Werken met verschillende gespreksgroepen

Auteur Topic: Werken met verschillende gespreksgroepen  (gelezen 24660 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #90 Gepost op: 10 augustus 2013, 09:36:44
Yep, scannen is inderdaad heel goed mogelijk. Je luistert actief mee op de groep waarop je staat afgestemd (zoals je normaal ook zou doen) en passief op de groepen in de scanlijst. Dat wil zeggen dat je deze groepen alleen zult ontvangen als ze actief worden via de mast waarop je op dat moment staat afgestemd. Vanaf Maastricht kun je probleemloos afstemmen op een gespreksgroep in Groningen (als die in het apparaat staat tenminste), maar vanuit een scanlijst wordt dat erg lastig, tenzij er net een wagen in de buurt rijdt die die groep 'meeneemt'. Hetzelfde idee eigenlijk als er scanners voor C2000 zouden zijn. Die kunnen ook alleen maar ontvangen wat er op dat moment door de lucht gaat.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #91 Gepost op: 10 augustus 2013, 15:09:54
Citaat van: Venture link=msg=1190431 date=1376118477
Ik vind het juist frustrerend dat we als centralisten de collega's ontmoedigen om de noodknop te gebruiken, dat ding word juist veel te weinig gebruikt. Bij evenmenten e.d. wat terughoudender zijn maar in de reguliere dienst moeten ze dat ding veel vaker gebruiken zijn wij (GMK GLZ) van mening. Overlast @ GMK? Noodoproep gewoon snel accepteren, zijn de toeters vanzelf stil. Bij de Sepura porto's (70% van onze porto's denk ik) resetten zich dan ook gelijk dus je krijgt dan 1x de noodoproep. Collega hoeft 'm zelf niet te resetten.

Ik denk dat het in iedere regio weer anders is. Dit is mijn ervaring in Amsterdam. Absoluut dat collega's hem bij twijfel moeten indrukken. Maar nog steeds is een noodoproep 9 van de 10 x niks (gelukkig).


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #92 Gepost op: 10 augustus 2013, 22:07:21
Citaat van: moppersmurf link=msg=1190392 date=1376087069
Nee ik als diender niet maar het slachtoffer dan???  :o

Ik kan legio voorbeelden geven met 8-ies en 9-tjes indrukken waarbij we in AMsterdam minuten (echte minuten!) moeten wachten voordat er respons van de MK komt. Veel te veel gelul allemaal, soms staat dat ding ook letterlijk niet stil, is het een aan-een-schakeling van geouwehoer, herhalingen van slecht uitgegeven of ontvangen meldingen, zinloze berichtgeving als "ik ben ook onderweg HB" en weet ik veel wat niet nog meer. Een groot kippehok vol hanen die over elkaar heen vallen om die ene kip te pakken.

Al met al kost het heel wat verdachtes die door dit soort gekakel de spat kunnen nemen. Als ik zo terug denk schat ik het, in de 15 jaar die ik nu dienst doe, op ongeveer 2 verdachtes per jaar. Alleen al bij acties waarin ik zelf meegedaan heb! En dan betreft het verdachtes van gewapende overvallen, berovingen en inbraken tot zware verkeersovertredingen of aanrijdingen aan toe. Niet een "simpele" winkeldiefstal of autokraak.

Nee, er gaat veel mis in de communicatie. Heel veel mis. Dan maar de noodknop indrukken, zonder dat het mag, maar wel die boef vang  O0.

Zijn ze in A'dam nu eindelijk al eens over op het NATO alfabet? Ik kon me hier groen en geel aan ergeren als we 1x per jaar ondersteuning kregen vanuit Zuidoost. " ja mag ik een kenteken opvragen: de Dirk Bernard zacharias xantippe 21"  :-\


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #93 Gepost op: 10 augustus 2013, 22:22:17
Ja 99% wel. Op zich is t redelijk zonder slag of stoot verlopen maar gelukkig blijft t soms (bij de ouwe garde) lachen  ;D en is de D een "dirk" en geen Delta  O0
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #94 Gepost op: 11 augustus 2013, 11:18:44
Ik herken me daar in het Haagse ook in Moppersmurf, soms duurt het wel 10 (!) minuten voordat je opgeroepen wordt na je aanvraag spraak omdat het gewoon gigantisch druk is op de meldkamer.
Echter, zodra je een urgentie statust word je gelijk opgeroepen. Ik doe dat liever dan gebruik maken van de noodknop, die hou ik liever vrij voor collega's die ECHT in nood zitten.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #95 Gepost op: 11 augustus 2013, 17:12:17
Citaat van: silque link=msg=1190784 date=1376212724
Ik herken me daar in het Haagse ook in Moppersmurf, soms duurt het wel 10 (!) minuten voordat je opgeroepen wordt na je aanvraag spraak omdat het gewoon gigantisch druk is op de meldkamer.
Echter, zodra je een urgentie statust word je gelijk opgeroepen. Ik doe dat liever dan gebruik maken van de noodknop, die hou ik liever vrij voor collega's die ECHT in nood zitten.
Als het erg druk is op het noodhulpkanaal, splitst Den Haag dan niet in Noord en Zuid? Weet iemand welke criteria daarvoor zijn?


Hammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 642
  • Avatar by Sylvester
Reactie #96 Gepost op: 11 augustus 2013, 19:35:12
Scannen is %#&* systeem werkt voor geen meter, onze meldkamer raad het inmiddels af.
Zelf ervaren bij een alcoholcontrole. Porto op verkeersgroep en de noodhulp als scangroep.
Begonnen ze ineens om mij heen met opruimen om te verkassen, nooit gehoord door een noodhulpgesprek wat gaande was. Ik gebruik het dan ook niet meer.
"Waakzaam en dienstbaar"  Uitspraken op dit forum zijn


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #97 Gepost op: 11 augustus 2013, 20:11:51
@Moppersmurf, ik merk enorm veel frustratie richting de Meldkamer in je berichtgeving. (Oke dit klinkt wel heel erg zoetsappig maar kon er even geen andere woorden voor vinden  ;D) Kaart je dit wel eens aan? Leg je zoiets bij de leiding neer?

Ik snap je frustratie zeker, want die zou ik ook hebben als ik mij in jullie positie verplaats. Maar als zoiets niet aangekaart wordt zal het natuurlijk niet veranderen. Gelukkig herken in de meeste problemen niet n ons district, maar dat is dan o.a. ook weer één van de voordelen van niet de het hele district op één gespreksgroep...

En tuurlijk raad ik de noodknop absoluut niet af te gebruiken, maar in sommige gevallen wel. Het heet niet voor niks een NOODoproep. Als men deze continu gaat gebruiken omdat je er met een 8 of 9 niet door komt, schiet het zijn doel natuurlijk compleet voorbij, dan kun je hem net zo goed geen NOODknop meer noemen maar een "ik kom er niet door knop". Dat zou hetzelfde zijn als we nu 4x per dag een Amber-Alert er uit gaan gooien, na een week is iedereen het zat en is er niks urgents of levensbedreigends meer aan. Straks moeten we nog een 2e noodknop gaan laten ontwikkelen die je echt alleen in NOOD gebruikt, omdat het gebruik van de oorspronkelijke noodknop al niet meer op zal vallen als echt NOOD. Ik mag dan ook hopen dat collega's buiten de eenheid Amsterdam dit probleem niet kennen, dat men met een urgente aanvraag spraak ook pas na enkele minuten te woord wordt gestaan, wat dan overigens echt aangekaart zou moeten worden.

En ja, ook de toevallige aanrijding of onwelwording waar je op stuit vindt ik echt niet noodknop waardig of er moet echt geen andere uitweg zijn, maar als je er echt niet doorkomt, ook niet met een urgente aanvraag, dan nog is zelf 112 bellen nog een beter plan (of er moet sprake zijn van ernstig letsel of echt een levensbedreigende situatie etc.) Want ook die burger of omstander had gewoon 112 moeten bellen als je er niet toevallig op stuitte..


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #98 Gepost op: 11 augustus 2013, 20:35:57
Even offtopic. Wat gebeurd er eigenlijk als twee agenten los van elkaar de noodknop indrukken (kort achter elkaar of tegelijk)? Overruled de laatste dan de eerste?

Het is geen ondenkbare situatie dat twee gebruikers bij hetzelfde incident de noodknop gebruiken...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #99 Gepost op: 11 augustus 2013, 21:06:26
Citaat van: DiNozzo link=msg=1190984 date=1376246157
Even offtopic. Wat gebeurd er eigenlijk als twee agenten los van elkaar de noodknop indrukken (kort achter elkaar of tegelijk)? Overruled de laatste dan de eerste?

Het is geen ondenkbare situatie dat twee gebruikers bij hetzelfde incident de noodknop gebruiken...

Ben ik ook wel benieuwd naar... 2 noodoproepen in verschillende gespreksgroepen kunnen volgensmij gewoon tegelijk binnenkomen, 2 in dezelfde gespreksgroepen gaat die 2e over de 1e heen denk ik (maar dat is een aanname, hopelijk weet iemand wel het juiste antwoord  ;) )