@Moppersmurf, ik merk enorm veel frustratie richting de Meldkamer in je berichtgeving. (Oke dit klinkt wel heel erg zoetsappig maar kon er even geen andere woorden voor vinden
) Kaart je dit wel eens aan? Leg je zoiets bij de leiding neer?
Ik snap je frustratie zeker, want die zou ik ook hebben als ik mij in jullie positie verplaats. Maar als zoiets niet aangekaart wordt zal het natuurlijk niet veranderen. Gelukkig herken in de meeste problemen niet n ons district, maar dat is dan o.a. ook weer één van de voordelen van niet de het hele district op één gespreksgroep...
En tuurlijk raad ik de noodknop absoluut niet af te gebruiken, maar in sommige gevallen wel. Het heet niet voor niks een NOODoproep. Als men deze continu gaat gebruiken omdat je er met een 8 of 9 niet door komt, schiet het zijn doel natuurlijk compleet voorbij, dan kun je hem net zo goed geen NOODknop meer noemen maar een "ik kom er niet door knop". Dat zou hetzelfde zijn als we nu 4x per dag een Amber-Alert er uit gaan gooien, na een week is iedereen het zat en is er niks urgents of levensbedreigends meer aan. Straks moeten we nog een 2e noodknop gaan laten ontwikkelen die je echt alleen in NOOD gebruikt, omdat het gebruik van de oorspronkelijke noodknop al niet meer op zal vallen als echt NOOD. Ik mag dan ook hopen dat collega's buiten de eenheid Amsterdam dit probleem niet kennen, dat men met een urgente aanvraag spraak ook pas na enkele minuten te woord wordt gestaan, wat dan overigens echt aangekaart zou moeten worden.
En ja, ook de toevallige aanrijding of onwelwording waar je op stuit vindt ik echt niet noodknop waardig of er moet echt geen andere uitweg zijn, maar als je er echt niet doorkomt, ook niet met een urgente aanvraag, dan nog is zelf 112 bellen nog een beter plan (of er moet sprake zijn van ernstig letsel of echt een levensbedreigende situatie etc.) Want ook die burger of omstander had gewoon 112 moeten bellen als je er niet toevallig op stuitte..