Middel Waterongeval (persoon te water) Aan de Rijn - Renkum 27-07-2013

Auteur Topic: Middel Waterongeval (persoon te water) Aan de Rijn - Renkum 27-07-2013  (gelezen 6941 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Rutger link=msg=1187027 date=1375030940
Misschien zit ik er helemaal naast, maar is het gegeven dat we geen voorbeelden kunnen noemen niet juist het resultaat van het steeds verder wegbezuinigen van deze teams?  En als dat niet zo is waarom worden dan niet alle teams afgeschaft?

Uit de tijd dat elke serieuze stad met water een eigen duikteam had kunnen we ook benauwd weinig voorbeelden vinden van echte reddingen. Feit is dat na een uitruk voor de brandweerkazerne er zelfs bijna al een reanimatie volgt. Immers is iemand binnen 2 á 3 minuten gestikt, en zo snel ligt die duiker nog niet in het water. Dus als iemand snel genoeg gevonden word, welke kans al heel klein is, moet er nog gereanimeerd worden, de kans dat dat lukt is ook vrij klein, daarna moet het slachtoffer nog naar het ziekenhuis en herstellen, en de kans dat dat lukt is vaak nog kleiner. Alles bij elkaar zal de kans op overleven van een waterongeval voor de kazerne alsnog onder de 5% liggen. Dat afgewogen tegen het aantal waterongevallen wat er in de betreffende regio's plaatsvind. 4 duikinzetten dit jaar. Daarvan is er 1 middelduik (=2X alarm), 1x Bergingsduiken, en het laatste geval was uiteindelijk geen inzet voor de duikers. Dan vraag ik mij ernstig af of die inzetten wel 3 of 4 dure duikteams in de regio waar zijn.

We zouden het geld dan beter kunnen stoppen in preventie van waterongevallen. Bordjes waarop de gevaren staan, Televisiespotjes van postbus zoveel. Daarmee zullen aanmerkelijk meer levens gered worden. Of wat dachten we van het geld stoppen in AED projecten. Die zijn bewezen effectief. De overlevingskans is meetbaar toegenomen sinds de verschillende projecten er zijn. Daarmee zullen we in het statistiek uiteindelijk vele malen meer levens kunnen redden. Dan is de vraag waar je op in wilt zetten.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Bomby

• Junior gebruiker
  • **
Begrijp dat jij in de top werkt van de brandweer...jammer deze reactie

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Bomby link=msg=1187042 date=1375035722
Begrijp dat jij in de top werkt van de brandweer...jammer deze reactie

Ik? Nee hoor. Ik werk helemaal niet voor de brandweer. Ik ben gewoon een burger die er iets meer vanaf weet als de gemiddelde andere burger.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Bomby

• Junior gebruiker
  • **
Dit bericht was ook niet voor jou...jou reactie is tenminste normaal en over nagedacht.

Fireball

• Senior gebruiker
Citaat van: Rutger link=msg=1187024 date=1375029918
De veiligheidsregio neemt echter bewust het risico waarbij ze er zelfs vanuit gaan dat dit beleid x aantal dodelijke slachtoffers oplevert. Blijkbaar wordt dat acceptabel gevonden.

Maar zo'n risico-inschatting maken is toch juist de taak van een veiligheidsregio? De veiligheidsregio's worden geacht met zo min mogelijk geld een zo veilig mogelijke omgeving te creëren, maar het zal nooit 100% veilig worden, omdat een ongeluk in een klein hoekje zit.

De discussie over duiken, redden en bergen is altijd een lastige en erg actueel. Voer deze discussie nu ook eens voor de brandbestrijding! Wat mij betreft namelijk exact dezelfde discussie. Hoeveel slachtoffers redt de brandweer per jaar? En dan bedoel ik echt redden, dus op leven en dood. De veiligheidsregio maakt daarbij ook een risico-analyse en het openbaar bestuur bepaalt wat zij verstaan over adequate brandweerzorg en tegen welke kosten. Zo heeft niet elk dorp een brandweerkazerne, laat staan met beroepsbezetting. Als we op elke hoek van de straat een beroepspost neerzetten, wordt het zeker veiliger, maar ook zeker duurder.

Citaat van: Rutger link=msg=1187024 date=1375029918
Het slachtoffer neemt natuurlijk niet het risico op x aantal keren dat het bij hem mis gaat per jaar (lees met dodelijke afloop).
Lijkt me toch een ander uitgangspunt.

Nee, het slachtoffer zal inderdaad geen 7 levens incalculeren. Persoonlijk zou ik wel eerder in een bewaakt zwembad gaan zwemmen, dan in een vaarweg met sterke stroming, maar goed, ik ken de situatie daar niet.

gerritsen

• Forum gebruiker
  • Brandweer
Tja wil ook ff reageren, de brandweer oefen op jaarbasis ongeveer 75% op het ademlucht verhaal? hoeveel mensen worden er daadwerkelijk gered door de brandweer bij een brand? Is bij deze geen reaktie om de brandweer in twijfel te trekken, maar ben wel benieuwd of dat er cijfers van bekend zijn .
vanaf 1-1-2014 ex vrijwillige brandweerman

joostvankempen

• REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1187041 date=1375035676
We zouden het geld dan beter kunnen stoppen in preventie van waterongevallen. Bordjes waarop de gevaren staan, Televisiespotjes van postbus zoveel. Daarmee zullen aanmerkelijk meer levens gered worden. Of wat dachten we van het geld stoppen in AED projecten. Die zijn bewezen effectief. De overlevingskans is meetbaar toegenomen sinds de verschillende projecten er zijn. Daarmee zullen we in het statistiek uiteindelijk vele malen meer levens kunnen redden. Dan is de vraag waar je op in wilt zetten.

En het zou nog beter zijn als er in Nederland beter over grenzen van organisaties en overheidsdiensten heen gekeken zou worden: de voorbeelden van preventie die je geeft zitten nog altijd binnen de reikwijdte van het veiligheidsdomein. Volgens mij is de beste en eerste oplossing tegen verdrinkingen nog altijd leren zwemmen. En dan niet alleen het kunstje met armen en benen, maar ook bewustwording van de gevaren van zwemmen in open water etc. Hier was binnen het schoolzwemmen altijd veel aandacht voor, maar dat wordt nu bijna overal afgeschaft.

Maar ja, het ene potje is het andere potje niet en ik moet de eerste politicus nog tegenkomen die in de begroting de link legt tussen de kosten van de veiligheidsregio/brandweer en het schoolzwemmen... ;)

En dat is het erge: dat ze door de bezuiningen in verschillende potjes, probleem op probleem stapelen. Deze combinatie van afschaffen schoolzwemmen en afschaffen duikteams gaat de komende voor mijn gevoel een enorme piek opleveren in verdrinkingsongevallen...

>:(
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Ik krijg het idee dat er ook steeds meer openluchtzwembaden worden gesloten en dat de openluchtzwembaden die wel open blijven door o.a. de extra mooie attracties wel steeds prijziger worden.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: gerritsen link=msg=1187060 date=1375041502
Tja wil ook ff reageren, de brandweer oefen op jaarbasis ongeveer 75% op het ademlucht verhaal? hoeveel mensen worden er daadwerkelijk gered door de brandweer bij een brand? Is bij deze geen reaktie om de brandweer in twijfel te trekken, maar ben wel benieuwd of dat er cijfers van bekend zijn .
Precieze cijfers zijn er niet zo even te geven. Maar ik durf wel te stellen dat er meer mensen door de brandweer uit een brandend pand wordt gehaald, dan dat er mensen levend uit het water worden gehaald door een brandweerduiker.

FF4266

• Senior gebruiker
  • Centralist & Bevelvoerder
Citaat van: Bomby link=msg=1187046 date=1375035948
Dit bericht was ook niet voor jou...jou reactie is tenminste normaal en over nagedacht.

Ik vermoed dat je het over mij hebt? Nee ik werk zeker niet in de top, zoals je in mijn profiel informatie kunt zien. Echter ben ik heel goed op de hoogte van de structuur van veiligheidsregio's. Daarom weet ik ook zeker dat mijn reactie normaal wordt gevonden en over nagedacht is. Echter voel jij je nu aangevallen, en is bovenstaand nog het enige wat je kunt zeggen? Dat noem ik geen discussieren..