Nucleaire top: code rood in Randstadhttp://www.haarlemmermeer.nl/Contact/_/Nucleaire_top_code_rood_in_RandstadVraag het de burgemeester
Nog een paar dagen en de Nuclear Security Summit (NSS) begint. Dat heeft nogal wat gevolgen voor onze gemeente. Waarom eigenlijk?
Burgemeester Theo Weterings:
“Eigenlijk heel simpel. Omdat onze nationale luchthaven in onze gemeente ligt. Daar komen de meeste regeringshoofden met hun delegaties aan en vertrekken ze weer na deze internationale top. De grootste ooit in Nederland gehouden. Het is vanzelfsprekend belangrijk, dat de leiders en hun delegaties veilig van en naar Den Haag worden vervoerd. Daarom komt er een corridor van 48 kilometer, waarvan 22 kilometer, dat is ruim 45%, op het grondgebied van Haarlemmermeer ligt. Dat heeft nogal gevolgen. Evenals de ongeveer 2.500 hectare die rondom de Polderbaan wordt afgesloten voor onbevoegden.
Mensen die in dat gebied wonen kunnen er wel in en uit als zij zich kunnen legitimeren. Wie in het gebied werkt of op bezoek gaat moet zich van te voren hebben aangemeld. Dat betekent nogal wat voor hen, maar ik heb op meerdere bijeenkomsten mogen merken dat er begrip voor is. Zeker als er naar opmerking van betrokkenen wordt geluisterd. Dat proberen we ook zoveel mogelijk te doen, om het voor hen zo min mogelijk onaangenaam te maken. Maar, dat velen overlast zullen ervaren is niet te voorkomen. Ik sprak al over de veiligheidscorridor. Die gaat gepaard met wegafsluitingen en omleidingen. Naast de verkeersborden fysiek op straat is er veel informatie te vinden op internet. Zowel op onze website
www.haarlemmermeer.nl onder het kopje ‘NSS’, als op
www.nss2014.com. En vergeet vooral niet te kijken op de
www.vananaarbeter.nl voor de meest actuele verkeerssituatie.
Daar staat niet voor niets: “Houd van 23 tot 26 maart rekening met zeer ernstige hinder.” Ik kan dat alleen maar onderschrijven, en mijn oproep herhalen aan inwoners werknemers en bezoekers om deze dagen de auto laten staan. En, als het echt niet anders kan, volg de borden en de genoemde websites. Zo staat op onze site een kaartje, met daarop de afsluitingen en de adviesroutes die wel open zijn. Desondanks moet u ook op deze wegen zeker rekening houden met vertragingen. Kortom; bedenk of u echt deze dagen de weg op moet. 24 en 25 maart is ’Code Rood’ in de Randstad.”