RAV Zuid Limburg gebruikt Ventrain bij airwaymanagement

Auteur Topic: RAV Zuid Limburg gebruikt Ventrain bij airwaymanagement  (gelezen 10985 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Ambulance Heerlen @AmbuHeerlen 11:29am · 28 Jul 13
Doeltreffend hulpmiddel toegevoegd aan onze airwaymanagement uitrusting. De Ventrain. #vooruitgang #luchtweg pic.twitter.com/aCZl4lKny2

Ventrain and emergency ventilation.mpg




oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1 Gepost op: 29 juli 2013, 09:21:11
Ik vind het een onzinnig ding voor een pre-hospitale situatie. Ik ken het ding niet maar lijkt op jet ventilatie met actieve expiratie. In pre-hospitale situatie moet je zorgen dat je als de bliksem de ademweg veilig kunt stellen door endotracheale intubatie, als dat na twee pogingen niet lukt dient men laagdrempelig het naaldconiotomieset te gebruiken.

Het begint er op te lijken dat de ambulancebazen het dun door de broek begint te lopen als ze nadenken over laagdrempelige (naald)coniotomie. Echter is het slecht medisch beleid om eerst te proberen een endotracheale tube te plaatsen, daarna te proberen of ze er een larynxmasker in kunnen krijgen, indien het faalt de nieuwe Ventrain in de strot te prikken en als dat ook niet werkt moet men alsnog een (naald)coniotomie uitvoeren.


AmbuHeerlen

  • Ambulanceverpleegkundige RAV Zuid Limburg
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Reactie #2 Gepost op: 29 juli 2013, 10:08:36
Beste 024,

Jammer dat je al een oordeel vormt over de Ventrain, zonder je verder te verdiepen in deze materie.

Ten eerste staat de Ventrain als laatste in ons regionaal luchtwegmanagement protocol.
1. ET-tube (evt. Met GumElastic Bougie)
2. ILMA
3. Ventrain

De Ventrain is ter vervanging van de Melkertset in assortiment gekomen.


AmbuHeerlen

  • Ambulanceverpleegkundige RAV Zuid Limburg
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Reactie #3 Gepost op: 29 juli 2013, 10:17:03
Nog even ter aanvulling:
De Ventrain geeft betere stuurbare AMV's dan de cricothyrotomie.(Melkertset)
Het is mij niet geheel duidelijk wat je dan bedoeld met "Als de Ventrain niet werkt, moet je alsnog een cricothyrotomie doen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #4 Gepost op: 29 juli 2013, 10:18:33
Citaat van: AmbuHeerlen link=msg=1187139 date=1375085316
Beste 024,

Jammer dat je al een oordeel vormt over de Ventrain, zonder je verder te verdiepen in deze materie.

Ten eerste staat de Ventrain als laatste in ons regionaal luchtwegmanagement protocol.
1. ET-tube (evt. Met GumElastic Bougie)
2. ILMA
3. Ventrain

De Ventrain is ter vervanging van de Melkertset in assortiment gekomen.

Welkom op het forum. Ik heb helemaal geen zin om te verdiepen in dit soort flauwekul. De ademweg dient zo snel mogelijk veilig gesteld te worden, dat is in belang van het slachtoffer. Na twee mislukte (endotracheale) intubaties is de patient gebaat bij een naaldconiotomie.

Dit soort dingen is in belang van de RAV en de eindverantwoordelijke kopstukken. Door geld en tijd te investeren in goede training en scholing kan men zorgen dat de intubatievaardigheden van het ambulancepersoneel zal stijgen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #5 Gepost op: 29 juli 2013, 10:20:48
Citaat van: AmbuHeerlen link=msg=1187142 date=1375085823
Het is mij niet geheel duidelijk wat je dan bedoeld met "Als de Ventrain niet werkt, moet je alsnog een cricothyrotomie doen.

Ik dacht dat je twee minuten geleden nog schreef dat ik me beter in deze materie moest gaan verdiepen. Het zou verstandig zijn als jij er dan maar mee begint.


AmbuHeerlen

  • Ambulanceverpleegkundige RAV Zuid Limburg
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Reactie #6 Gepost op: 29 juli 2013, 10:28:34
Uiteraard blijft het trainen van Ambulanceverpleegkundigen in airwayskills zeer belangrijk.
Er zijn echter situaties waarbij een ET-tube onmogelijk is.
Dan biedt de Ventrain een mooie uitkomst.


helm

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 29 juli 2013, 11:14:42
Dit is toch jet-ventilatie, wat je met een 3-weg-kraantje kan doen?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #8 Gepost op: 29 juli 2013, 11:33:38
Citaat van: René van der Helm link=msg=1187150 date=1375089282
Dit is toch jet-ventilatie, wat je met een 3-weg-kraantje kan doen?

Dat is het ook. Het zal wel weer een prachtig topic gaan worden. Meneer van der Reijden van het Ventrain team is inmiddels ook al lid geworden. Als ambulancediensten en belanghebbenden net zo goed waren in intuberen als in propaganda en damage-control-PR-technieken hadden we deze troep niet eens nodig.


AmbuHeerlen

  • Ambulanceverpleegkundige RAV Zuid Limburg
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Reactie #9 Gepost op: 29 juli 2013, 13:44:13
Jammer dat er, naar mijn mening op ongefundeerde aannames, hier zo wordt gediscussieerd.
Voegt helaas weinig toe.
Op deze manier, denk ik dat verdere uitleg over de Ventrain weinig zal toevoegen.
Ik ben in ieder geval blij met de aanschaf van dit airwaydevice. Het geeft ons een adequaat hulpmiddel bij een moeilijke luchtweg.