https://www.youtube.com/watch?v=yW48DqIqMAwBarack Obama naar Rijksmuseum in Amsterdam
Frank Buis/RoyalPress Amsterdam
Gepubliceerd op 24 mrt. 2014
President Barack Obama heeft maandagmorgen zijn dank uitgesproken voor het warme welkom dat hij ontving bij zijn bezoek aan Nederland. Staand voor de Nachtwacht gaf de Amerikaanse president samen met premier Rutte een persconferentie in het Rijksmuseum in Amsterdam, waar hij de pronkstukken van het museum bekeek. ,,Dank u wel", zei Obama in het Nederlands.
,,Dit is mijn eerste bezoek aan Nederland. Ik ben er trots op tussen enkele van de Hollandse meesters te staan over wie ik op school zo veel heb geleerd", zei Obama. En doelend op de Nachtwacht: ,,Dit is waarschijnlijk de beste achtergrond die ik ooit heb gehad op een persconferentie."
De president bedankte behalve premier Rutte en burgemeester Van der Laan ook koning Willem-Alexander. Obama vond het leuk dat hij direct bij zijn aankomst ook even de tijd kreeg om met studenten te praten. Hij sprak verder zijn bewondering uit voor de Olympische prestaties van de Nederlandse sporters. ,,Naast schilderen weten jullie echt hoe je moet schaatsen.''
Hechte vriendschap
Maar we zijn hier natuurlijk voor de derde nucleaire top, aldus Obama. Het welkom, de organisatie van de top is een ander goed voorbeeld van Nederlands leiderschap. Niet alleen ten aanzien van nucleaire vraagstukken maar ook op andere vlakken, zoals vrijhandel en het milieu.Europa, zo herinnerde Obama zijn toehoorders er ook aan, is de hoeksteen voor de Amerikaanse betrokkenheid bij de wereld. Daarom wordt er veel aandacht besteed aan Oekraïne rond de top.
De president benadrukte de hechte vriendschap met Nederland, dat zich altijd een trouwe bondgenoot heeft getoond. Nederland toont volgens hem leiderschap op tal van vlakken. Hij roemde de rol die de Nederlandse troepen spelen in Afghanistan en sprak ook zijn waardering uit voor onze hulp in de strijd tegen de internationale piraterij. ,,Nederlanders laten over de grens een hele positieve indruk achter. Ik ben daar zeer dankbaar voor. John Adams verwoordde het ruim 200 jaar geleden al: Nederland heeft altijd gestreden voor vrijheid en voor de rechten van naties. Dat was toen zo en dat is nu nog steeds zo.'' Obama sloot zijn persconferentie af in het Nederlands: ,,Dank u wel."
'Welkom, Barack'
Aan het begin van het persmoment had Rutte Obama officieel welkom geheten. Met de eenvoudige woorden ,,welkom Barack'' begon hij zijn verklaring.
Als historicus zei Rutte blij te zijn om aan de Amerikaanse president historische documenten te kunnen tonen die de lange vriendschap en verbondenheid van beide landen dragen. In zijn toesprak ging Rutte verder in op de nucleaire top in Den Haag. ,,Barack, jouw aanwezigheid geeft het belang aan van deze top'', aldus Rutte. De premier wees verder op de warme handelsbanden tussen de beide landen.
Camera Montage en Copyright :
Frank Buis/RoyalPress Amsterdam.