Je kan ook redeneren dat het dan tijd is om te zorgen voor andere inzet middelen of de huidige middelen te vergroten door reserves aan te spreken. Ik kan mij zo indenken dat er ook taken zijn die niet door Politie/KMar hoeven te worden gedaan maar ook kunnen worden gedaan op grond van de defensiebijstand.
Hoewel iedere militair in het kader van het handhaven van openbare orde kan worden ingezet op basis van de Politiewet (onder gezag van de minister van V&J) denk ik dat het niet slim is om dat te doen. Een militair heeft niet de "straatervaring" van een politieagent. Hij heeft niet de ervaring om op straat te surveilleren zoals dat hier in NL gebruikelijk is en al vroegtijdig de-escalerend op te treden. Surveilleren in Tarin Kowt of Gao gaat toch vanuit een andere instelling. Daarnaast zal Jan Modaal, maar ook Henk Herrieschopper, toch wel anders reageren op militairen dan op agenten. Een groep militairen bij een controlepost of iets dergelijks straalt iets anders uit dan een aantal agenten. In Nederland gaat dit ongetwijfeld tot (politiek) gedonder en onbegrip leiden, ongeacht hoe professioneel die militairen hun werk ook doen. Militairen in het straatbeeld, zeker in de Randstad, zijn een bijzonderheid in Nederland. Men weet niet wat ze mogen, wat ze kunnen, kortom het is allemaal maar eng en onbekend. Dat gaat spanningen opleveren en dat wil je niet.
Als puntje bij paaltje komt en zaken uit de klauwen gieren, dan kan een club mariniers of infanteristen wel behoorlijk optreden. Ik vermoed echter dat de bulk van die politiediensten niet van die aard zal zijn, maar het zou me hogelijk verbazen als een dergelijk scenario geen deel van de plannen uitmaakt. Ik denk, zoals Thor zegt, dat er echt wel over nagedacht is en waar mogelijk ook naar gehandeld is, maar dat vele malen wenselijker is om een dergelijke top initieel door de politie te laten afhandelen.