Ik denk dat al die bedrijven hun energie, tijd en geld beter kunnen steken in wat thuiswerkplekken en een goede voorbereiding want de kans dat deze schadeclaims succes gaan opleveren is nihil.
In Nederland is de juridische term hiervoor "
nadeelcompensatie". Het zou mij tegenvallen als dit niet is meegenomen in de plannen die hier voor gemaakt worden. Volgens mij hebben de meeste gemeentes, en instanties zoals Rijkswaterstaat, hier gewoon procedures voor die men uit de kast haalt bij afsluitingen en andere beperkingen die burgers en bedrijven treffen.
Wel moet het dan om schade gaan die onevenredig is, en aantoonbaar moet zijn. De wettelijke bepalingen rond nadeelcompensatie zijn vorig jaar aangepast, en zijn/worden verwerkt in diverse bestaande wetten, maar vooral in de Algemene wet bestuursrecht.
Nu ben ik geen expert, maar de uitspraak dat schadeclaims geen succes opleveren lijkt mij ook wat voorbarig....
Voor de NSS zal het afhangen van de maatregelen die een ondernemer zelf neemt, gebaseerd op de verwachte gevolgen van de afsluitingen. Bijv extra transporttijd is te verwachten, en lijkt mij geen reden voor een claim. Maar dagverse producten niet op tijd bij een veiling kunnen krijgen, zou wel reden kunnen zijn voor een claim.