Als er hier een totaal van 16/17 gemeld wordt vind ik dat niet heel lastig te geloven, al is het volgens onze begrippen totaal overdreven.
Ik zet hier grote vraagtekens bij, er waren er 4 in NL wat voor mij een grote verassing was, 2 daarvan zijn naar belgie gegaan na de top. Lijkt me niet dat er in totaal 6 waren want in NL waren er bij het laatste bezoek aan de ambasadeur nog maar 2 aanwezig.
Misschien neem ik het iets te letterlijk op, maar als er 16 dezelfde limousines zijn, waarom is Obama dan nog jaren rondgereden in de oude limousine van zijn voorganger Bush jr. In Mei 2011 reed het oude type limousine, model 2004, namelijk vast bij de amerikaanse ambassada in Dublin, terwijl Obama al vanaf 2009 president was.
http://sijmster.nl/wp-content/uploads/2011/05/obama-auto.jpgDat geeft me toch het idee dat er op dat moment maar 2 stuks waren van de 2009 ''Obama limousine'' zoals wij deze tijdens de NSS top hebben gezien, en dat de oude 2004 ''Bush limousine'' op dat moment als reserve limousine werd ingezet voor de europeese reis.
Dat er 4 stuks zijn geloof ik, staat op film, of er 6 zijn daar twijfel ik aan gezien de geschatte prijs van 1,5 miljoen dollar. Maar of er 16 of 17 zouden zijn dat zie ik echt niet zitten, Obama heeft namelijk ook nog de beschikking over 2 identieke gepantserde jeeps, en 2 identieke gepantserde touring cars.
Ook over de prijs is onduidelijkheid, is ook staatsgeheim. Eerder werd 300.000 dollar genoemd, en dat komt de secret service natuurlijk mooi uit, want dan kan niemand achterhalen wat het gekost heeft om alle veiligheids systemen in te bouwen, en om wat voor kostbare systemen het gaat.