(...) Als een Arts in zijn vrije tijd vrijwilliger is bij het NRK dan kunnen we daar toch ook geen ander tarief voor rekenen !
Stel: Het NRK leid vrijwilligers op tot arts en zet deze in als zijnde arts met alle bijbehorende kennis en kunde. Dan is het heel normaal dat er daarvoor een hoger bedrag wordt gevraagd dan voor een EHBO'er. Simpelweg omdat de kosten om deze persoon competent te maken en te houden een heel stuk hoger liggen dan voor een EHBO'er.
Als zich een persoon aanmeld bij het Rode Kruis die al een Oranje Kruis diploma heeft, en ergens anders competent blijft, dan wordt er voor deze persoon ook de 5,25 pppu gevraagd aan opdrachtgevers. Het feit dat het NRK hier minder kosten aan heeft kan gezien worden als een soort van schenking vanuit die vrijwilliger.
Op dezelfde manier geld dit voor artsen in mijn ogen. De opleiding en het competent houden wordt ergens anders gedaan, net zoals de RK'er met het OK diploma. Dit is een schenking aan het NRK. Daarom zou ik niet weten waarom er voor die arts geen hoger bedrag gevraagd mag worden.
Dan jouw situatie: voor vrijwilligers wordt hetzelfde bedrag gevraagd ongeacht de opleiding. Stel: de ene afdeling heeft allemaal artsen en verpleegkundigen als vrijwilligers. De volgende afdeling heeft allemaal normale EHBO'ers. Beide afdelingen worden op een vergelijkbare inzet gevraagd, alleen in een andere gemeente. Beide afdelingen vragen hetzelfde bedrag, maar bij de ene inzet staan EHBO'ers en bij de andere verpleegkundige en artsen. De prijs is dan wel gelijk, maar de kwaliteit is heel anders. Daardoor krijg je een groot verschil in prijs-kwaliteit-verhouding tussen afdelingen.
Daarom pleit ik er voor dat als er een eenheidsworst wordt gemaakt van de prijs, dan ook voor de opleidingen. Dus allemaal 5 sterren diploma (of hoe dat ding ook heet), of allemaal evenementen hulpverlener, of allemaal verpleegkundige of.... enzovoorts. Of per opleidingsniveau een andere vraagprijs. Maar zoals het nu gaat, voor iedereen hetzelfde bedrag, met een andere opleiding, dat is niet wenselijk in mijn ogen!