Vrienden, vrienden, ik ben in het verleden meer dan eens en langer dan uren in de meldkamer geweest. Ik ken verschillende collega's op de MK in Amsterdam en niks dan respect voor het werk dat zij verzetten. Maar wat u roept "draai eens een dienstje met ons mee" is wederzijds net zo belangrijk. En daarom gaat het over en weer steeds ( al jaren lang) niet "helemaal" goed. We blijven elkaar de schuld geven terwijl we allemaal weten dat niet iedereen even geschikt is voor het werk dat gedaan moet worden.
Ik ken wel een paar centralisten waarvan men op straat zoiets heeft van
en (om zonder namen te noemen) als een centralist na het uitspreken van 10 woorden zich begint te verspreken omdat hij/zij de tekst op het scherm niet snel genoeg kan lezen... dan zakt mijn broek af. En als hij/zij daarna overnieuw begint met het voorlezen van die melding en dan na 15 woorden gaat struikelen over wat er voorgelezen moet worden.....
Dan denk ik dat er een groot aantal dienders in Amsterdam precies weten over wie ik het heb. Maar zo zijn er godzijdank ook een aantal die alleen al in de manier van praten en de wijze waarop de melding uitgegeven wordt een bepaalde "rust" uitgestralen waardoor men op straat al heel anders aan een melding begint. Maar de centralisten waar ik het nu over heb, heb ik ook laten weten dat ik zeer te spreken was over de wijze van handelen. Want kritiek leveren is misschien wel heel makkelijk, maar een schouderklopje geven en zeggen dat iemand het goed gedaan heeft is vele malen belangrijker.
En om even te reageren op Jeroen!: natuurlijk weet ik dat die melder niet meer ziet dan zwarte kleding. Dat is geheel logisch. Maar zoals ik al zei, het is een afschuif systeem: ik krijg een opdracht te zoeken naar een iets met een bepaald signalement waarvan eigenlijk bij de uitgifte al bepaald kan worden dat het kansloos is. En toch moet ik die melding rijden, en nog sterker, nemen sommigen zelfs risico's om toch te proberen.....
Als ik met 200 kilometer per uur over de eerste rijstrook rij neem ik bepaalde risico's, als het fout gaat is er maar 1 vinger.... en die wijst naar mij! Of ik nou een HRT opleiding heb, een race-licentie heb of wat dan ook. Maar toch wordt er van mij verwacht dat ik iets doe met DIE melding. Die melding die bijvoorbaat kansloos is en die uitgegeven is door een centralist die er ook maar vanaf moest.
En dat is NIET goed in het systeem, dat ligt niet aan jou òf aan mij