Ik vroeg me ook af hoe dat zat... vanmorgen zag ik in Wassenaar vlakbij de kmar kazerne zwarte minibusjes (dacht ik) met opschrift POLIZEI. je zou zeggen: Duitse politie. Maar welke bevoegdheid hebben die hier eigenlijk.
Er zijn convenanten / akkoorden voor grensoverschrijdende politiesamenwerking, zoals het Verdrag van Enschede 2006, op basis waarvan een beroep kan worden gedaan op Duitsen en Belgische politieambtenaren. Zij vallen in dat geval onder Nederlands bevoegd gezag, "met inbegrip van de uitoefening van soevereine bevoegdheden."
Zie:
http://www.infopuntveiligheid.nl/Infopuntdocumenten/12-2010%20Handboek%20Bijstand%20Deel%202%20Grensoverschrijdende%20bijstandsverlening.pdf (wel wat verouderd, maar de juridische basis is nog hetzelfde)pag. 16 Verdrag van Enschede.
pag. 112 aanvullende regelingen
Ik weet alleen niet of dat hier ook aan de orde is. Wanneer alleen sprake is van meezoeken naar explosieven, heb je daar in principe geen politiebevoedheden voor nodig. Maar het kan dus in ieder geval wel, o.b.v. internationale regelingen.
We gaan toch geen auto's lenen? Lijkt me redelijk verwarrend...
Dat gebeurt wel hoor, zo heeft Denemarken bijvoorbeeld Nederlandse ME bussen geleend. Stickertje erop en klaar is Kees