Nuclear Security Summit #NSS2014 - Nederland 23 t/m 26-03-2014

Auteur Topic: Nuclear Security Summit #NSS2014 - Nederland 23 t/m 26-03-2014  (gelezen 401287 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #790 Gepost op: 27 maart 2014, 13:55:41
Citaat van: Tomyboy link=msg=1254278 date=1395924177
Ga er maar vanuit dat die check is uitgevoerd. Naregistratie kostte twee uur wat ik meekreeg, en vervolgens ging je door de ''scankerk.'' Dus als ze iets van plan waren en er iets voor bij hadden was het gelijk opgevallen...

Adminstratief kan je inderdaad al snel een heleboel controleren. De scankerk was buitengewoon goed uitgerust met o.a. gezichtsherkenningsmiddelen, röntgenscanners, mobiele CBRN -detectoren en een hele berg personeel. Op het terrein zelf kon men met een gele (pers) pas in geen enkele zone komen waar ook maar een subaltern delegatielid te vinden was. Voorafgaand aan de persmomenten werd, op basis van inschrijving, nogmaals identiteit gecontroleerd alvorens men onder begeleiding naar de juiste ruimte geëscorteerd werd. Dit alles onder uitgebreide videosurveillance en toezicht van (on)gewapend (on)geuniformeerd politie/defensiepersoneel.

Mensen die kwaad willen vallen op en vertonen afwijkend gedrag. Het publiek bij de persconferentie van Rutte en Obama werd vermoedelijk gadegeslagen door de beste spotters die Nederland en de VS in de gelederen hebben en hordes overige geschoolde mensen binnen de professie. Die gasten hadden, hoe tof ze ook praten, geen schijn van kans gehad.
Bijdragen op persoonlijke titel.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #791 Gepost op: 27 maart 2014, 14:23:30
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1254277 date=1395923825
Ik vind nergens in het verhaal de achtergrond check terug waar jij het over hebt.

Neem dat maar van me aan dan. Ook wat Highfield zegt is correct en tevens juist, er zaten heel veel veiligheidsmensen (ook tussen de journalisten) en die gasten hadden geen schijn van kans.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #792 Gepost op: 27 maart 2014, 14:59:07
Daar was ik ook wel vanuit gegaan. Zoals ik al zei zou het anders wel te simpel zijn geweest voor een mogelijke boosdoener
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel




Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #794 Gepost op: 27 maart 2014, 17:15:05
https://www.youtube.com/watch?v=1uRQt37qspg
Air Force One vertrekt vanaf Schiphol
RTV NH Wij zijn Noord-Holland
Gepubliceerd op 25 mrt. 2014
Citaat
25 maart 2014, tegen 21:00. President Obama verlaat Nederland met zijn Air Force One vanaf Schiphol.

https://www.youtube.com/watch?v=oQVohWMUbvw
Veel militair vertoon bij nucleaire top
RTV NH Wij zijn Noord-Holland
Gepubliceerd op 26 mrt. 2014
Citaat
De veiligheidsoperatie rond de NSS-top is woensdag afgerond. De afgelopen dagen was er veel militair vertoon in Amsterdam en Schiphol vanwege de nucleaire top. Wij hebben een compilatie gemaakt.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
https://www.youtube.com/watch?v=t0-zc2Ae8ls
Overzicht NSS-dagen op Schiphol
Amsterdam Airport Schiphol
Gepubliceerd op 26 mrt. 2014
Citaat
In deze video blikt operationeel directeur Ad Rutten terug op de NSS-dagen op Schiphol, waarbij de Polderbaan als parkeerplaats werd gebruikt voor vliegtuigen van delegaties en president Obama op Schiphol arriveerde en ook weer vertrok.
Samen sterk in de hulpverlening!


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #796 Gepost op: 27 maart 2014, 19:14:52
Iedereen heeft het nu over de beveiliging van Obama, maar natuurlijk was er nog een grote delegatie in Noordwijk was, met ongetwijfeld net zo veel beveiliging.
Wat ik me dan afvraag, in hoeverre worden evacuatie- en andere scenario's daar op elkaar afgestemd. Hebben Amerikanen en Chinezen daar ook contact over? (Natuurlijk zonder dat men elkaars details uitwisselt.) Zeker voor de Nederlandse betrokkenen bij de planning lijkt mij dit een leuke en unieke uitdaging. Zo vaak komt dit niet voor op de wereld.

Zou wel een leuk plaatje opgeleverd hebben, Obama en Xi Jinping die tegelijkertijd bij de KNRM reddingsboot aankomen en ruzie maken over wie er nu eerst was.......  >:D
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #797 Gepost op: 27 maart 2014, 19:36:42
Citaat van: zwelgje link=msg=1254366 date=1395944092
Iedereen heeft het nu over de beveiliging van Obama, maar natuurlijk was er nog een grote delegatie in Noordwijk was, met ongetwijfeld net zo veel beveiliging.
Wat ik me dan afvraag, in hoeverre worden evacuatie- en andere scenario's daar op elkaar afgestemd. Hebben Amerikanen en Chinezen daar ook contact over? (Natuurlijk zonder dat men elkaars details uitwisselt.) Zeker voor de Nederlandse betrokkenen bij de planning lijkt mij dit een leuke en unieke uitdaging. Zo vaak komt dit niet voor op de wereld.

Zou wel een leuk plaatje opgeleverd hebben, Obama en Xi Jinping die tegelijkertijd bij de KNRM reddingsboot aankomen en ruzie maken over wie er nu eerst was.......  >:D

Ik wèèt het niet, maar ik vermoed dat dit via Nederland gecoördineerd en gedeconflicteerd wordt. Uiteindelijk is het ons land, wij hebben uiteindelijk de lead. De buitenlandse delegaties worden natuurlijk zo veel als mogelijk en wenselijk gefaciliteerd, maar als er stront aan de knikker is zullen ze toch onze hulp nodig hebben. Ik denk dat de beveiliging "Noordwijkbreed" georganiseerd is, met liaisons van beide landen in de commandolijn.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #798 Gepost op: 27 maart 2014, 20:30:53
Citaat van: zwelgje link=msg=1254366 date=1395944092

Zou wel een leuk plaatje opgeleverd hebben, Obama en Xi Jinping die tegelijkertijd bij de KNRM reddingsboot aankomen en ruzie maken over wie er nu eerst was.......  >:D

Zeker de Amerikanen hebben alles minstens dubbel aan materieel.
Het heeft mij dan ook verbaasd dat ook de reddingboot van Katwijk niet even in Noordwijk is aangeschoven en nu kom jij ook nog even met mijnheer Xi Jinping.

Wat helemaal vreemd is dat de KNRM vrijwilligers een mogelijke evacuatie werd toebedacht.
De marine heeft een aantal prachtige landingsvaartuigen, bewapend en al, waar je met een daartoe geschikt en gepantserd voertuig zo vanaf het strand aan boord kunt rijden.
Lijkt mij, als je toch via het strand zou moeten vluchten, wel iets sneller en professioneler dan met een weerloze strandreddingboot met nog weerlozer vrijwilligers.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #799 Gepost op: 27 maart 2014, 21:04:52
Citaat van: Thor link=msg=1254374 date=1395948653
Zeker de Amerikanen hebben alles minstens dubbel aan materieel.
Het heeft mij dan ook verbaasd dat ook de reddingboot van Katwijk niet even in Noordwijk is aangeschoven en nu kom jij ook nog even met mijnheer Xi Jinping.

Wat helemaal vreemd is dat de KNRM vrijwilligers een mogelijke evacuatie werd toebedacht.
De marine heeft een aantal prachtige landingsvaartuigen, bewapend en al, waar je met een daartoe geschikt en gepantserd voertuig zo vanaf het strand aan boord kunt rijden.
Lijkt mij, als je toch via het strand zou moeten vluchten, wel iets sneller en professioneler dan met een weerloze strandreddingboot met nog weerlozer vrijwilligers.

Dat verhaal met die landingsvaartuigen ga je om verschillende redenen niet fixen: ze waren er niet (geen Rotterdam of JdW aanwezig), je krijgt ze niet zo snel van het strand af (zeker niet nadat ze beladen zijn) en in verband met eb en vloed kan je ze niet "prepositioneren". Als er een LPD aanwezig geweest zou zijn, dan zou het lanceren van een LCU en de trip naar het strand te lang duren. Een LCVP gaat sneller, maar kan geen voertuigen meenemen en is alsnog te langzaam.

Kortom: niet haalbaar. De KNRM heeft echt het beste spul hiervoor.
Bijdragen op persoonlijke titel.