RAV Zuid Limburg gebruikt Ventrain bij airwaymanagement

Auteur Topic: RAV Zuid Limburg gebruikt Ventrain bij airwaymanagement  (gelezen 11223 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 29 juli 2013, 14:53:41
Citaat van: AmbuHeerlen link=msg=1187191 date=1375098253
Jammer dat er, naar mijn mening op ongefundeerde aannames, hier zo wordt gediscussieerd.
Voegt helaas weinig toe.
Op deze manier, denk ik dat verdere uitleg over de Ventrain weinig zal toevoegen.
Ik ben in ieder geval blij met de aanschaf van dit airwaydevice. Het geeft ons een adequaat hulpmiddel bij een moeilijke luchtweg.

Ik lees nergens ongefundeerde aannames. Ik heb het belang van het zeer snel veilig stellen van de ademweg benadrukt en stel dat er helemaal geen tijd meer is voor dit soort onzin als je de kostbare tijd al verkloot hebt met een aantal mislukte intubatiepogingen. Je moet je slachtoffer op de kap houden, MMT assistentie aanvragen en als het met op de kap niet lukt een naaldconiotomie uitvoeren.

Ik vind het prachtig dat een leverancier uit Eindhoven een prachtig verhaal heeft over dit spul, wat mij tegenvalt is dat een ambulancedienst er in mee gaat gesteund door allerlei subsidiepotjes van de provincies Noord Brabant en Limburg en daarna oude wijn (jet ventilatie) in nieuwe zakken op twitter kwakt om de burgerij het gevoel te geven dat de Limburgse ambulancedienst innovatief bezig is. Burgers op twitter slikken dit voor zoete koek, hier op dit forum is dat niet zo.

Leer maar eens fatsoenlijk intuberen en zeg je baas maar ze eens moeten nadenken voor ze geld van belastingbetalers en zorgpremiebetalers over de balk gooien met dit soort geouwehoer.

Guido van der Reijden

• Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #11 Gepost op: 29 juli 2013, 16:20:00
Met belangstelling heb ik bovenstaande discussie gevolgd. Graag wil ik als werknemer van Dolphys Medical (fabrikant van Ventrain and Cricath) proberen de discussie te verhelderen.

Ventrain is speciaal ontworpen als laatste redmiddel bij een (bijna) volledig geobstrueerde bovenste luchtweg, als endotracheale intubatie niet gelukt is of niet meer mogelijk is. Wanneer je jet ventilatie + een 2mm coniotomie katheter toepast in een (bijna) volledig geobstrueerde bovenste luchtweg, is de kans op barotrauma erg groot. Jet ventilatie blaast  namelijk onder hoge druk de zuurstof in de patiënt. Bij een geobstrueerde bovenste luchtweg kan expiratie niet plaatsvinden door de obstructie. De lucht gaat er wel in, maar kan er niet meer uit. Jet ventilatie is drukgestuurd, je stelt in onder welke druk de zuurstof de patiënt in gaat. Dit gaat over aanzienlijke drukken. Jet ventilatie is alleen relatief veilig als je bovenste luchtweg voldoende open is.  
Ventrain werkt anders en is geen jet ventilator. Ventrain sluit je in tegenstelling tot een jet ventilator aan op een druk gecompenseerde flow regulator. Je hebt dus veel meer controle over de hoeveelheid zuurstof die je de patiënt in blaast (flow gestuurd). Doordat Ventrain actief kan uitademen, is de kans op barotrauma in geobstrueerde luchtweg aanzienlijk lager als met bestaande beademingssystemen. Hetzelfde volume dat je de patiënt inblaast, zuig je er vervolgens weer uit. De inspiratie – expiratie ratio is 1:1, zie onderstaande…

1 sec inspiratie = 250 ml
2 sec inspiratie = 500 ml

1 sec expiratie = 250 ml
2 sec expiratie = 500 ml

Het beademingsapparaat Ventrain dient aangesloten te worden op een 2 mm coniotomie katheter (transtracheale katheter). Cricath is onze 2mm transtracheale katheter, speciaal ontworpen om te gebruiken in combinatie met Ventrain. Ventrain is het enige beademingsapparaat dat ook actieve expiratie kan verzorgen. Hiermee is een minute volume te behalen tot 7 L/min, in tegenstelling tot een product zonder actieve expiratie. Hierbij is in een zelfde situatie de uitademingstijd aanzienlijk langer, wat resulteert in onvoldoende efficiënte minute volumes.
Ref: “Benumof and Hagberg’s Airway Management 3rd edition, pagina 595”.

Het gebruik van een driewegkraantje wordt in de literatuur omschreven als een gevaarlijke constructie:
Ref: “The importance of flow and pressure release in emergency ventilation devices”, Pediatric Anesthesia 2009 19: 452-457
Ref: “A bench study of ventilation via two-self-assembles jet devices and the Oxygen Flow Modulator in simulated upper airway obstruction

Ik hoop dat ik hiermee één en ander verhelderd heb. Ik ervaar alle feedback uit de markt als zeer leerzaam en welkom; dus ook op dit forum. Dank hiervoor! Blijf vooral jullie feedback plaatsen!

oma

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 30 juli 2013, 10:44:15
Citaat van: Guido van der Reijden link=msg=1187257 date=1375107600

Hetzelfde volume dat je de patiënt inblaast, zuig je er vervolgens weer uit. De inspiratie – expiratie ratio is 1:1, zie onderstaande…

1 sec expiratie = 250 ml
2 sec expiratie = 500 ml

Is dat ook zo in praktijk bij de RAV Zuid Limburg? Als een ambulanceverpleegkundige er niet in slaagt om iemand te intuberen zegt dat niet per definitie dat er sprake is van een volledige geobstrueerde ademweg.

seh/ic broeder

• (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #13 Gepost op: 30 juli 2013, 10:50:04
Je moet het denk ik omdraaien. Als er een volledig geobstrueerde luchtweg is, kan dit een laatste redmiddel/alternatief zijn

tenminste zo begrijp ik het.

AmbuHeerlen

• Ambulanceverpleegkundige RAV Zuid Limburg
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #14 Gepost op: 30 juli 2013, 11:00:38
Juist ja.
Bijvoorbeeld bij ernstig aangezichtsletsel, oedeem, mechanische obstructie. Dus waar de orale toegang onmogelijk is.

Dit moet los gezien worden van de intubatievaardigheid van de hulpverlener. Er zijn gewoon situaties waarbij het anatomisch onmogelijk is, om via de gangbare technieken de luchtweg vrij te maken.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #15 Gepost op: 30 juli 2013, 11:02:45
Ik heb het ding ook gezien bij ons. Mooi middel in ervaren en goed getrainde handen. Het staat niet zo ver van de naald-crico af (de catheter prik je ook in de trachea).

Enkele bezwaren bij de Ventrain in de ambulance-setting: De ambulancezorg is goed in staat om nieuw dingen te introduceren, maar ik heb nog nooit in het openbaar een evaluatie gezien of het middel ook met de juiste indicatie en adequaat wordt ingezet. Er zit bij de introductie blijkbaar geen onderzoek aan vast om te analyseren of er behoefte aan is en of het device juist gebruikt wordt. Ik weet verder niet hoe vaak er in NL per jaar door een ambupleeg een naald-crico wordt geprikt, maar dit lijkt me een nogal dure toevoeging om op alle ambu's te leggen als dit per bus maximaal 1x per 2 jaar voorkomt. Gewoon hard rijden en 100% O2 toedienen houdt je patient ook in leven: De Ventrain is met name voor langdurige naaldbeademing een oplossing (in-hospital).
Tot slot ben ik niet niet overtuigd of je geen problemen veroorzaakt door actief aan de luchtweg te gaan zuigen. De menselijke long is niet gemaakt om een negatieve druk te weerstaan, en ik zou me toch zorgen maken over atelectase, longoedeem (Negative Pulmonary Pressure Edema), pneumothorax en bloedingen.
Arts  www.alphalog.nl

oma

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 30 juli 2013, 11:03:54
Citaat van: senseihomer link=msg=1187463 date=1375174204
Je moet het denk ik omdraaien. Als er een volledig geobstrueerde luchtweg is, kan dit een laatste redmiddel/alternatief zijn

tenminste zo begrijp ik het.

"Als" en "kan" zijn hele mooie woorden.

Als er een volledige geobstrueerde ademweg is. Wat als er geen volledige geobstrueerde ademweg is (iets wat in praktijk vaker voorkomt).

Het kan een laatste redmiddel/altenatief zijn. Een chirurgische coniotomie of naaldconiotomie (wat al in de gereedschapskist zit van Nederlandse ambulancediensten en de ambulanceverpleegkundige mag/moet deze handeling ook uitvoeren) is een laatste redmiddel indien de intubatiepogingen falen.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 30 juli 2013, 11:08:00
Citaat van: AmbuHeerlen link=msg=1187466 date=1375174838
Juist ja.
Bijvoorbeeld bij ernstig aangezichtsletsel, oedeem, mechanische obstructie. Dus waar de orale toegang onmogelijk is.

Dit moet los gezien worden van de intubatievaardigheid van de hulpverlener. Er zijn gewoon situaties waarbij het anatomisch onmogelijk is, om via de gangbare technieken de luchtweg vrij te maken.

Dan ga je de geclaimde 1 : 1 -ratio niet redden, tenzij je je onderbroek in de strot van je slachtoffer drukt om te zorgen voor een volledig geobstrueerde ademweg.

helm

• Gast
Reactie #18 Gepost op: 30 juli 2013, 12:33:19
Citaat van: 024 link=msg=1187471 date=1375175280
Dan ga je de geclaimde 1 : 1 -ratio niet redden, tenzij je je onderbroek in de strot van je slachtoffer drukt om te zorgen voor een volledig geobstrueerde ademweg.

Hahaha onderbroekenlol, ik houd ervan.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 30 juli 2013, 15:22:48
Citaat van: Guido van der Reijden link=msg=1187257 date=1375107600

Hetzelfde volume dat je de patiënt inblaast, zuig je er vervolgens weer uit. De inspiratie – expiratie ratio is 1:1, zie onderstaande…

1 sec expiratie = 250 ml
2 sec expiratie = 500 ml

Ik hoop dat ik hiermee één en ander verhelderd heb. Ik ervaar alle feedback uit de markt als zeer leerzaam en welkom; dus ook op dit forum. Dank hiervoor! Blijf vooral jullie feedback plaatsen!

Terwijl in de bovenstaande bewering het in- en expiratie volume nog aan elkaar gelijk wordt gesteld, blijkt daaronder ineens dat met deze techniek het expiratievolume kennelijk groter is dan het inspiratievolume. Het is op zich heel erg knap als je in staat bent om een patiënt meer uit- dan in te laten ademen. Bovendien verwijst de I:E ratio naar de tijd en niet naar een volume.

Inderdaad..., heel verhelderend.

De heer van der Reijden houdt hier gewoon een ordinair verkooppraatje. Hij heeft klaarblijkelijk de klok horen luiden en weet niet waar de klepel hangt. Daarmee krijgt de hele posting een pathetisch karakter. Dit soort lieden hebben niks op een hulpverleningsforum te zoeken. Ze voegen niks toe aan een inhoudelijk discussie over een op zich interessant onderwerp.

Expert.