Hoofddorp: Landmacht treft voorbereidingen NSShttp://www.112meerlanden.nl/2014/03/06/hoofddorp-landmacht-treft-voorbereidingen-nss/Geplaatst op 6 maart 2014
Hoofddorp, 6 maart – Op diverse punten is de Landmacht bezig om tijdelijke wegen te maken met het MLC-70 wegenmatsysteem, dit ter voorbereiding op het NSS.
Het MLC-70 wegenmatsysteem maakt slecht begaanbaar terrein op snelle en flexibele wijze berijdbaar. Gisteren werden de voertuigen op de Vijfhuizerweg gespot en vandaag zijn ze aan het werk naast de A5 bij de Abdij-tunnel.
Deze matten zijn zo sterk dat ze makkelijk een tank kunnen dragen.
Fotografie: Eric van LieshoutFoto('s) geplaatst met toestemming van rechthebbende
MLC-70 wegenmatsysteemhttp://www.defensie.nl/organisatie/landmacht/inhoud/materieel/voertuigen/mlc-70-wegenmatsysteemDeze oprolbare mat van staal of kunststof dient als tijdelijke (weg)verharding. Bijvoorbeeld voor omleidingen, waterovergangen en als rolbaan voor vliegtuigen. Het MLC-70 wegenmatsysteem maakt slecht begaanbaar terrein op snelle en flexibele wijze berijdbaar.
Specificaties
Lengte: 11,37 meter
Breedte: 3,03 meter (met wegenmat), 2,5 meter (zonder wegenmat)
Hoogte: 3,6 meter (normaal), 3,02 meter (transito)
Gewicht: 19.600 kilogram, 28.800 kilogram (met wegenmat)
Vervoer: KRAUSSMAFFEI vrachtauto met 4-assig onderstel
In gebruik bij: Koninklijke Landmacht
Het wegenmatsysteem leggen
Achter op de terreinvrachtauto is een installatie geplaatst waarmee militairen de wegenmatten kunnen leggen. Op het wegenmatsysteem bevindt zich een opgevouwen mat die zich tijdens het leggen automatisch ontvouwt. De wegenmatten kunnen aan elkaar gekoppeld worden. Bij 2 soorten wegenmatsystemen is een Liebherr hijskraan nodig om de wegenmatten van de vrachtauto op en af te hijsen.
Draagkracht
De wegenmatten kunnen tanks en voertuigen met een gewicht van 650 kN (kilonewton) dragen.