In Nederland mag je niet zomaar met een bende zware jongens met geladen wapens op de snelweg tenzij je bij de politie of defensie werkt. Als je er Amerikaans grondgebied van maakt dan scheelt dat een hoop papierwerk....
En als er stront aan de knikker is dan gelden de Amerikaanse wetten waarschijnlijk ook, dus ze zullen zich maximaal verdedigen en niet zo halfzacht als wat de NL-politie zou kunnen/mogen.
Mij is het iets anders uitgelegd, ooit. Dus hou me te goede als dit niet helemaal juist is...
Volgens mij bied de Wet Wapens en Munitie gewoon de
mogelijkheid aan de Minister van Veiligheid en Justitie om aan dit soort diensten dezelfde uitzondering op de WWM te verlenen als aan onze eigen Politie, Krijgsmacht, etc...
(Daarnaast zijn er voor de Krijgsmacht ook nog andere verdragen waardoor krijgsmacht personeel van bijv NAVO landen, onder voorwaarden, hier niet onder valt.)
Een buitenlandse delegatie meld de meekomende beveiliging bij het Ministerie van Buitenlandse zaken (Directie Kabinet en Protocol). Deze zal het bewapeningsvraagstuk doorspelen aan (zaakgelastigde van) de Minister.
Na overleg met de bezoekende overheid geeft deze dan een bewapeningsvoorschrift (wie/wat/hoe/wanneer/etc) aan de betrokken buitenlandse overheid. Dat timmert volgens mij het "wapenbezit" dan juridisch dicht, zonder dat er sprake is van het opgeven van een stukje Nederlandse Soevereiniteit.
Maar misschien dat Highfield hier meer ter zake kundig is...