Nuclear Security Summit #NSS2014 - Nederland 23 t/m 26-03-2014

Auteur Topic: Nuclear Security Summit #NSS2014 - Nederland 23 t/m 26-03-2014  (gelezen 399285 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #240 Gepost op: 15 maart 2014, 00:01:14
Citaat van: Live link=msg=1250941 date=1394837492
Als je die laatste tweet leest dan mag je toch hopen dat de inzet rond de NSS niet ten koste gaat van het gewone politiewerk en de veiligheid in de wijken:

Het normale politiewerk zal daar zeker onder te lijden hebben, volgens mij is daar al het nodige over gezegd...


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #241 Gepost op: 15 maart 2014, 00:04:19
NSS Top beveiligingsmaatregelen kust

http://www.noordwijk.nl/Smartsite.shtml?id=82036

De NSS Top 2014 moet veilig en waardig verlopen. Niet alleen op het land, maar ook op de zee en het strand treffen de instanties maatregelen. In Noordwijk krijgen inwoners en bezoekers te maken met bijzondere maatregelen. Ze hebben te maken met het verblijf van twee delegaties in twee hotels tijdens de Haagse top.

Algemeen - specifiek
Er is sprake van algemene beveiligingsmaatregelen binnen een beveiligd zeegebied tussen Zandvoort en Monster. Verder worden specifieke maatregelen genomen ter hoogte van Noordwijk en Scheveningen. De maatregelen hebben tot doel de directe omgeving van hotels met NSS-gasten aan de kust van Scheveningen en Noordwijk te beveiligen en ordeverstoringen vanaf de zee te voorkomen en te handhaven gedurende de NSS Top 2014.

Noodverordening
Noordwijk heeft een noodverordening afgegeven voor een gedeelte van de kuststrook, namelijk binnen de 1km-zone vanaf de eb-lijn tussen kilometerpaal 82.500 (komt overeen met 52-14.4 Nb 004-25.3 Ol) en kilometerpaal 81.000 (komt overeen met 52-15.1 Nb 004-25.9 Ol). Hier is het voor scheepvaartverkeer en andere vaartuigen, van vrijdag 21 maart 07.00 uur tot en met donderdag 27 maart 17.00 uur, verboden om zich in dit gebied te bevinden. Ook is dan in dit gebied vliegeren, (kite)surfen, zeilvliegen, zwemmen, varen met (al dan niet opblaasbare) vaartuigen, en het oplaten van ballonnen of andere objecten verboden.
Meer informatie over de noodverordening zoals publicatie, kaart en andere zaken volgt zo spoedig mogelijk op gemeentelijke website.

Algemeen: beveiligd zeegebied
Uitgangspunt bij de beveiligingsmaatregelen op zee en aan de kust is dat gedurende de NSS vrij gebruik van de Noordzee mogelijk is voor alle soorten gebruikers, mits dit de veiligheid van het evenement of de goede orde niet verstoort. Daarom kan vanaf één kilometer uit de kust de scheepvaart in principe normale doorgang vinden.
De territoriale zee tussen Zandvoort en Monster (de zandmotor) wordt wel aangemerkt als ‘beveiligd zeegebied’. Dit betekent dat alle schepen/objecten in dit gebied bekend zijn bij de politie (schip, lading, bemanning en eigenaar). Het zal opvallen dat zich tijdens de NSS binnen het beveiligde zeegebied marine- en politieschepen bevinden. Deze monitoren het scheepvaartverkeer en onderhouden contact met de schepen die zich in dit gebied bevinden. Zonodig geven de beveiligingseenheden aanwijzingen aan het scheepvaartverkeer of vinden er inspecties plaats.

Medewerking
De scheepvaart wordt onder andere geïnformeerd over de verhoogde paraatheid en de beperkingen door middel van navigatieberichten en Berichten aan Zeevarenden. De scheepvaart wordt op verschillende manieren gevraagd hun medewerking te verlenen. Zo is het van belang de marifoon continue uit te luisteren. Zo kunnen de beveiligingseenheden contact leggen indien dit gewenst is. Verder wordt de scheepvaart gevraagd de aanwijzingen van de Politie en Marine in het beveiligde zeegebied op te volgen.

Meer informatie
Heeft u na het lezen van de informatie nog specifieke vragen dan kunt u contact opnemen met de gemeente Noordwijk, team Openbare Orde en Veiligheid. Het liefst per e-mail gemeente@noordwijk.nl  Natuurlijk kunt u ook telefonisch contact opnemen via het algemene nummer (071) 36 60 000. U wordt dan doorverbonden met een van de beleidsmedewerkers mevrouw N. Caspers of de heer P. van den Brink. Ook kunt u het speciale webonderdeel raadplegen.



NSS Top 2014: Noordwijk

webonderdeel NSS Top 2014

Op maandag 24 en dinsdag 25 maart is de internationale conferentie de Nuclear Security Summit 2014 (NSS) in het World Forum in Den Haag om internationale afspraken te maken over het voorkomen van nucleair terrorisme. Tijdens de top bezoeken 58 regeringsleiders, 5000 delegatieleden en 3000 journalisten ons land. Het is de grootste top die ooit in Nederland is georganiseerd. Voor een goed verloop van deze top worden veiligheids- en verkeersmaatregelen getroffen die van invloed zijn op de bereikbaarheid van de Randstad.

Waarom wordt de nucleaire top gehouden?
President Obama noemde in 2009 nucleair terrorisme als één van de grootste bedreigingen voor de internationale veiligheid. De kans dat terroristen met nucleair materiaal een aanslag plegen, is wellicht klein. Maar als het gebeurt, dan zijn de gevolgen enorm. Daarom is er de NSS. Op deze internationale top worden afspraken gemaakt met als doel nucleair terrorisme wereldwijd te voorkomen.
Meer informatie: Website NSS 2014
 
Bereikbaarheid algemeen
Kaart wegafsluitingen RandstadDe nucleaire top heeft van zondag 23 tot en met dinsdag 25 maart grote gevolgen voor het verkeer in de Randstad en dus ook de Duin- en Bollenstreek. Vanwege het vervoer van delegaties van en naar Schiphol, Den Haag en Noordwijk zijn van tijd tot tijd de A4, A44/N44, N206 afgesloten. Advies is om deze wegen tijdens de top te mijden en om thuis te werken, de trein te pakken of de fiets. Rijkswaterstaat informeert de weggebruiker via de bekende website Van A naar Beter.
Meer informatie: Website Van A naar Beter
 
Bereikbaarheid Noordwijk
De NSS Top heeft van vrijdag 21 maart 17:00 uur tot donderdag 27 maart 17:00 uur (dit is een voorlopige planning) invloed op de bereikbaarheid van de Duin- en Bollenstreek en ook Noordwijk. U dient met de verschillende maatregelen rekening te houden. Meer informatie: Bereikbaarheid Noordwijk.
Mocht u gebruik maken van de Regiotaxi houdt u dan rekening met vertragingen. Meer informatie: Nieuwsitem Regiotaxi
Mocht u gebruik willen maken van de bus. Meer informatie: website Arriva

Verkeers- en parkeermaatregelen Noordwijk
Ook Noordwijk draagt bij aan de NSS Top. De kustgemeente is gastheer van twee delegaties. Zij zullen overnachten in Grand Hotel Huis ter Duin en Hotels van Oranje. Het verkeer van en naar deze hotels zal in Noordwijk zorgen voor diverse veiligheids- en verkeersmaatregelen met name rondom beide hotels. Maar ook in overige delen van Noordwijk. Er gelden diverse parkeerverboden en daaraan gekoppeld gratis parkeren in de overige delen van Noordwijk.
Meer informatie: Informatie voor omwonenden

Voor omwonenden Grand Hotel Huis ter Duin
Ook Noordwijk draagt bij aan de NSS Top 2014. De kustgemeente is gastheer van twee delegaties. Zij zullen onder andere in Grand Hotel Huis ter Duin overnachten. Voor omwonenden is in nauwe samenwerking met Huis ter Duin en de politie een informatieavond georganiseerd. Bewoners van de appartementencomplexen hebben in een brief aanvullende informatie ontvangen over het toelatingsregime met aanmeldprocedure voor bewoners, bezoekers en bedrijven van deze complexen. Voor meer informatie over de maatregelen rondom Huis ter Duin zie onderstaande link.
Meer informatie: Informatie voor omwonenden

Beveiligingsmaatregelen aan de kust en het strand
StrandEr worden specifieke maatregelen genomen aan de kust ter hoogte van Scheveningen en Noordwijk. Het gaat om de kuststrook binnen de 1km-zone vanaf de eb-lijn tussen kilometerpaal 82.500 (komt overeen met 52-14.4 Nb 004-25.3 Ol) en kilometerpaal 81.000 (komt overeen met 52-15.1 Nb 004-25.9 Ol). De maatregelen gelden van vrijdag 21 maart 07.00 uur tot en met donderdag 27 maart 17.00 uur.
Meer informatie: Informatie voor bezoekers en inwoners

Voor omwonenden Hotels van Oranje
Ook Noordwijk draagt bij aan de NSS. De kustgemeente is gastheer van twee delegaties. Zij zullen onder andere in Hotels van Oranje overnachten. Voor omwonenden is in nauwe samenwerking met Hotels van Oranje en de politie een informatieavond georganiseerd. Voor meer informatie over onder andere de verkeers- en parkeermaatregelen rondom Hotels van Oranje zie onderstaande link.
Informatie voor omwonenden]Meer informatie: Informatie voor omwonenden[/url]
 
Meer informatie
Heeft u na het lezen van de informatie nog specifieke vragen dan kunt u contact opnemen met de gemeente Noordwijk, team Openbare Orde en Veiligheid.
Het liefst per e-mail gemeente@noordwijk.nl
Natuurlijk kunt u ook telefonisch contact opnemen via het algemene nummer (071) 36 60 000. U wordt dan doorverbonden met een van de betrokken beleidsmedewerkers mevrouw N. Caspers of de heer P. van den Brink.
Samen sterk in de hulpverlening!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #242 Gepost op: 15 maart 2014, 09:57:43
Citaat van: Diamondback link=msg=1250925 date=1394835397
Ik wel.

Overigens heb ik uit betrouwbare bron vernomen dat de organisatie zelfs bepaalde overheidsfunctionarissen het dragen van wapens tijdens de NSS-top niet toevertrouwd en dat zij de dienstwapens gedurende de top in de kluis moeten laten.

En dat snap ik dan ook weer niet.

Dat snap ik wel. Een ieder met een wapen of die een wapen kan bedienen (luchtafweer etc.) kan toch rare dingen gaan doen. Naarmate er minder wapens in die buurten zijn des te minder risico op wapengebruik lijkt mij.
Screening kan nooit 1000 % zijn dat geldt zowel vwb beroeps als sport wapenhouders met handwapens.
De luchtafweer etc. zal wel over heel veel schijven moeten gaan voordat er uiteindelijk iets kan worden afgevuurd.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #243 Gepost op: 15 maart 2014, 10:18:14
Ik schud even meewarig met mijn hoofd...

Want waarom is het risico dan nu ineens zoveel hoger tijdens zo'n top voor personen en groepen die al gescreened zijn? En waar haalt men het idee vandaan dat het zonder top de vrees voor misbruik ineens een stuk minder is?
Vertrouwt de overheid dan die groepen niet of is de screening dus nog steeds niet goed? En hoe zit het dan met al dat veiligheidspersoneel dat dan wel gewapend rondrent?

Men is nu compleet aan het doorschieten... :-\


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #244 Gepost op: 15 maart 2014, 10:19:03
Citaat van: Live link=msg=1250941 date=1394837492
Marco Burgman @POL_MBurgman
Met verschillende disciplines v/h onderdeel mobiliteit waaronder ik val tijdens #NSS2014 scenario's geoefend die plaats zouden kunnen vinden
5:25pm · 14 Mar 14



Marco Burgman @POL_MBurgman
Komende 2 weken nauwelijks/niet inzetbaar voor de wijk ivm mijn inzet voor de #NSS2014 Kees gaat met de ME op pad Voor Herman inzet onbekend
5:30pm · 14 Mar 14

Als je die laatste tweet leest dan mag je toch hopen dat de inzet rond de NSS niet ten koste gaat van het gewone politiewerk en de veiligheid in de wijken:

Marco Burgman @POL_MBurgman
Gister met circa 15 bewoners & gemeente om de tafel om te kijken hoe we samen het aantal inbraken in #Badhoevedorp omlaag kunnen brengen.
9:20am · 12 Mar 14

Je kunt je inderdaad afvragen of Nederland in een aantal opzichten niet te klein is voor dit soort evenementen.
Zeker vwb de politie zal deze enorme inzet gaan te koste van andere werkzaamheden,noozakelijke werkzaamheden waaraan men normaal al nauwelijks of niet aan toe komt.


guest12562

  • Gast
Reactie #245 Gepost op: 15 maart 2014, 11:41:33
Citaat van: Thor link=msg=1250975 date=1394875143
Je kunt je inderdaad afvragen of Nederland in een aantal opzichten niet te klein is voor dit soort evenementen.
Zeker vwb de politie zal deze enorme inzet gaan te koste van andere werkzaamheden,noozakelijke werkzaamheden waaraan men normaal al nauwelijks of niet aan toe komt.

Inderdaad dit is gewoon het grootste probleem, we zijn hier als land te klein voor. Leuk hoor dat we met de grote jongens mee willen doen, maar dit komt de veiligheid van de burgers niet ten goede, ik hoop echt dat ik rond die dagen iemand thuis kan hebben. Inbrekersgilde gaat hier echt gebruik van maken.

Daarnaast heb ik ook begrepen dat als er echt grote demonstraties komen dat politie Nederland niet eens aan de gevraagde capaciteit kan voldoen. Qua verhouding demonstranten/politie (ME).

Al met al hoop ik dat het economisch nog iets gaat opleveren voor Nederland, want dat zou het enige lichtpuntje kunnen zijn.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #246 Gepost op: 15 maart 2014, 12:18:07
Citaat van: Diamondback link=msg=1250974 date=1394875094
Vertrouwt de overheid dan die groepen niet of is de screening dus nog steeds niet goed? En hoe zit het dan met al dat veiligheidspersoneel dat dan wel gewapend rondrent?

Men is nu compleet aan het doorschieten... :-\

Dachten we dat ook niet over Tristan van der V? Ik heb alle vertrouwen in de mensen, maar er zijn ook lui die hier misbruik van kunnen maken. Dat hoeft niet eens de verlofhouder te zijn, maar wel iemand die weet dat jij verlofhouder bent en met een wapen op straat loopt. Het is een kwestie van dingen uitsluiten, ALS het misgaat gaan alle vingertjes weer richting de burgemeester: waarom heeft hij dan ook sportschutters toegelaten in zo'n gebied????????

@Breathe: ik denk dat dit NL economisch wel wat gaat opleveren, zeker de langere termijn. Behalve dat er 10k aan hotelboekingen en restaurants zijn geboekt, zijn we ook wereldnieuws. Een mooi visitekaartje dat wellicht veel toeristen oplevert en goed is voor het imago. Of we daarmee de kosten er echt uithalen? Geen idee, maar dat is in de 'marketingwereld' erg gebruikelijk. Reclames kosten meer dan dat het oplevert...  O0
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #247 Gepost op: 15 maart 2014, 13:39:44
Citaat van: Diamondback link=msg=1250974 date=1394875094
Want waarom is het risico dan nu ineens zoveel hoger tijdens zo'n top voor personen en groepen die al gescreened zijn?

Al gescreend zijn? Wat versta je daaronder? Er zijn toch altijd nog steeds verschillende niveaus (classificaties) van screening...


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #248 Gepost op: 15 maart 2014, 14:05:19
Citaat van: Diamondback link=msg=1250974 date=1394875094
Ik schud even meewarig met mijn hoofd...

Want waarom is het risico dan nu ineens zoveel hoger tijdens zo'n top voor personen en groepen die al gescreened zijn? En waar haalt men het idee vandaan dat het zonder top de vrees voor misbruik ineens een stuk minder is?
Vertrouwt de overheid dan die groepen niet of is de screening dus nog steeds niet goed? En hoe zit het dan met al dat veiligheidspersoneel dat dan wel gewapend rondrent?

Men is nu compleet aan het doorschieten... :-\

In Nederland zijn we altijd heel goed met gelijk achteraf proberen te krijgen.

Nu zeuren omdat het allemaal zo streng wordt aangepakt, maar als het misgaat als eerste wijzen waarom we zus of zo niet hadden kunnen voorkomen/uitsluiten.

Je kan het er over eens zijn of zo'n grote happening nu wel of niet in Nederland moet worden gehouden. Maar het is nu eenmaal zo en dan moet je ook alles uitsluiten. Er hoeft maar één gek met rare ideeën rond te lopen en één moment van verslapping bij de beveiliging en Leiden is in last...
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #249 Gepost op: 15 maart 2014, 14:06:50
Citaat van: Breathe link=msg=1250993 date=1394880093
Inderdaad dit is gewoon het grootste probleem, we zijn hier als land te klein voor. Leuk hoor dat we met de grote jongens mee willen doen, maar dit komt de veiligheid van de burgers niet ten goede, ik hoop echt dat ik rond die dagen iemand thuis kan hebben. Inbrekersgilde gaat hier echt gebruik van maken.
Onzin. De noodhulp dekking zal over het algemeen niet anders zijn dan normaal.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.