Documentaire serie over bergers op Discovery

Auteur Topic: Documentaire serie over bergers op Discovery  (gelezen 2425 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Gepost op: 5 augustus 2013, 22:19:12
Shipwreck Men is vanaf 15 juli om 22:00 uur op Discovery Channel Share

Met prachtige temperaturen en 2000 kilometer kustlijn is Florida het paradijs voor botenbezitters. Maar waar boten zijn, zijn ook bootongelukken: kapotte motoren, lekkages of brand aan boord. Boten die niet meer op eigen houtje kunnen varen - of zelfs zinken - roepen de hulp in van een van de vele particuliere bergingsbedrijfjes die actief zijn in het gebied. Tegen een behoorlijke vergoeding zorgen die ervoor dat de vaak dure jachten weer terug in de haven komen. Van buitenaf lijkt het allemaal heel nobel en dienstbaar werk, maar onderling gaat het er bikkelhard aan toe.

Want degene die het eerst bij een boot is, krijgt de klus - en de concurrentie is moordend. In de nieuwe serie ‘Shipwreck Men’ volgen we vier bedrijfjes in Zuid-Florida die allemaal een graantje proberen mee te pikken van deze lucratieve business. We zien hoe ze elkaar voortdurend te slim af proberen te zijn en als aasgieren dag en nacht in het gebied patrouilleren op zoek naar onheil en inkomen. Want de een zijn kapotte boot is de ander zijn brood.

De ‘wreckers’ kunnen niet rustig achterover leunen. Voortdurend moeten ze zorgen dat ze de concurrentie een stap voor zijn. Want zelfs al worden ze gebeld door een schip in nood, dan nog kan een ander bedrijf er met de ‘buit’ vandoor gaan. Dat ondervond ook Burt Korpela die samen met zijn vader Stu het bedrijf Atlantis Marine runt. Op weg naar een potentiële klant werden ze voorbijgesneld door Chuck en Chris, twee rookies die vorig jaar het bedrijf Fast Repsonse hebben opgericht. Zij hadden de noodoproep ook gehoord en proberen nu als eerste bij de boot te komen. Want dat is de ongeschreven regel in de wateren voor Florida: wie het eerst komt, het eerst maalt. En wie niet alert of assertief genoeg is, zal dus weinig inkomsten binnenhalen. Het betekent een harde strijd met veel ellebogenwerk waarin alleen de allerbesten overleven.

Het is niet alleen hard werken tegen elkaar, ook het bergen van schepen is vaak zwaar en gevaarlijk werk. Zeker als het orkaanseizoen is - een periode met uiteraard veel gestrande boten, maar die door de hevige stormen vervolgens niet makkelijk te bergen zijn. Maar ook zonder orkanen is het bergen niet zonder gevaren. Bij gezonken boten weet je bijvoorbeeld nooit wat voor een haaien je tegenkomt in het schip en ook het omhooghalen van de zware schepen is risicovol. Als Ricky Arnolds van Arnold’s Towing in de eerste aflevering een schip naar boven probeert te halen zien we hoe een van zijn zonen bijna wordt verpletterd onder het zware gewicht. En dan zijn er nog de financiële risico’s. Want wie eenmaal zijn touw om een schip heeft geslagen is daarna verantwoordelijk voor de afloop. Dat realiseert Ryan Sewell zich maar al te goed als hij een peperduur jacht probeert vlot te trekken. Een verkeerde beweging en het één miljoen dollar kostende schip slaat te pletter tegen de rotsen, waarna Ryan voor de schade mag opdraven. Maar wie zich door deze angsten laat tegenhouden, hoort niet thuis in de keiharde business van de Shipwreck Men.

Shipwreck Men: vanaf maandag 15 juli om 22:00 uur op Discovery Channel en Discovery Channel HD.

Video: http://dsc.discovery.com/tv-shows/shipwreck-men




guest11765

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 6 augustus 2013, 13:31:18
Ik word echt dood moe van die strijd overal.
Wat zou het toch mooi zijn als ze allemaal samen zouden kunnen werken!

Maar goed, dat zou voor sommige mensen te saaie tv opleveren.

Te vaak kom ik in aanraking waar mensen vechten om de buit/brood/slachtoffers/mensen met pech.
Te vaak word dan ook door het bedrijf uit het oog verloren dat het om de mensen gaat en niet om de roem en het geld.........

Ik zal er eens een poging aan wagen dit programma te bekijken, maar ik vrees dat het een ZAP momentje wordt...


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #2 Gepost op: 7 augustus 2013, 18:28:04
Ik heb net de eerste aflevering van de serie bekeken. Het wordt allemaal een beetje sensationeel gebracht om mooie kijkcijfers te generen, zoals op iedere televisiezender tegenwoordig. Ik heb tot nu toe nog niet echt spannende klussen voorbij zien komen, brandje hier, jacht aan de grond daar etc.

Het geeft denk wel een aardig beeld van hoe het e.e.a. er aantoe gaat op de water aldaar. Deze business komt ook op nederlandse wateren steeds meer naar voren, met soms rare taferelen tot gevolg, daar zijn hier al de nodige topics over gevuld...  

Wat ik een positief gegeven vind is de opstelling van de USCG in dit verhaal. Komen bij de heftigere klussen ter plaatse, doen het reddingswerk en laten het bergingswerk over aan de particuliere lui. Ze houden hierbij wel toezicht of het eea op een verantwoorde manier wordt afgehandeld. Daar kunnen we in NL nog lessen uit trekken of iniedergeval beter over nadenken. De meeste mensen hier zijn waarschijnlijk wel bekend met de frictie tussen (semi-)publieke diensten en de particuliere spelers op het water. Ik wil daarmee geen oude koeien uit de sloot halen, maar wel even om aan te geven dat het geen ver van ons bed show is.  

Doe mij maar "Salvage: Code Red" wat op Nat Geo is uitgezonden, gaat over de grote jongens binnen de maritime salvage, stuk interessanter om naar te kijken.