Ouch, zelfs de burger GPS is zeer nauwkeurig:
[...]
Treinverkeer is helemaal niet precair, het zijn enorme units op relatief lage snelheid, dus de basis-20 meter nauwkeurigheid is al meer dan voldoende (lengte van 1 rijtuig).
Ouch, je mist duidelijk enkele punten. De bedoeling van ETCS is -onder andere - om te werken naar een zo efficiënt mogelijke
flow waarbij treinen in dezelfde richting op hetzelfde spoor worden gestuurd aan relatief hoge snelheden. De afstand tussen beide treinen is in dat geval niet méér dan de remafstand van de tweede trein. 20 meter maakt in dat geval dus wel het verschil tussen tijdig stoppen of je in het achterste rijtuig van je voorganger boren. Andere voorbeelden zijn: het veilig kunnen naderen van een nieuwe sectie waarbij vlak achter het merkpunt een voorgaande trein staat te wachten (kwestie van meters) of nog: twee treinen die op twee parallelle sporen in dezelfde richting rijden (de ene trein haalt de andere in). Met een verschil van 20 meter (of zelfs 5 meter) kan het systeem nooit zeker weten of de trein veilig op het spoor ernaast rijdt, dan wel op het punt staat vanachter in een voorganger te rijden. Maar goed, dat is dus blijkbaar allemaal niet 'precair'.
Het klopt inderdaad wel dat GPS geen rol speelt in het ERTMS.
Waarom wordt er dan al een hele tijd gediscussieerd over het (onbestaande) GPS-gebruik bij treinen?
Dit is inderdaad ook een van de V250 problemen (geen Fyra, die dienst is met de TRAXX treinstellen een geniale vinding) geweest: in de lange tunnels verloor de trein GSM signaal en kwam automatisch tot stilstand (en kon niet gereset worden). Een goed voorbeeld van slechte automatisering.
Ik doelde eerder op de jarenlange problemen aan de grens waarbij de
handover resulteerde in signaalverlies en de trein automatisch tot stilstand kwam.
Tip: lees de volgende wikis:
Tip: verdiep je eens in het moderne treinverkeer vooraleer zo een zaken als een niemendal af te schilderen. Beperk je dan zeker niet tot Wikipedia-artikels.