bij hun gratie is opengesteld voor civiel medegebruik. Zij kunnen het systeem naar believen uitschakelen, versleutelen en/of anderszins aanpassen (en doen dit ook in gebieden waar het hen uitkomt). Zo werkt je burgerGPS niet in Afghanistan, maar de militaire ontvangers (met de juiste sleutel) wel. Deze afhankelijkheid wordt onderkend en er zijn dan ook initiatieven zoals (bijvoorbeeld) het Europese
Galileo en het Russische
GLONASS om hier een einde aan te maken.
GPS is zó wijdverspreid dat een dergelijke maatregel onze samenleving volledig lam zal leggen. Denk aan de synchronisatie van de frequentie van electriciteitscentrales, treinbeveiliging (zoals hier), navigatietoepassingen voor schepen en vliegtuigen.
Bij de KM leren we dan ook legio navigatiemethodes die geen gebruikmaken van GPS, juist om wel te kunnen gaan waar de koopvaardij door het gebrek aan nauwkeurige positieinformatie niet meer wil of kan gaan. Ook dit wordt onderkend, en ground-based radionavigatiesystemen zoals eLoran worden de laatste jaren weer uitgebreid en verbeterd.