Laat 1 ding duidelijk zijn: jij bepaalt wanneer je de rode knop gebruikt! Ik heb eens een paar straten achter een VE aangerend en kwam maar niet tussen de berichtgeving door. Oftewel gewoon de noodknop indrukken en dat werkt goed. Rest van de collega's hoorde mij de locatie doorgeven omdat ik mijn beide handen vrij had en de VE kon pepperen..
Uiteraard bepaalt je als collega op straat wanneer je de noodknop indrukt, maar hij heet niet voor niks NOODknop. Als je toevallig stuit op een aanrijding met letsel en met spoed een ambu wilt, ben je niet in NOOD. Dat doe je of een urgente aanvraag spraakcontact (in ons district helaas nog niet bruikbaar voor de meeste collega's) of als er vrije ruimte is roep je over de porto. Zo hadden we laatst een handhaver in de regio die stuitte op een onwel geworden dame, en ook de noodknop gebruikte. Later telefonisch toch maar even toegelicht dat dat niet de bedoeling was. Handhaver dacht dat dat zo wel kon, dat zou sneller zijn... Hopelijk éénmalig geweest
Ben je zelf of je collega in NOOD, dan kun je uiteraard de NOODknop gebruiken. Gebruik hem ook echt alleen als het écht niet anders kan, je drukt namelijk al het verkeer weg en dat kan hele vervelende gevolgen hebben. Ohja en nog belangrijker WEET HOE JE HEM RESET! Zolang je je porto niet reset en gaat zenden, zal op de MK keer op keer al het verkeer weggedrukt worden. Als je je noodknop niet reset, en weer de spreeksleutel indrukt, wordt je noodoproep namelijk elke keer weer geactiveerd...
Ohja, en nóg belangrijker, zorg dat je bent ingeplot met je porto!!.... beetje jammer als de MK niet weet wie er in nood is... Zo hebben wij een keer een noodoproep gehad van een collega die zowel met porto als mobi niet was ingeplot, en dus ook niet op ons Sherpa konden zien.
"HB met spoed auto er bij, aanhouding met verzet, weet even niet waar ik ben, vlakbij waar mijn auto staat!"
"Welke eenheid bent u?"
"De **.**!"
"Ja en waar bent u want u bent niet zichtbaar op ons scherm...."
Uiteindelijk heeft de collega aan een voorbijganger moeten vragen waar hij was. Als hij gewoon correct ingeplot was, hadden we veel sneller bij hem kunnen zijn.. (gelukkig goed afgelopen hoor!)