Zoiets is zeker de toekomst binnen de hulpverlening, daar durf ik mijn handen wel voor in het vuur te steken. De videofunctie is handig als anderen direct mee kunnen kijken, maar de apps kunnen natuurlijk zo ontworpen worden dat er zeer veel operationele informatie uit te halen is. Denk aan een app voor optreden bij verkeersongevallen, waarin het type voertuig (en dus de bijbehorende gevaren) geprojecteerd wordt (vergelijkbaar met het huidige crash-recoverysysteem). Maar een app met het natuurbrand verspreidingsmodel kan een heel goed beeld geven van de mogelijke uitbreiding bij een natuurbrand. De app verzamelt de relevante gegevens (droogte-index, windrichting en kracht etc.) en zo ziet de operationeel leidinggevende letterlijk hoe de brand zich zeer waarschijnlijk zal gaan ontwikkelen.
En zo zijn er veel meer toepassingen mogelijk. Digitale bereikbaarheidskaarten via de brillen, verkennen bij een lekkage met gevaarlijke stoffen en ga zo maar door. Het zal nog even duren voordat de techniek zo ver is dát er wat mee gedaan wordt, maar met alle mogelijkheden zie ik grote kansen voor de bril in de hulpverlening