Ik kan je gedachte begrijpen als Evenementenhulp een DOEL was van het NRK. Echter is Evenementenhulp een trainings & preventiemiddel voor het uiteindelijke doel n.l. Noodhulp in crisis / rampsituaties. M.A.W. het NRK leidt hun vrijwilligers niet zozeer op voor Evenementenhulp alleen, maar voor Noodhulp in het algemeen. Dus het competent houden en verder opleiden van vrijwilligers komt niet uit de opbrengst van evenementenhulpverlening alleen, maar uit meerdere inkomstenbronnen.
Het eerder genoemde bedrag per uur is berekend om kostendekkend te zijn voor de opleidingen, kleding en materialen voor de vrijwilliger. Iedereen die op het intranet van het rode kruis kan, kan deze berekening terugvinden. Als de vrijwilligers niet alle opleidingen krijgen waarvoor het bedrag is berekend dan zijn er minder kosten maar dezelfde inkomsten. Dan maakt het me niet zoveel uit waardoor het in het begin is bekostigd, maar onder de streep komt dan wel een dikke plus te staan.
Je zegt zelf dat evenementenhulp geen direct doel is van het NRK, en tussen de regels door lees ik ook dat het dus geen geld op hoeft te leveren. Zorg dan dat de berekening klopt, dat kan in mijn ogen op twee manieren. Zorg dat de vrijwilligers alle opleidingen krijgen die berekend zijn, hiermee zal je dus precies kostendekkend moeten kunnen werken. De kwaliteit van de vrijwilligers gaat dan flink omhoog, en dat is natuurlijk positief voor de noodhulp, ook buiten de evenementen. Optie 2 is de berekening opnieuw maken met minder opleidingen er in. Daardoor kan de prijs omlaag. Basis economie leert ons dat als de prijs omlaag gaat, dat de vraag omhoog gaat. Hierdoor kunnen vrijwilligers meer inzetten draaien op evenementen en hebben daarmee meer ervaring die gebruikt kan worden voor de noodhulp in het algemeen.
Het is mij ook niet duidelijk uit jouw verhaal met welke pet op jij deze visie probeert duidelijk te maken ? De vertegenwoordiger van een evenement of als Rode Kruiser.
In dit geval praat ik als Rode Kruiser. Natuurlijk gebruik ik de informatie die ik als evenementen-man heb in mn achterhoofd. Op dit moment is een trend binnen het Rode Kruis dat alles landelijk gelijk getrokken wordt. Daar ben ik zelf ook voorstander van, maar dan moet het wel goed gedaan worden. Prima dat de prijs landelijk gelijk wordt getrokken, heel goed zelfs. Maar trek dan de kwaliteit landelijk ook naar hetzelfde niveau.