Werken met verschillende gespreksgroepen

Auteur Topic: Werken met verschillende gespreksgroepen  (gelezen 24686 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #130 Gepost op: 14 augustus 2013, 21:05:14
LJN BM8272 dus. Doorgelezen maar er wordt geen verwijt gemaakt dat de agent zonder toestemming of opdracht van de meldkamer reed. Er wordt enkel melding gemaakt dat er geen opdracht van de meldkamer was uitgegeven en dat de door de agent waargenomen rookwolk niet voldoende was om de maximale snelheid zodanig te overschrijden. Het niet heb en van de opdracht komt in het vonnis en de motivering dan ook niet terug.
Wel wordt het hem kwalijk genomen dat hij op basis van een rookwolk met een gepantserd voertuig van 4500kg met 90km/u een voorrangsweg wilde oversteken.

Ik denk dat als hij wel de opdracht gehad had om 'even te gaan kijken' hij net zo hard het schip in was gegaan.
Het verweer faalt in elk geval doordat hij geen toestemming had. Wellicht was de straf anders lager geweest.
Maar goed, ik zou zeggen, rij vooral op basis van info op de Inrap. Je bent en blijft altijd zelf verantwoordelijk.


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #131 Gepost op: 14 augustus 2013, 21:10:25
Citaat van: Sven82 link=msg=1192004 date=1376507114
Het verweer faalt in elk geval doordat hij geen toestemming had. Wellicht was de straf anders lager geweest.
Maar goed, ik zou zeggen, rij vooral op basis van info op de Inrap. Je bent en blijft altijd zelf verantwoordelijk.

Daar doelde ik idd op ja. Als je op eigen initiatief gaat rijden zonder medeweten van de MK (want als ik dat hier zo lees krijg je die in Amsterdam de 1e 10 minuten toch niet te pakken...). Uiteindelijk blijft de bestuurder zelf verantwoordelik..


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #132 Gepost op: 15 augustus 2013, 00:33:32
Citaat van: Jeroen! link=msg=1190977 date=1376244711
@Moppersmurf, ik merk enorm veel frustratie richting de Meldkamer in je berichtgeving. (Oke dit klinkt wel heel erg zoetsappig maar kon er even geen andere woorden voor vinden  ;D) Kaart je dit wel eens aan? Leg je zoiets bij de leiding neer?

Ik snap je frustratie zeker, want die zou ik ook hebben als ik mij in jullie positie verplaats. Maar als zoiets niet aangekaart wordt zal het natuurlijk niet veranderen. Gelukkig herken in de meeste problemen niet n ons district, maar dat is dan o.a. ook weer één van de voordelen van niet de het hele district op één gespreksgroep...

@Jeroen!: ach het is geen eens meer frustratie, ik heb mij erbij neer gelegd dat we, als uitvoerend orgaan, gewoon afhankelijk zijn van een ondersteunend orgaan dat op sommige momenten voor de honden niet werkt. Het is net als een lekke band op een fiets, het rijdt klote maar je kan verder rijden dus uiteindelijk kan je daar komen waar je wilde zijn. Maar gelukkig heb je niet zo vaak een lekke band  O0

En natuurlijk heb ik, net als vele anderen van mijn collega's, het een en ander neergelegd bij de meldkamer. Maar ik ben daar mee opgehouden omdat de chefs KM het gedrag van de collega's goed praten, totaal niet weten waar het over gaat, het personeel niet aanspreken en zo hard mogelijk roepen "zo moet je het niet zien" of "je kan het ook anders bekijken".

Uiteindelijk onder aan de streep gaat het er bij de medewerkers op de meldkamer ook niet om wat het resultaat is van de melding die ze uitgeven. Bij hen is het cruciaal  dat ze een melding binnen de vereiste tijd wegzetten. Maar dat die melding (opdracht HB) het begin kan zijn van een strafrechtelijk onderzoek, de misdaad bestrijding of de hulpverlening komt bij een aantal MK medewerkers gewoon helemaal niet op. Het maakt juist wel uit uit wat voor kleur een auto heeft, of die op de links of op de rechts staat, of bij huisnummer 24 in plaats van 34. Elk verschil is cruciaal en dus gaat het er niet om dat die straatrover in het zwart gekleed was, daar zijn er immers 12 van in een dozijn. Het gaat erom dat zijn schoenen groen waren en niet rood of de scooter een kapot achterlichtje had. Maar ja.... dan moet je straatervaring hebben en dat is bij het gros te veel gevraagd en bij sommigen is het juist ook de reden geweest om niet meer op straat te werken maar op de meldkamer. Ze zagen het gewoon niet! Politiewerk is namelijk niet alleen links kijken. En daarna rechts. Politiewerk is links, rechts, vooruit maar ook achteruit kijken. Want als ik hier sta, dan gebeurd het daar zeker niet!
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #133 Gepost op: 15 augustus 2013, 00:49:02
Citaat van: Sven82 link=msg=1192004 date=1376507114
Het verweer faalt in elk geval doordat hij geen toestemming had. Wellicht was de straf anders lager geweest.
Maar goed, ik zou zeggen, rij vooral op basis van info op de Inrap. Je bent en blijft altijd zelf verantwoordelijk.

Of je nu met toestemming, in opdracht van of zonder met 90km/u een voorrangsweg over denderd, bij een aanrijding ben je de lul. Hoogstens krijg je nog wat strafvermindering met OGS.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #134 Gepost op: 15 augustus 2013, 01:28:58
Citaat van: moppersmurf link=msg=1192071 date=1376519612
@Jeroen!: ach het is geen eens meer frustratie, ik heb mij erbij neer gelegd dat we, als uitvoerend orgaan, gewoon afhankelijk zijn van een ondersteunend orgaan dat op sommige momenten voor de honden niet werkt. Het is net als een lekke band op een fiets, het rijdt klote maar je kan verder rijden dus uiteindelijk kan je daar komen waar je wilde zijn. Maar gelukkig heb je niet zo vaak een lekke band  O0

En natuurlijk heb ik, net als vele anderen van mijn collega's, het een en ander neergelegd bij de meldkamer. Maar ik ben daar mee opgehouden omdat de chefs KM het gedrag van de collega's goed praten, totaal niet weten waar het over gaat, het personeel niet aanspreken en zo hard mogelijk roepen "zo moet je het niet zien" of "je kan het ook anders bekijken".

Uiteindelijk onder aan de streep gaat het er bij de medewerkers op de meldkamer ook niet om wat het resultaat is van de melding die ze uitgeven. Bij hen is het cruciaal  dat ze een melding binnen de vereiste tijd wegzetten. Maar dat die melding (opdracht HB) het begin kan zijn van een strafrechtelijk onderzoek, de misdaad bestrijding of de hulpverlening komt bij een aantal MK medewerkers gewoon helemaal niet op. Het maakt juist wel uit uit wat voor kleur een auto heeft, of die op de links of op de rechts staat, of bij huisnummer 24 in plaats van 34. Elk verschil is cruciaal en dus gaat het er niet om dat die straatrover in het zwart gekleed was, daar zijn er immers 12 van in een dozijn. Het gaat erom dat zijn schoenen groen waren en niet rood of de scooter een kapot achterlichtje had. Maar ja.... dan moet je straatervaring hebben en dat is bij het gros te veel gevraagd en bij sommigen is het juist ook de reden geweest om niet meer op straat te werken maar op de meldkamer. Ze zagen het gewoon niet! Politiewerk is namelijk niet alleen links kijken. En daarna rechts. Politiewerk is links, rechts, vooruit maar ook achteruit kijken. Want als ik hier sta, dan gebeurd het daar zeker niet!

Sorry Mopper maar ik vind dat je dit wel heel makkelijk zo neer zet. Kom een dienstje meedraaien en luister naar wat de gemiddelde melder ons kan vertellen en wat een werkdruk er is. Hoe kan jij nou voor mij bepalen dat het mij niet om resultaat gaat. En natuurlijk worden er fouten gemaakt of gaan er dingen niet goed. Maar ik zie nog steeds elke dag weer een groep mensen die keihard werken en aan het einde van de dienst doodmoe naar huis gaan.


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #135 Gepost op: 15 augustus 2013, 11:50:00
Citaat van: Defender link=msg=1192079 date=1376522938
Sorry Mopper maar ik vind dat je dit wel heel makkelijk zo neer zet. Kom een dienstje meedraaien en luister naar wat de gemiddelde melder ons kan vertellen en wat een werkdruk er is. Hoe kan jij nou voor mij bepalen dat het mij niet om resultaat gaat. En natuurlijk worden er fouten gemaakt of gaan er dingen niet goed. Maar ik zie nog steeds elke dag weer een groep mensen die keihard werken en aan het einde van de dienst doodmoe naar huis gaan.

@Moppersmurf en @Defender, dit soort reactie's heen en weer (over het werken van de Meldkamer -> de collega's op straat en collega's op straat -> Meldkamer) toch echt een gebrek aan inzicht en begrip in elkaars werk. En vat dit niet te persoonlijk op. Als ik dit soort gemopper hoor bij iemand van de straat richting ons, nodigen wij ze uit om een dienst mee te luisteren en kijken (zoals Defender doet). 99% van de kritiek wordt veel beter begrepen. Want Ja, dan zie je waarom het even duurt voor je aanvraag spraakcontact wordt beantwoord, en Ja dan hoor je hoe weinig info een melder ons kan geven (want die zien immers alleen zwarte kleding, laat staan dat ze op schoenen of een heel of kapot lichtje letten van een scooter, erg jammer dat je het meteen gooit op de centralist te weinig ervaring of feeling zou hebben met een melding) en Ja dan zie je dat we nog met de ene 112 bezig zijn en de volgende alweer in de wacht staat... en ook JA dan snappen wij ook weer meer dingen van wat er op straat gebeurd, waarom een eenheid 3 uur lang buiten dienst is met een winkelboef of alweer zit te tikken binnen...  

@Moppersmurf, maak gebruik van Defender zijn aanbod en we lezen hier graag je ervaringen!  ;)


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #136 Gepost op: 16 augustus 2013, 01:00:11
Vrienden, vrienden, ik ben in het verleden meer dan eens en langer dan uren in de meldkamer geweest. Ik ken verschillende collega's op de MK in Amsterdam en niks dan respect voor het werk dat zij verzetten. Maar wat u roept "draai eens een dienstje met ons mee" is wederzijds net zo belangrijk. En daarom gaat het over en weer steeds ( al jaren lang) niet "helemaal" goed. We blijven elkaar de schuld geven terwijl we allemaal weten dat niet iedereen even geschikt is voor het werk dat gedaan moet worden.
Ik ken wel een paar centralisten waarvan men op straat zoiets heeft van  :'( en (om zonder namen te noemen) als een centralist na het uitspreken van 10 woorden zich begint te verspreken omdat hij/zij de tekst op het scherm niet snel genoeg kan lezen... dan zakt mijn broek af. En als hij/zij daarna overnieuw begint met het voorlezen van die melding en dan na 15 woorden gaat struikelen over wat er voorgelezen moet worden..... 98uiye Dan denk ik dat er een groot aantal dienders in Amsterdam precies weten over wie ik het heb. Maar zo zijn er godzijdank ook een aantal die alleen al in de manier van praten en de wijze waarop de melding uitgegeven wordt een bepaalde "rust" uitgestralen waardoor men op straat al heel anders aan een melding begint. Maar de centralisten waar ik het nu over heb, heb ik ook laten weten dat ik zeer te spreken was over de wijze van handelen. Want kritiek leveren is misschien wel heel makkelijk, maar een schouderklopje geven en zeggen dat iemand het goed gedaan heeft is vele malen belangrijker.

En om even te reageren op Jeroen!: natuurlijk weet ik dat die melder niet meer ziet dan zwarte kleding. Dat is geheel logisch. Maar zoals ik al zei, het is een afschuif systeem: ik krijg een opdracht te zoeken naar een iets met een bepaald signalement waarvan eigenlijk bij de uitgifte al bepaald kan worden dat het kansloos is. En toch moet ik die melding rijden, en nog sterker, nemen sommigen zelfs risico's om toch te proberen.....

Als ik met 200  kilometer per uur over de eerste rijstrook rij neem ik bepaalde risico's, als het fout gaat is er maar 1 vinger.... en die wijst naar mij! Of ik nou een HRT opleiding heb, een race-licentie heb of wat dan ook. Maar toch wordt er van mij verwacht dat ik iets doe met DIE melding. Die melding die bijvoorbaat kansloos is en die uitgegeven is door een centralist die er ook maar vanaf moest.

En dat is NIET goed in het systeem, dat ligt niet aan jou òf aan mij  ;)
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #137 Gepost op: 18 augustus 2013, 21:30:10
Lijkt me een mooi moment om weer on-topic te gaan. En misschien is dit topic beter op zijn plek in het Centralisten/Verbindingen onderdeel?


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #138 Gepost op: 20 augustus 2013, 18:38:15
Ben ik ook wel benieuwd naar... 2 noodoproepen in verschillende gespreksgroepen kunnen volgensmij gewoon tegelijk binnenkomen, 2 in dezelfde gespreksgroepen gaat die 2e over de 1e heen denk ik (maar dat is een aanname, hopelijk weet iemand wel het juiste antwoord  ;) )
We hebben het antwoord inmiddels.  :) De laatste noodoproep gaat over de 1e heen.


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #139 Gepost op: 20 augustus 2013, 19:32:58
Citaat van: Sven82 link=msg=1193728 date=1377016695
We hebben het antwoord inmiddels.  :) De laatste noodoproep gaat over de 1e heen.

Zoals ik een paar posts hiervoor al had gezegd  0098

Citaat van: tcf link=msg=1191047 date=1376264315
Klopt. Gebeurt hier soms in voormalig Zhz omdat we met behoorlijk wat groepen werken, dat er wel eens twee tegelijk binnenkomen. Twee tegelijk in 1 groep gaat op volgorde van indrukken...