Werken met verschillende gespreksgroepen

Auteur Topic: Werken met verschillende gespreksgroepen  (gelezen 24161 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #120 Gepost op: 14 augustus 2013, 12:55:26
Citaat van: kaasje link=msg=1191828 date=1376477207
Heel simpel, dan moeten ze de mensen van de meldkamer een hogere rang geven dan de mensen op straat.

Hoezo. Er zit bij ons op de meldkamer altijde een CVD in de rang van inspecteur. Die is eindverantwoordelijke voor het overige personeel wat achter de knoppen zit.
De melding of opdracht komt dus ook altijd van zijn bordje.


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Reactie #121 Gepost op: 14 augustus 2013, 12:59:06
Citaat van: Sven82 link=msg=1191812 date=1376475033
Leg dat maar uit aan de inmiddels ex-collega van K'land die op eigen initiatief reageerde op een melding zonder toestemming van onze meldkamer en een aanrijding veroorzaakte. Het feit dat hij niet door de meldkamer was aangestuurd heeft redelijk zwaar meegewogen in de beslissing van de rechter.

Politiecollega had geen toestemming van KMar-meldkamer?

Tja, ik denk als je de wetenschap hebt dat er iets richting je gebied komt dan kun je dat toch ter kennisname mededelen aan je meldkamer! De meldkamer weet er dan ook van af, mochten zij het nog niet weten, en kan dan afhankelijk van het incident eventueel toestemming verlenen. Of je besluit als eenheid op straat alvast zelfstandig af te zakken, zodat je in dichterbij bent voor het geval dat. Hoe je dan onderweg rijdt is denk ik aan de bestuurder van het voertuig.


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Reactie #122 Gepost op: 14 augustus 2013, 13:00:46
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1191831 date=1376477726
Hoezo. Er zit bij ons op de meldkamer altijde een CVD in de rang van inspecteur. Die is eindverantwoordelijke voor het overige personeel wat achter de knoppen zit.
De melding of opdracht komt dus ook altijd van zijn bordje.

Hoe werkt dat precies Lange? Doet die CvD alle meldingen op prioriteit beoordelen en welke eenheden worden aangestuurd? Of moet de centralist elke keer met de CvD overleggen, als er bijv. een tweede auto mee wil rijden?


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #123 Gepost op: 14 augustus 2013, 13:14:58
Citaat van: Blauwe-motormuis link=msg=1191835 date=1376478046
Hoe werkt dat precies Lange? Doet die CvD alle meldingen op prioriteit beoordelen en welke eenheden worden aangestuurd? Of moet de centralist elke keer met de CvD overleggen, als er bijv. een tweede auto mee wil rijden?

Voor zover ik weet, bepaalt degene die het telefoongesprek voert welke status er aan wordt gegeven. Tenminste dat schat ik in aan het feit dat als je soms om toestemming vraagt, je te horen krijgt zal even informeren bij degene die de melding heeft aangenomen.

De CVD zit achter de mobilofonisten, en wat voor een beslissingen hij precies neemt weet ik niet exact neemt durf ik niet hier te zeggen. Er zijn hier wat centralisten van Amsterdam op het forum, waarschijnlijk kunnen die het goed uitleggen.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #124 Gepost op: 14 augustus 2013, 15:42:34
Andere regio's werken met hoofdagenten en BOA's achter de telefonie en hoofdagenten of brigadiers achter de mob. Enkel overdag zit er nog ergens een inspecteur tussen verstopt (in een kantoor)..
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #125 Gepost op: 14 augustus 2013, 15:44:16
Citaat van: Sven82 link=msg=1191812 date=1376475033
Leg dat maar uit aan de inmiddels ex-collega van K'land die op eigen initiatief reageerde op een melding zonder toestemming van onze meldkamer en een aanrijding veroorzaakte. Het feit dat hij niet door de meldkamer was aangestuurd heeft redelijk zwaar meegewogen in de beslissing van de rechter.

Heb je daar een LJN nummer van of de uitspraak?
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #126 Gepost op: 14 augustus 2013, 19:28:18
Heb je daar een LJN nummer van of de uitspraak?

Jazeker: JWR 2010, 71
Te vinden op rechtspraak.nl

Heel simpel, dan moeten ze de mensen van de meldkamer een hogere rang geven dan de mensen op straat.

Er is een verschil tussen functionele sturing en hiërarchische sturing.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #127 Gepost op: 14 augustus 2013, 19:42:29
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1191843 date=1376478898
Voor zover ik weet, bepaalt degene die het telefoongesprek voert welke status er aan wordt gegeven. Tenminste dat schat ik in aan het feit dat als je soms om toestemming vraagt, je te horen krijgt zal even informeren bij degene die de melding heeft aangenomen.

De CVD zit achter de mobilofonisten, en wat voor een beslissingen hij precies neemt weet ik niet exact neemt durf ik niet hier te zeggen. Er zijn hier wat centralisten van Amsterdam op het forum, waarschijnlijk kunnen die het goed uitleggen.

De aanname centralist bepaalt de prio en of er met toestemming gereden mag worden. Dit aan de hand van hoe het gesprek verlopen is. Natuurlijk zijn er ook meldingen die standaard toestemming zijn zoals aanrijding of reanimatie etc. De mobilofonist zet alle meldingen uit en is een soort van regisseur die de auto's aantuurt. De hoofdverantwoordelijkheid ligt idd bij de chef maar deze bemoeit zich er alleen mee als dat echt nodig is. Er zijn wel veel ontwikkelingen gaande op dit moment. De chef van de politie wordt straks OVD meldkamer en gaat in de rol van CACO (calamiteitencoördinator) bij grote incidenten.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #128 Gepost op: 14 augustus 2013, 20:04:05
Citaat van: Sven82 link=msg=1191969 date=1376501298
Jazeker: JWR 2010, 71
Te vinden op rechtspraak.nl

LJN BM8272 dus. Doorgelezen maar er wordt geen verwijt gemaakt dat de agent zonder toestemming of opdracht van de meldkamer reed. Er wordt enkel melding gemaakt dat er geen opdracht van de meldkamer was uitgegeven en dat de door de agent waargenomen rookwolk niet voldoende was om de maximale snelheid zodanig te overschrijden. Het niet heb en van de opdracht komt in het vonnis en de motivering dan ook niet terug.
Wel wordt het hem kwalijk genomen dat hij op basis van een rookwolk met een gepantserd voertuig van 4500kg met 90km/u een voorrangsweg wilde oversteken.

Ik denk dat als hij wel de opdracht gehad had om 'even te gaan kijken' hij net zo hard het schip in was gegaan.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #129 Gepost op: 14 augustus 2013, 20:30:59
Citaat van: DiNozzo link=msg=1191982 date=1376503445
LJN BM8272 dus. Doorgelezen maar er wordt geen verwijt gemaakt dat de agent zonder toestemming of opdracht van de meldkamer reed. Er wordt enkel melding gemaakt dat er geen opdracht van de meldkamer was uitgegeven en dat de door de agent waargenomen rookwolk niet voldoende was om de maximale snelheid zodanig te overschrijden. Het niet heb en van de opdracht komt in het vonnis en de motivering dan ook niet terug.
Wel wordt het hem kwalijk genomen dat hij op basis van een rookwolk met een gepantserd voertuig van 4500kg met 90km/u een voorrangsweg wilde oversteken.

Ik denk dat als hij wel de opdracht gehad had om 'even te gaan kijken' hij net zo hard het schip in was gegaan.

Terzijde: dit ongeval is destijds uitgebreid besproken op het forum, mede door een internetfilmpje en de ophef die daarover is ontstaan: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=31864.0
Senior GGP / Oost-Brabant