Middel Waterongeval (persoon te water) Aan de Rijn - Renkum 27-07-2013

Auteur Topic: Middel Waterongeval (persoon te water) Aan de Rijn - Renkum 27-07-2013  (gelezen 6914 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rutger

• Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
Citaat van: Vinkendrecht link=msg=1187000 date=1375016688
Tja, Als....
Als het slachtoffer daar niet was gaan zwemmen, was hij niet verdonken.

Verschil is alleen wel dat het opheffen van het duikteam een bewuste keuze is geweest, daarbij is bewust gekozen voor dit risico om te komen tot een besparing.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: FF4266 link=msg=1186996 date=1375014221
Zijn er nog meer beroeps kazernes in die regio? Want dan is het een kwestie van beroeps personeel verschuiven en een WO aanschaffen.. Weinig kosten, meer dekking, minder alarmerings- en opschalingsproblemen, = snellere hulp.

Helaas zal het zo simpel niet gaan worden, gezien de landelijke discussies over WO's, en het verdwijnen van steeds meer duikteams..

Arnhem-noord is samen met Arnhem-Zuid de enige 2 kazernes die 24/7 bemand zijn. Een aantal andere posten werkt met een dagploeg en verder vrijwilliger opkomst. Vroeger was er een WO in Wageningen. Dat is ook de meest logische locatie. Kwa dekking niet de beste plek, maar wel voor het inzetgebied. In de Vallei (Barneveld, scherpenzeel, Ede) is een duikteam in principe onzinnig gezien daar al jaren lang geen duikteam nodig is geweest, op het bergen van lichamen na.

Sowieso is Gelderland-midden een regio waar zeer weinig waterongevallen plaats vinden. De enige plekken waar wat langs het water kan gebeuren is vaak de Rijn. Daar zijn soms wel eens drenkelingen, maar ik denk dat een boot daar meer doet als een duikteam, immers is de stroming fel. Daarnaast hebben we de haven in Nijkerk. Maar ook daar is een duikteam niet nodig, want Nijkerk heeft een verdrag met brandweer Bunschoten. Nijkerk stuurt hun hoogwerker op aanvraag naar Bunschoten, en Bunschoten stuurt hun Duikteam.

Persoonlijk zou ik het weer oprichten van een tweede duikteam binnen de regio geldverspilling. Iedereen weet dat er practisch nooit levens worden gered met duikinzetten. Er zijn dit jaar pas 4 duikinzetten geweest. Dus het is ook niet zo dat door het grote aantallen waterongevallen er vaker levens gered zouden worden. In tegendeel zelfs. Als 1 op de 10 gered zou worden (wat waarschijnlijk bij lange na niet gered word) dan zouden onze meerdere duikteams bij elkaar 1 leven redden per 2.5 jaar. Is dat al het geld en de paraatheid en voertuigen waard? Volgens mij kunnen we op andere manieren meer levens redden met veel minder middelen.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Fireball

• Senior gebruiker
Citaat van: Rutger link=msg=1187001 date=1375018124
Verschil is alleen wel dat het opheffen van het duikteam een bewuste keuze is geweest, daarbij is bewust gekozen voor dit risico om te komen tot een besparing.

Waarschijnlijk was het van het slachtoffer ook een bewuste keuze om daar te gaan zwemmen en daarmee een bepaald risico te nemen....

FF4266

• Senior gebruiker
  • Centralist & Bevelvoerder
Duidelijke uitleg Luke, het maakat een hoop duidelijk.. komt er kort op neer dat het een slecht gedekt gebied is, echter gezien de hoeveelheid incidenten acceptabel voor de regio..

Rutger

• Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
Citaat van: Fireball link=msg=1187008 date=1375022555
Waarschijnlijk was het van het slachtoffer ook een bewuste keuze om daar te gaan zwemmen en daarmee een bepaald risico te nemen....

Neem aan dat hij zijn bewuste keuze was inderdaad. De veiligheidsregio neemt echter bewust het risico waarbij ze er zelfs vanuit gaan dat dit beleid x aantal dodelijke slachtoffers oplevert. Blijkbaar wordt dat acceptabel gevonden. Het slachtoffer neemt natuurlijk niet het risico op x aantal keren dat het bij hem mis gaat per jaar (lees met dodelijke afloop).
Lijkt me toch een ander uitgangspunt.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Rutger link=msg=1187024 date=1375029918
Neem aan dat hij zijn bewuste keuze was inderdaad. De veiligheidsregio neemt echter bewust het risico waarbij ze er zelfs vanuit gaan dat dit beleid x aantal dodelijke slachtoffers oplevert. Blijkbaar wordt dat acceptabel gevonden.

Is dat zo? Hoeveel levens worden er nou gered door een duikteam die niet gered kunnen worden met een gewone boot. Geef mij eens een paar voorbeelden waarbij slachtoffers onderwater vandaan gehaald worden door het duikteam en er goed vanaf komen.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Rutger

• Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1187025 date=1375030575
Is dat zo? Hoeveel levens worden er nou gered door een duikteam die niet gered kunnen worden met een gewone boot. Geef mij eens een paar voorbeelden waarbij slachtoffers onderwater vandaan gehaald worden door het duikteam en er goed vanaf komen.

Misschien zit ik er helemaal naast, maar is het gegeven dat we geen voorbeelden kunnen noemen niet juist het resultaat van het steeds verder wegbezuinigen van deze teams?  En als dat niet zo is waarom worden dan niet alle teams afgeschaft?

Bomby

• Junior gebruiker
  • **
Ik zeg altijd maar zo...een duikteam is het geld dubbel en dwars waard, want het zal jou dierbaren maar zijn.
Misschien kan je beter is in de top gaan bezuinigen ipv de werkvloer.

FF4266

• Senior gebruiker
  • Centralist & Bevelvoerder
Citaat van: Bomby link=msg=1187035 date=1375033674
Misschien kan je beter is in de top gaan bezuinigen ipv de werkvloer.

Lekker beargumenteerde uitspraak ook, heb je enig idee waar je over praat? Enige kennis van de brandweer organisatie?

Natuurlijk heb je dat niet, anders zou je niet simpelweg roepen dat er in de top gesneden moet worden..

G.Mans

• Forum gebruiker
In de Veiligheidsregio ZHZ is ook nog maar 1 duikteam actief vanaf kazerne Leerpark te Dordrecht.

Bij een Middel Duikinzet kunnen er duikers van een buurregio (VRR) worden ingezet, maar zijn ook duikers in de vrije wacht, die kunnen worden opgeroepen en zonodig als tweede duikteam vanaf post Leerpark kunnen uitrukken. Op post Leerpark staan overigens twee duikwagens (WO167 en WO166).