Zijn er nog meer beroeps kazernes in die regio? Want dan is het een kwestie van beroeps personeel verschuiven en een WO aanschaffen.. Weinig kosten, meer dekking, minder alarmerings- en opschalingsproblemen, = snellere hulp.
Helaas zal het zo simpel niet gaan worden, gezien de landelijke discussies over WO's, en het verdwijnen van steeds meer duikteams..
Arnhem-noord is samen met Arnhem-Zuid de enige 2 kazernes die 24/7 bemand zijn. Een aantal andere posten werkt met een dagploeg en verder vrijwilliger opkomst. Vroeger was er een WO in Wageningen. Dat is ook de meest logische locatie. Kwa dekking niet de beste plek, maar wel voor het inzetgebied. In de Vallei (Barneveld, scherpenzeel, Ede) is een duikteam in principe onzinnig gezien daar al jaren lang geen duikteam nodig is geweest, op het bergen van lichamen na.
Sowieso is Gelderland-midden een regio waar zeer weinig waterongevallen plaats vinden. De enige plekken waar wat langs het water kan gebeuren is vaak de Rijn. Daar zijn soms wel eens drenkelingen, maar ik denk dat een boot daar meer doet als een duikteam, immers is de stroming fel. Daarnaast hebben we de haven in Nijkerk. Maar ook daar is een duikteam niet nodig, want Nijkerk heeft een verdrag met brandweer Bunschoten. Nijkerk stuurt hun hoogwerker op aanvraag naar Bunschoten, en Bunschoten stuurt hun Duikteam.
Persoonlijk zou ik het weer oprichten van een tweede duikteam binnen de regio geldverspilling. Iedereen weet dat er practisch nooit levens worden gered met duikinzetten. Er zijn dit jaar pas 4 duikinzetten geweest. Dus het is ook niet zo dat door het grote aantallen waterongevallen er vaker levens gered zouden worden. In tegendeel zelfs. Als 1 op de 10 gered zou worden (wat waarschijnlijk bij lange na niet gered word) dan zouden onze meerdere duikteams bij elkaar 1 leven redden per 2.5 jaar. Is dat al het geld en de paraatheid en voertuigen waard? Volgens mij kunnen we op andere manieren meer levens redden met veel minder middelen.