1.Nederland heeft volgens de marine opgave 5 stuks LCU. De Rotterdam of JdW kunnen ieder maar twee LCU meenemen. Als die beide vaartuigen ergens op de wateren der wereldzee zijn (wat nmm uniek zou zijn als die twee schepen tegelijkertijd varen) is er dus nog een over in Nederland.
2.Als je de wagen geheel naar achteren doorrijdt,als dat überhaupt nodig zou zijn, komt het voorschip vanzelf wat omhoog en ben je zo los. Je hoeft de LCU echt niet met het voorschip vast te varen, gewoon de voorramp even laten zakken als steuntje is voldoende voor een zeer snelle evacuatie en daar gaat het hier toch om.
3.Prepositioneren is helemaal niet nodig, je vaart de LCU met de kop naar het strand klep naar beneden, auto van Obama erop en snel weer achteruit en weg.
4.Een LCU kan makkelijk zelfstandig varen van bijv. Scheveningen, IJmuiden naar Noordwijk en heeft daarbij echt geen type Rotterdam nodig. Het is geen wereldreis.
Gewoon even op voldoende diepte dicht voor de kust laten dobberen totdat je wordt opgeroepen en je bent er zo.
5.Als je de spullen hebt moet je ze ook weten te gebruiken ook bij strandwerk.
1. Aantal LCUs klopt, maar het komt regelmatig voor dat beide LPDs weg zijn. Afgelopen najaar hebben beide schepen tegelijk voor de kust van west- resp. oost-afrika hun missies uitgevoerd. Momenteel is de JWIT onderweg richting Joint Warrior terwijl RDAM Cold Response ondersteunt. Kortom: alles behalve uniek.
2. Riskant; wat als hij niet loskomt? Dan heb je een mooie schietschijf. "Zeer snel" is ook relatief: onder perfecte condities haalt een LCU bergaf en wind mee 8 knopen ofzo, dat ga je achteruitvarend het strand af niet fixen, en door de branding de zee op toch wel niet. Dan heb ik het nog niet eens over wind, stroming en zeecondities gehad: een LCU heeft behoorlijke (nautische) beperkingen en limieten. Een dergelijk traag, beperkt manoeuvreerbaar doel is een schietschijf.
3. Zie voorgaande. Een LCU is gemaakt om snel materieel het strand op te krijgen. Er af kan ook, maar niet snel. De Noordzeekust heeft een zanderige, vrij vlak aflopende zeebodem. Om met enigszins "droge voeten" aan boord te komen moet je bijna wel vastvaren, aangezien een LCU een diepgang van 1.6 meter heeft. Er is niet voor niets een
BARV ontwikkeld om landingsschepen terug de zee in te duwen..
4. Wil je die LCU met Obama dan maar rustig an ergens heen laten pruttelen? Dat gaat wel eventjes duren, met alle risico's van dien. Een KNRM boot kan met hoge snelheid naar een grote bovenwatereenheid denderen waarna die de VIP overneemt.
5. Maar die spullen hebben we dus niet voor dit soort werk. Een evacuatie zoals deze is minutenwerk, maximaal. Dat gaat met een LCU niet lukken. De marine heeft niet de spullen om een dergelijke split second evacuatie mogelijk te maken.
Wat een optie zou kunnen zijn is de KNRM boot te bemannen met militair personeel.