Basis document Brandbeveiliging

Auteur Topic: Basis document Brandbeveiliging  (gelezen 14684 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ruysdael

  • Gast
Gepost op: 19 mei 2005, 17:27:39
Wie is reeds geconfronteerd met het "Basis document Brandbeveiliging"?




Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #1 Gepost op: 19 mei 2005, 18:56:45
D'r zat een slotje op dit topic, heb die maar ff verwijderd, dat leek me niet de bedoeling. ;)

Christian


mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #2 Gepost op: 20 mei 2005, 13:38:22
kun je hier meer informatie over geven. Dan weet ik in welke richting ik moet zoeken.
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.


Ruysdael

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 23 mei 2005, 13:50:09
Het "Basis document Brandbeveiliging" is een document dat door enkele nederlandse inspectie-instellingen wordt aangeboden i.p.v. een "Programma van Eisen". Daarnaast stellen zij dat zij alleen brandbeveiliginginstallaties kunnen/willen certificeren waarvoor een dergelijke "BdB" is opgesteld. Een brandbeveiliginginstallatie waarvoor een "PvE" is opgesteld willen zij niet certificeren!!!!

Volgens mij mag, conform het nederlands recht, een persoon (lees: geaccrediteerde inspectie-instelling) niet zijn eigen werk certificeren?

Daarnaast wordt in vele actuele wetgeving gesproken over een "PvE" en niet over een "BdB". Hoe zal een bouwplantoetser hiermee om moeten gaan?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #4 Gepost op: 23 mei 2005, 17:41:35
Het "Basis document Brandbeveiliging" is een document dat door enkele nederlandse inspectie-instellingen wordt aangeboden i.p.v. een "Programma van Eisen". Daarnaast stellen zij dat zij alleen brandbeveiliginginstallaties kunnen/willen certificeren waarvoor een dergelijke "BdB" is opgesteld. Een brandbeveiliginginstallatie waarvoor een "PvE" is opgesteld willen zij niet certificeren!!!!

Volgens mij mag, conform het nederlands recht, een persoon (lees: geaccrediteerde inspectie-instelling) niet zijn eigen werk certificeren?

Daarnaast wordt in vele actuele wetgeving gesproken over een "PvE" en niet over een "BdB". Hoe zal een bouwplantoetser hiermee om moeten gaan?

Inderdaad zit er nu een probleem met het woord PvE in de regelgeving en BdB in de regeling...

Een inspectie instelling mag nooit een installatie 'ontwerpen' (PvE) en daarna inspecteren. Dit is geen nieuw probleem maar bestaat al een aantal jaren. Wat wij deden is dat als inspectiebureau A een PvE maakte ze een andere inspectiebureau moeten zoeken voor de (tussentijdse) inspecties om tot een gecertificeerde installatie te komen!!

Wat er precies in een BdB moet komen te staan vind ik nog een beetje mistig..... Volgens mij staan de voorwaarden voor een installatie namelijk al in de bouwvergunning....


Ruysdael

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 5 juli 2005, 17:02:06
Zijn er al collega's geconfronteerd met een door een inspectie-instelling opgesteld "Basis document Brandbeveiliging".  ??? ???

Ik zou graag weten wat zij hiermee gedaan hebben. Dit omdat het BdB volgens mij zeer ter discussie staat. :o :o


mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #6 Gepost op: 6 juli 2005, 08:20:52
Inmiddels heb ik al te maken gehad met een BdB. Formeel gesproken hebben we goedkeuring gegeven aan dit document. Hierop volgend wordt een PvE geschreven waarin de prestatieeisen worden benoemd. Het BdB is geen vervanging van het PvE.
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.


Titan

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 6 juli 2005, 09:45:02
Ik heb onlangs BdB ontvangen welke de titel BdB dragen met als toevoeging PvE. Na het bestuderen zijn de BdB iedentiek aan de voormalige PvE's.


mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #8 Gepost op: 6 juli 2005, 10:03:14
In het BdB staan meer afspraken aangaande de installaties
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.


Gast

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 7 juli 2005, 21:38:43
Het BdB is een vervanger voor het Pve. Het Pve is door de jaren heen vervuild met tips en adviezen waardoor de essentiele zaken (minimale uitgangspunten) niet meer helder en duidelijk herkenbaar waren. Bovendien is de term Pve verwarrend omdat de term ook door opdrachtgevers wordt gebruikt om een uitgangspunten voor een gebouw of inrichting vast te stellen.

Het is van belang dat het BdB uitsluitend een omschrijving van het risico en de minimale uitgangspunten, ontwerp- en toetsingscriteria  bevat waarop de, bijvoorbeeld sprinklerbeveiliging, wordt getoetst. Op basis van het BDB wordt vervolgens door een spr.installateur het ontwerp gemaakt. etc. etc. De Inspectie Instelling toetst vervolgens of het ontwerp en uiteindelijk de installatie voldoet aan de voorschriften en het gestelde in het BDB

In het BdB zijn een aantal zaken van belang voor de brandweer. Onder andere: Klopt de omschrijving van het risico met jullie gegevens. Immers wordt op basis daarvan ontwerpcriteria vastgesteld. Is de omvang van de beveiliging juist bepaald. Is de juiste gradatie van de watervoorzieing vastgesteld (per regio wordt daar weer verschillend over gedacht). Zo zijn er nog meer zaken en details. Kortom, het is van belang dat je als brandweer het BdB goed tot je neemt en begrijpt wat er mee wordt bedoeld. Bij vragen altijd de inspectie-instelling raadplegen. Het BdB is immers het startsein van de realisatie. En voorkomen is beter dan genezen.
 
Ik zal het forum proberen te volgen.