Met belangstelling heb ik bovenstaande discussie gevolgd. Graag wil ik als werknemer van Dolphys Medical (fabrikant van Ventrain and Cricath) proberen de discussie te verhelderen.
Ventrain is speciaal ontworpen als laatste redmiddel bij een (bijna) volledig geobstrueerde bovenste luchtweg, als endotracheale intubatie niet gelukt is of niet meer mogelijk is. Wanneer je jet ventilatie + een 2mm coniotomie katheter toepast in een (bijna) volledig geobstrueerde bovenste luchtweg, is de kans op barotrauma erg groot. Jet ventilatie blaast namelijk onder hoge druk de zuurstof in de patiënt. Bij een geobstrueerde bovenste luchtweg kan expiratie niet plaatsvinden door de obstructie. De lucht gaat er wel in, maar kan er niet meer uit. Jet ventilatie is drukgestuurd, je stelt in onder welke druk de zuurstof de patiënt in gaat. Dit gaat over aanzienlijke drukken. Jet ventilatie is alleen relatief veilig als je bovenste luchtweg voldoende open is.
Ventrain werkt anders en is geen jet ventilator. Ventrain sluit je in tegenstelling tot een jet ventilator aan op een druk gecompenseerde flow regulator. Je hebt dus veel meer controle over de hoeveelheid zuurstof die je de patiënt in blaast (flow gestuurd). Doordat Ventrain actief kan uitademen, is de kans op barotrauma in geobstrueerde luchtweg aanzienlijk lager als met bestaande beademingssystemen. Hetzelfde volume dat je de patiënt inblaast, zuig je er vervolgens weer uit. De inspiratie – expiratie ratio is 1:1, zie onderstaande…
1 sec inspiratie = 250 ml
2 sec inspiratie = 500 ml
1 sec expiratie = 250 ml
2 sec expiratie = 500 ml
Het beademingsapparaat Ventrain dient aangesloten te worden op een 2 mm coniotomie katheter (transtracheale katheter). Cricath is onze 2mm transtracheale katheter, speciaal ontworpen om te gebruiken in combinatie met Ventrain. Ventrain is het enige beademingsapparaat dat ook actieve expiratie kan verzorgen. Hiermee is een minute volume te behalen tot 7 L/min, in tegenstelling tot een product zonder actieve expiratie. Hierbij is in een zelfde situatie de uitademingstijd aanzienlijk langer, wat resulteert in onvoldoende efficiënte minute volumes.
Ref: “Benumof and Hagberg’s Airway Management 3rd edition, pagina 595”.
Het gebruik van een driewegkraantje wordt in de literatuur omschreven als een gevaarlijke constructie:
Ref: “The importance of flow and pressure release in emergency ventilation devices”, Pediatric Anesthesia 2009 19: 452-457
Ref: “A bench study of ventilation via two-self-assembles jet devices and the Oxygen Flow Modulator in simulated upper airway obstruction
Ik hoop dat ik hiermee één en ander verhelderd heb. Ik ervaar alle feedback uit de markt als zeer leerzaam en welkom; dus ook op dit forum. Dank hiervoor! Blijf vooral jullie feedback plaatsen!