Los van de financiële kant (want reken maar dat dat gewoon goed en netjes geregeld wordt als je de President van de VS in veiligheid weet te brengen): tegen de tijd dat Obama in een KNRM boot de zee op moet vluchten (uit handen van de Secret Service), dan zijn die beveiligers met assistentie van alles wat Nederland in, rond en boven HtD in positie had een ware oorlog aan het uitvechten tegen de dreiging. Dit moet echt de aller, allerlaatste noodoptie geweest zijn. Vlieg/wegverkeer moet onmogelijk zijn en het gebouw zelf moet mogelijk opgegeven worden. Vanaf zee kan zoveel vuurkracht richting het strand en de gebouwen daar afgegeven worden dat een ultieme vluchtpoging via die weg wel mogelijk is.
Laat ik het anders stellen: een dergelijke situatie zou uniek, ongekend en extreem zijn, en zou Huis ter Duin waarschijnlijk rijp voor de sloop maken.
Je zet niet zomaar voor de lol een KNRM vaartuig met vrijwilligers standby voor een evacuatie van president Obama.
Al dan niet als allerlaatste noodoptie, het werd toch beschouwd als een mogelijke optie, praktisch of niet.
Als je bedenkt dat een KNRM vaartuig met simpele vrijwilligers ook wel eens zou kunnen gaan worden ingezet voor een mogelijk toch wel riskante evacuatie "
een ware oorlog aan het uitvechten tegen de dreiging".dan moet je voor die vrijwilligers wel het nodige voorbereiden.
Je moet ze er goed van doordringen waaraan ze aan beginnen en welke risico's ze kunnen gaan lopen en welke de uiteindelijke consequenties kunnen zijn.
Naast de verzekeringstechnische aspecten, die afdoende moeten zijn geregeld zijn er andere zaken.
"Laat ik het anders stellen: een dergelijke situatie zou uniek, ongekend en extreem zijn, en zou Huis ter Duin waarschijnlijk rijp voor de sloop maken". Hadden die vrijwilligers de beschikking over beschermingsmiddelen zoals kogelvrije vesten, ik lees daar in het verhaal niets over.
Overigens wie heeft dit alternatief (al dan niet op het allerlaatste moment) bedacht de Amerikanen of de mannen aan boord van een der beveiligingsvaartuigen.