Basis document Brandbeveiliging

Auteur Topic: Basis document Brandbeveiliging  (gelezen 14836 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Gast

• Gast
Reactie #40 Gepost op: 14 oktober 2005, 15:52:01
Begin er zelf een en doe het zoals jij denkt dat het moet en bewijs dat ieder ander inspectiebureau het fout doet  ;)

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #41 Gepost op: 14 oktober 2005, 15:58:38

Maar de concurrentie is beperkt met slechts 4 Nederlandse en 1 Belgisch inspectie-bedrijven.....  :(

Als je een duits/engels/frans/enz inspectie instelling bent en je voldoet aan de EN of ISO standaard voor inspectieinstellingen en de nederlandse Regelingen/normen staan in je scope dan mag je gewoon in nederland inspecteren!!  ;) :-X

Rofreja

• Gast
Reactie #42 Gepost op: 14 oktober 2005, 16:01:50
ik wil er geen beginnen want ik heb nog genoeg lol  in mijn huidige baan.  :)

ik beweer ook niet dat de 5 inspectiebureau's het fout doen, ik vind alleen dat er te weinig inspectiebureau's zijn op zo'n groot aantal vuurwerkbedrijven. Je hebt als ondernemer niet veel keus als een inspectiebureau iets doet wat je niet bevalt (bijvoorbeeld afspraken niet nakomen)

Rofreja

• Gast
Reactie #43 Gepost op: 14 oktober 2005, 16:04:14
Citaat
Als je een duits/engels/frans/enz inspectie instelling bent en je voldoet aan de EN of ISO standaard voor inspectieinstellingen en de nederlandse Regelingen/normen staan in je scope dan mag je gewoon in nederland inspecteren!! 

Kom maar op met die bedrijven: ik wil ze best kenbaar maken bij de ondernemers die ik moet controleren

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #44 Gepost op: 14 oktober 2005, 16:09:57
Kom maar op met die bedrijven: ik wil ze best kenbaar maken bij de ondernemers die ik moet controleren

Helaas voor jou zijn ze er nog niet maar als ze het regelen in hun scope dan kan je ze volgens mij niet tegenhouden....... als je dat zou willen  ;D ;D

Omgekeerd geld dit natuurlijk ook. Waarom zouden de NL inspectiebedrijven zich beperken tot NL...... ??? ;) Waarom gaan ze niet in belgië werken??  ;) ;)

Ruysdael

• Gast
Reactie #45 Gepost op: 23 november 2005, 19:44:32
Op de website van VNG (www.vng.nl) en Raad van Accreditatie (www.rva.nl) is een duidelijke uitspraak gedaan over de status van het BdB (Basis document Brandveiligheid) versus het PvE (Programma van Eisen).

Hierin wordt aangegeven dat o.a. voor een sprinklerinstallatie een PvE opgesteld dient te worden. En dat een BdB formeel niet mag worden beschouwd als een PvE (zoals in de wet- en regelgeving is vastgelegd).

Indien door een inspectie-instelling een BdB is opgesteld en ter beoordeling bij het bevoegd gezag is ingediend, dient deze het BdB niet te accepteren! Deze mag en kan alleen een PvE beoordelen!

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #46 Gepost op: 23 november 2005, 20:00:27
Op de website van VNG (www.vng.nl) en Raad van Accreditatie (www.rva.nl) is een duidelijke uitspraak gedaan over de status van het BdB (Basis document Brandveiligheid) versus het PvE (Programma van Eisen).

Hierin wordt aangegeven dat o.a. voor een sprinklerinstallatie een PvE opgesteld dient te worden. En dat een BdB formeel niet mag worden beschouwd als een PvE (zoals in de wet- en regelgeving is vastgelegd).

Indien door een inspectie-instelling een BdB is opgesteld en ter beoordeling bij het bevoegd gezag is ingediend, dient deze het BdB niet te accepteren! Deze mag en kan alleen een PvE beoordelen!

Kan je de directe linken doorgeven waar het e.a. staat..... Van de RvA mag er trouwens geen PvE meer opgesteld worden door inspectie instellingen.....

Volgens mij heb je een klok horen luiden..... ;) en speelt hij een valse toon!! http://www.ncpreventie.nl/nieuws/2005/07_sept_2005.html  ;D ;D ;D

Alleen als je het hebt over memorandum 60.... klopt het een beetje. VROM ligt dwars en wil de vuurwerkregeling niet aanpassen. http://www.vng.nl/smartsite.dws?ID=49479 Voor overige sprinklerinstallatie moet het gewoon een BdB worden.

Zie o.a.:

http://www.r2b.nl/downloads/Nieuws/Welkom%20bij%20Aqua+,%20brandbeveiliging%20sprinklerinstallaties.htm

http://www.ncpreventie.nl/download/lps1233/LPS1233Schema-versie-2_0-Deel-2-Ned.pdf

Ruysdael

• Gast
Reactie #47 Gepost op: 24 november 2005, 08:49:59
De RvA heeft aangegeven dat een inspectie-instelling niet zowel het PvE mag schrijven als de inspectie uitvoeren voor dezelfde installatie! Een inspectie-instelling mag dus gerust een PvE opstellen, zolang een andere inspectie-instelling maar de inspectie uitvoerd.

VROM is verantwoordelijk voor de uitvoering van de wet- en regelgeving. Het is dan ook logisch dat zij dwars liggen. De uitspraak die op de website van o.a. het VNG is gepubliceerd is eveneens van toepassing voor alle andere sprinklerinstallaties (het zijn ten slotte dezelfde soort installaties).

De publicaties op de websites van o.a. R2B zijn geschreven vanuit een economisch belang. Zolang de overheid nog geen sprinklerregeling heeft gepubliceerd ziet de LPS1233-club zijn kans schoon om de markt onjuist voor te lichten. Een kwalijke zaak!

De LPS1233-regeling is en zal in zijn huidige staat nooit door de overheid aangenomen worden.

Rofreja

• Gast
Reactie #48 Gepost op: 24 november 2005, 08:58:34
Inderdaad er zijn een paar tegenstrijdigheden mbt tot een BdB en een PvE. Tot 1 oktober2005 kon een bedrijf nog een BdB indienen bij het bevoegd gezag, daarna moet het een PvE worden ingediend. In de inleiding van het Memorandum 60 (26 september 2005) wordt dit nog eens uitgelegd.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #49 Gepost op: 24 november 2005, 10:06:30
De RvA heeft aangegeven dat een inspectie-instelling niet zowel het PvE mag schrijven als de inspectie uitvoeren voor dezelfde installatie! Een inspectie-instelling mag dus gerust een PvE opstellen, zolang een andere inspectie-instelling maar de inspectie uitvoerd.

VROM is verantwoordelijk voor de uitvoering van de wet- en regelgeving. Het is dan ook logisch dat zij dwars liggen. De uitspraak die op de website van o.a. het VNG is gepubliceerd is eveneens van toepassing voor alle andere sprinklerinstallaties (het zijn ten slotte dezelfde soort installaties).

De publicaties op de websites van o.a. R2B zijn geschreven vanuit een economisch belang. Zolang de overheid nog geen sprinklerregeling heeft gepubliceerd ziet de LPS1233-club zijn kans schoon om de markt onjuist voor te lichten. Een kwalijke zaak!

De LPS1233-regeling is en zal in zijn huidige staat nooit door de overheid aangenomen worden.

Als het stuk op de VNG site gaat over: AFSPRAKEN GEMEENTELIJKE HANDHAVING VUURWERKVERKOOPPUNTEN

Waaruit kan jij dan opmaken dat dit dan ook zou gelden voor ALLE sprinklerinstallaties???

Zover ik het nu gehoord heb gaat de LPS gewoon van kracht worden. Heb jij documenten/linken die wat anders zeggen??  ;)

Inderdaad er zijn een paar tegenstrijdigheden mbt tot een BdB en een PvE. Tot 1 oktober2005 kon een bedrijf nog een BdB indienen bij het bevoegd gezag, daarna moet het een PvE worden ingediend. In de inleiding van het Memorandum 60 (26 september 2005) wordt dit nog eens uitgelegd.

Toepassing gebied memorandum 60: Memorandum 60
Sprinklerinstallatie en brandmeldinstallatie in vuurwerkbewaarplaatsen en verkoopruimten voor consumentenvuurwerk volgen het Vuurwerkbesluit

Dezelfde vraag, waaruit maak je op dat dit dan gaat gelden voor alle sprinklerinstallaties???