Uiteraard bepaalt je als collega op straat wanneer je de noodknop indrukt, maar hij heet niet voor niks NOODknop. Als je toevallig stuit op een aanrijding met letsel en met spoed een ambu wilt, ben je niet in NOOD.
Nee ik als diender niet maar het slachtoffer dan???
Ik kan legio voorbeelden geven met 8-ies en 9-tjes indrukken waarbij we in AMsterdam minuten (echte minuten!) moeten wachten voordat er respons van de MK komt. Veel te veel gelul allemaal, soms staat dat ding ook letterlijk niet stil, is het een aan-een-schakeling van geouwehoer, herhalingen van slecht uitgegeven of ontvangen meldingen, zinloze berichtgeving als "ik ben ook onderweg HB" en weet ik veel wat niet nog meer. Een groot kippehok vol hanen die over elkaar heen vallen om die ene kip te pakken.
Al met al kost het heel wat verdachtes die door dit soort gekakel de spat kunnen nemen. Als ik zo terug denk schat ik het, in de 15 jaar die ik nu dienst doe, op ongeveer 2 verdachtes per jaar. Alleen al bij acties waarin ik zelf meegedaan heb! En dan betreft het verdachtes van gewapende overvallen, berovingen en inbraken tot zware verkeersovertredingen of aanrijdingen aan toe. Niet een "simpele" winkeldiefstal of autokraak.
Nee, er gaat veel mis in de communicatie. Heel veel mis. Dan maar de noodknop indrukken, zonder dat het mag, maar
wel die boef vang
.