Ik denk dat je niet zonder "gesproken" berichtgeving kan.
Zoals te doen gebruikelijk in dit land heeft men met C2000 (al)weer half werk geleverd. Ook wordt er niet goed gebruik gemaakt van de capaciteiten van het systeem.
Geweldig hoor, een zendmast "die volloopt" met randapparaten. Wellicht dat men de capaciteit van de zendmast kan opschroeven zodat ie meer randapparaten kan bedienen ? Maar ja, dat kost natuurlijk geld.
En zo is het ook op de meldkamer(s). Er zijn gewoon veel te weinig centralisten per dienst in dienst om een ieder naar behoren te bedienen. Hoelang duurt het voordat je geroepen wordt nadat je een "aanvraag spraak" hebt gedaan ?
En hoe was het ook alweer ? Daar en daar rijdt men achter een mogelijk art. 8 aan. Zullen wij de melder ophangen zodat u zelf kunt bellen
Best wel raar dat een meldkamer de regie van een incident afstaat, toch ? Wij kunnen niet "inbreken" op het net, de meldkamer wel. De meldkamer heeft overzicht waar andere eenheden zich bevinden, wij niet. De meldkamer kan eenheden dirigeren/positioneren, wij niet. Maar ja, dat werkt alleen als je aparte gespreksgroepen gaat gebruiken. (goh, waar doen ze dat nog meer
). En daar heb je mensen voor nodig, en dat kost geld.
Veiligheid kost geld, ook die van ons. En zolang men niet bereid is om dat er voor uit te geven gaat het niet werken.
En daarom luister ik standaard de INRAP uit. Omdat er te weinig centralisten zijn en snelheid een hele grote rol speelt in "mijn" meldingen. En dan is het nog niet eens een kwestie van dat de meldkamer mij informeert over het feit dat er iets aan zit te komen, maar ook dat die andere meldkamer zijn/haar eenheden op tijd laat schakelen naar de desbetreffende gespreksgroep. Maar ja, als die net even druk zijn met wat anders (en dat heb je natuurlijk al snel als je met crepeer-sterktes werkt) gaat dat niet lukken, want de rest van de wereld gaat ook gewoon verder met waar ze mee bezig waren.