Nuclear Security Summit #NSS2014 - Nederland 23 t/m 26-03-2014

Auteur Topic: Nuclear Security Summit #NSS2014 - Nederland 23 t/m 26-03-2014  (gelezen 399289 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #260 Gepost op: 16 maart 2014, 02:06:08
Citaat van: Breathe link=msg=1251167 date=1394925800
Ik ga hier geen onzin verkondigen, zoals ik al aangeef als collega's vanuit de politie deze opmerkingen maken dan zegt dat volgens mij voldoende.
Normaal is het hier al geen vetpot, laat staan tijdens deze dagen.
En wij werken voor de plaatselijke bakkerij...?  De noodhulp dekking wordt gewoon gegarandeerd, dus waar je ook woont... er is die dagen voldoende politie voor het noodhulp proces. Als het normaal geen vetpot is dan zal dit nu niet anders zijn.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #261 Gepost op: 16 maart 2014, 08:57:10
Citaat van: Breathe link=msg=1251167 date=1394925800
En hoe zit het dan met het arbeidstijden besluit? Daarbij de portemonnee is niet altijd zaligmakend. Men heeft ook nog een leven naast de politie dus niet iedereen zal elke keer ja kunnen zeggen.

Ik zie niet echt hoe het arbeidstijdenbesluit relevant is hier. In het besluit staan slechts regels die maximaal over werk- en rusttijden in een week gaan, niets over een langere periode. Daarnaast worden er uitzonderingen gemaakt voor bijzondere omstandigheden. En tjsa, als je ingepland wordt op je werk binnen je contractvoorwaarden, dan moet er gewoon gewerkt worden toch? Wat jou leven naast de politie daar ook van vindt. Dat is in een ziekenhuis, bij defensie, bij serviceverlenende bedrijven niet anders. Ambtenaren gaan binnenkort hun bijzondere rechtspositie verliezen, maar (o.a.) politie en defensiemedewerkers niet. Dat heeft een reden, namelijk dat de aard van ons werk bijzonder is en daar dus een beschermde rechtspositie bij past. Een van die bijzonderheden in ons werk is dat continuiteit van de dienstverlening boven het belang van de individuele werknemer gaat (hoewel er een zorgplicht is). Het kost dus extra geld om die extra NSS loonuren te betalen (voor niets gaat de zon op, maar ik niet m'n bed uit zonder dat er flinke ASAP spoed *** aan de knikker is), maar reken maar dat dit geen enkel gevolg gaat hebben voor de basispolitiezorg/noodhulp de rest van dit jaar.

Ik zie daarom niet in waarom de NSS uren niet bovenop de normale sterkte gepland zouden kunnen zijn.
Bijdragen op persoonlijke titel.


guest12562

  • Gast
Reactie #262 Gepost op: 16 maart 2014, 09:35:40
Citaat van: Red link=msg=1251173 date=1394931968
En wij werken voor de plaatselijke bakkerij...?  De noodhulp dekking wordt gewoon gegarandeerd, dus waar je ook woont... er is die dagen voldoende politie voor het noodhulp proces. Als het normaal geen vetpot is dan zal dit nu niet anders zijn.

Nee dat heb ik niet gezegd (plaatselijke bakkerij), blijkbaar wordt er door de collega's anders tegenaan gekeken, er wordt dus van mening verschilt prima toch. Laten we het daar dan maar bij houden eens hoeven we het niet te worden.

Citaat van: Highfield link=msg=1251184 date=1394956630
Ik zie niet echt hoe het arbeidstijdenbesluit relevant is hier. In het besluit staan slechts regels die maximaal over werk- en rusttijden in een week gaan, niets over een langere periode. Daarnaast worden er uitzonderingen gemaakt voor bijzondere omstandigheden. En tjsa, als je ingepland wordt op je werk binnen je contractvoorwaarden, dan moet er gewoon gewerkt worden toch? Wat jou leven naast de politie daar ook van vindt. Dat is in een ziekenhuis, bij defensie, bij serviceverlenende bedrijven niet anders. Ambtenaren gaan binnenkort hun bijzondere rechtspositie verliezen, maar (o.a.) politie en defensiemedewerkers niet. Dat heeft een reden, namelijk dat de aard van ons werk bijzonder is en daar dus een beschermde rechtspositie bij past. Een van die bijzonderheden in ons werk is dat continuiteit van de dienstverlening boven het belang van de individuele werknemer gaat (hoewel er een zorgplicht is). Het kost dus extra geld om die extra NSS loonuren te betalen (voor niets gaat de zon op, maar ik niet m'n bed uit zonder dat er flinke ASAP spoed *** aan de knikker is), maar reken maar dat dit geen enkel gevolg gaat hebben voor de basispolitiezorg/noodhulp de rest van dit jaar.

Ik zie daarom niet in waarom de NSS uren niet bovenop de normale sterkte gepland zouden kunnen zijn.

Het is niet mijn bedoeling om hier een discussie op te starten over het arbeidstijden besluit/arbeidstijden wet, ik weet dat de werk en rusturen vast moeten staan en dat als deze termijnen zijn verstreken men tot overwerk over zal gaan (terecht!)
De opmerking komt meer uit het feit dat men niet meer dan 48 uur per week gemiddeld mag werken, daar doelde ik op, dat geldt voor iedereen.
De politie zit wat dat betreft onder een vergrootglas, want bij overtredingen worden er boetes uitgeschreven.

Laat ik het dus maar houden op het feit dat ik in ieder geval probeer mijn huisje bezet te houden, want de tekenen vanuit de politie organisatie zeggen mij genoeg. Ondanks dat er hier dus anders wordt verteld. Enige zelfbescherming mag toch wel, wordt in de huidige tijd ook wel van de burger verwacht.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #263 Gepost op: 16 maart 2014, 09:57:47
Citaat van: Breathe link=msg=1251197 date=1394958940
Het is niet mijn bedoeling om hier een discussie op te starten over het arbeidstijden besluit/arbeidstijden wet, ik weet dat de werk en rusturen vast moeten staan en dat als deze termijnen zijn verstreken men tot overwerk over zal gaan (terecht!)
De opmerking komt meer uit het feit dat men niet meer dan 48 uur per week gemiddeld mag werken, daar doelde ik op, dat geldt voor iedereen.
De politie zit wat dat betreft onder een vergrootglas, want bij overtredingen worden er boetes uitgeschreven.

Die discussie zwengel je zelf aan door er over te beginnen. Die 48 uur per week gemiddeld over 16 weken is inderdaad leuk, maar er zijn uitzonderingen. Die uitzonderingen gelden o.a. voor militair personeel bij inzet en oefeningen (als ik ingezet wordt werk ik 24 uur per dag, heb ik iedere nacht nachtdienst etc etc), maar ook voor de politie:

Voor inlichtingen- en veiligheidsdiensten van de overheid en de politie geldt ook een uitzondering op de Arbeidstijdenwet. De naleving van de Arbeidstijdenwet geldt niet als dit de handhaving van de openbare orde verhindert.

Oftewel: uitvoeren, mars!
Bijdragen op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #264 Gepost op: 16 maart 2014, 10:28:32
De onderhavige wetten zijn bedacht om o.a. oververmoeidheid door het werk en de daaraan voortvloeiende mogelijke gevaren te voorkomen.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #265 Gepost op: 16 maart 2014, 10:45:36
Citaat
Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/voor-welke-werknemers-of-beroepen-geldt-de-arbeidstijdenwet-gedeeltelijk-niet.html
Voor inlichtingen- en veiligheidsdiensten van de overheid en de politie geldt ook een uitzondering op de Arbeidstijdenwet. De naleving van de Arbeidstijdenwet geldt niet als dit de handhaving van de openbare orde verhindert.

Dit is misbruik van het artikel. Dit artikel is toegevoegd om de openbare orde te kunnen handhaven bij calamiteiten.
Er is genoeg jurisprudentie dat berekende inzet geen overmacht is en de uitzonderingen dus niet van toepassing zijn. De NSS is een georganiseerd iets er is dus geen overmacht dus kan er geen beroep worden gedaan op dit artikel.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #266 Gepost op: 16 maart 2014, 11:25:58
Ik berust mij in mijn visie dat de NSS gewoon bovenop bestaande roosters gepland wordt en er de rest van het jaar ook gewoon gepland en ingezet zal worden. Als je alle agenten telt, die de uren toebedeeld die ze volgens het arbeidstijdenbesluit maximaal ingezet mogen worden (en daarmee dus ook hun contract respecteert) dan kan je die extra NSS diensten prima verroosteren binnen de reguliere grenzen van de arbeidstijdregeling.

Misschien kunnen we er achter komen hoe de praktijk bij andere geplande gebeurtenissen was. Weet iemand wat het gevolg van de kroning afgelopen voorjaar op de politieplanningen was? Idem voor iedere jaarwisseling, misschien de Afghanistantop enkele jaren terug? Was er bij deze evenementen in de 16 weken (=tijd waarover arbeidstijdgemiddelde niet boven 48uur/week uit mag komen) na het evenement sprake van (sterk) verminderde politiezorg of zelfs afwezigheid van politiezorg?

Ik denk dat ik het antwoord wel weet: ja, er was invloed waardoor bepaalde processen langzamer of niet plaatsvonden. De basispolitiezorg is echter altijd gegarandeerd geweest.

Mod, misschien wilt u dit afsplitsen om het topic schoon te houden, maar de discussie is wel interessant.

Overigens, dit topic is überhaupt wel een leuke discussiegenerator. Veel inhoud, zeer divers!
Bijdragen op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #267 Gepost op: 16 maart 2014, 12:30:52
Als er een groot aantal dagen 1/3 van de Nederlandse politiesterkte in dat gebied moet worden ingezet moet je je toch serieus afvragen of Nederland niet te klein is voor dit soort evenementen.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #268 Gepost op: 16 maart 2014, 12:33:50
Citaat van: Thor link=msg=1251264 date=1394969452
Als er een groot aantal dagen 1/3 van de Nederlandse politiesterkte in dat gebied moet worden ingezet moet je je toch serieus afvragen of Nederland niet te klein is voor dit soort evenementen.

Je kan ook redeneren dat het dan tijd is om te zorgen voor andere inzet middelen of de huidige middelen te vergroten door reserves aan te spreken. Ik kan mij zo indenken dat er ook taken zijn die niet door Politie/KMar hoeven te worden gedaan maar ook kunnen worden gedaan op grond van de defensiebijstand.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #269 Gepost op: 16 maart 2014, 13:02:49
Citaat van: HIT link=msg=1251266 date=1394969630
Je kan ook redeneren dat het dan tijd is om te zorgen voor andere inzet middelen of de huidige middelen te vergroten door reserves aan te spreken. Ik kan mij zo indenken dat er ook taken zijn die niet door Politie/KMar hoeven te worden gedaan maar ook kunnen worden gedaan op grond van de defensiebijstand.

Men heeft er bewust voor gekozen om 1/3 van de Nederlandse politiesterkte daar een groot aantal dagen naartoe te sturen. Het is geen calamiteit. Het evenement is al geruime tijd bekend.
Dan had men toch ook ruimschoots de tijd om de door jou genoemde alternatieven te overwegen en al dan niet gedeeltelijk uit te voeren.