GRIP 1 Middel hulpverlening (ongeval 3 vrachtwagens) A15 - Vuren 05-08-2013

Auteur Topic: GRIP 1 Middel hulpverlening (ongeval 3 vrachtwagens) A15 - Vuren 05-08-2013  (gelezen 13682 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Citaat van: FP924 link=msg=1189085 date=1375705813
Even offtopic:  98uiye

Deze foto, met een MMT-er die plaatjes staat te schieten, doet me een beetje denken aan de actuele discussie in dit topic: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=77178.0
Die plaatjes gaan ook nog wel eens met het so. mee naar het ziekenhuis. Zo kan men de impact van de klap/oorzaak van de verwondingen zien. Heb wel vaker gezien dat de gele tak dit doet.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Citaat van: FP924 link=msg=1189085 date=1375705813
Even offtopic:  98uiye

Deze foto, met een MMT-er die plaatjes staat te schieten, doet me een beetje denken aan de actuele discussie in dit topic: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=77178.0

Ik heb me ook wel eens afgevraagd waarvoor ambulance- en MMT-medewerkers foto's maken. Een verpleegkundige vertelde me toen dat de foto's bij de overdracht aan het ziekenhuis worden meegegeven, zodat de artsen daar een beeld hebben van de situatie en de (mogelijke) ernst van het letsel (hoog energetisch letsel e.d.). Aan de hand van die plaatjes, bijvoorbeeld hoe de chauffeur bekneld heeft gezeten, kan in het ziekenhuis dan een beeld gevormd worden van de situatie ;)

Daarnaast kunnen de foto's ook nog een oefendoel hebben. Zo vaak komen dergelijke ongevallen niet voor...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Danny722 link=msg=1189121 date=1375710325
Ik heb me ook wel eens afgevraagd waarvoor ambulance- en MMT-medewerkers foto's maken. Een verpleegkundige vertelde me toen dat de foto's bij de overdracht aan het ziekenhuis worden meegegeven, zodat de artsen daar een beeld hebben van de situatie en de (mogelijke) ernst van het letsel (hoog energetisch letsel e.d.). Aan de hand van die plaatjes, bijvoorbeeld hoe de chauffeur bekneld heeft gezeten, kan in het ziekenhuis dan een beeld gevormd worden van de situatie ;)

Daarnaast kunnen de foto's ook nog een oefendoel hebben. Zo vaak komen dergelijke ongevallen niet voor...

In Gelderland-Midden kunnen de foto's terplaatse direct verstuurd worden naar het ziekenhuis zodat zij al zien wat er aan de hand is voordat de patient er is. Daarnaast kunnen nog aanrijdende of meeluisterende eenheden de foto's zien, en kan de alarmcentrale de foto's ook vrijwel direct bekijken.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Citaat van: 112fotograaf link=msg=1189113 date=1375708630
Iemand enig idee wat er in de trekkers zat/zit? Ik dacht al broodkarren te zien.
Correct!


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Citaat van: Thor link=msg=1189043 date=1375700416
Vlak achter die Maersk wagen staan volgens mij remsporen, waarschijnlijk de achterkant geraakt. Wagen op de plek laten staan voor de afwikkeling. Anders had de chauffeur de wagen waarschijnlijk wel even aan de kant gezet.
Op dit stuk van de A15 (eigenlijk tussen Valburg en Gorinchem) is het gebruikelijk dat men de normale snelheid rijdt en dan ineens een streep rubber op het asfalt moet trekken (uitgezonderd degenen die met ABS rijden) omdat er zonder aanwijsbare reden ineens een rij auto's/vrachtwagens stil staat. De A15 zit vol, maar net niet vol genoeg om met zijn allen 90 te rijden. De linker rijstrook rijdt doorgaans harder dan de vrachtwagens op rechts en de rechtsrijders schieten naar links bij elk setje vrachtwagens waardoor de linksrijders moeten remmen. Door het ontbreken van matrixborden zijn de snelheidsverschillen heel abrupt omdat er geen voorwaarschuwing is bij een file of opstopping.


Royofzo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,371
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Citaat van: GLZ link=msg=1189128 date=1375712376
Op dit stuk van de A15 (eigenlijk tussen Valburg en Gorinchem) is het gebruikelijk dat men de normale snelheid rijdt en dan ineens een streep rubber op het asfalt moet trekken (uitgezonderd degenen die met ABS rijden) omdat er zonder aanwijsbare reden ineens een rij auto's/vrachtwagens stil staat. De A15 zit vol, maar net niet vol genoeg om met zijn allen 90 te rijden. De linker rijstrook rijdt doorgaans harder dan de vrachtwagens op rechts en de rechtsrijders schieten naar links bij elk setje vrachtwagens waardoor de linksrijders moeten remmen. Door het ontbreken van matrixborden zijn de snelheidsverschillen heel abrupt omdat er geen voorwaarschuwing is bij een file of opstopping.

Even verderop de A15 (bij Gorinchem) stond een vrachtwagen in brand waardoor er file was ontstaan. Dit, in combinatie met het ontbreken van matrixborden boven dit stuk A15, was hoogstwaarschijnlijk de oorzaak van het ongeval. Ingereden op de file dus.

@ Rob Munster: Zijn jullie met de logistiek toevallig binnendoor (door Leerdam) gereden?  ;)


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
@Royofzo Onze collega's uit Beusichem zijn met de verzorgingscontainer door Leerdam gereden. Wijzelf zijn met voertuig en aanhanger via Waardenburg, Haaften en Vuren naar Gorinchem gereden. Daar zijn we tegen het verkeer in over de A15 naar de plaats incident gereden.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Royofzo link=msg=1189150 date=1375718027
Even verderop de A15 (bij Gorinchem) stond een vrachtwagen in brand waardoor er file was ontstaan. Dit, in combinatie met het ontbreken van matrixborden boven dit stuk A15, was hoogstwaarschijnlijk de oorzaak van het ongeval. Ingereden op de file dus.

@ Rob Munster: Zijn jullie met de logistiek toevallig binnendoor (door Leerdam) gereden?  ;)

De alarmering van die voertuigbrand  was om 7.55.
De alarmering van de brand Vuren was om 9.40.
Dus tijdsinterval een uur en 45 minuten.

Is het niet zo dat men bij een dergelijke drukke weg zonder matrixborden zo snel mogelijk overgaat tot file beveiliging.
In zeg een 1 uur en 30 minuten (na 7.55)  heeft men toch ruim de tijd om dat goed te organiseren.

Of heeft de aanrijding plaats gevonden ondanks de file beveiliging.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Citaat van: Royofzo link=msg=1189150 date=1375718027
Even verderop de A15 (bij Gorinchem) stond een vrachtwagen in brand waardoor er file was ontstaan. Dit, in combinatie met het ontbreken van matrixborden boven dit stuk A15, was hoogstwaarschijnlijk de oorzaak van het ongeval. Ingereden op de file dus.
Het zoveelste ongeval in de afgelopen paar maanden als ik het mij goed herinner. Ben benieuwd wanneer de A15 eens voorzien gaat worden van matrix borden. Welke beleidsmakers beweren dat deze niet echt nodig zijn hebben echt een bord voor de... ::)
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Twee traumahelikopters naar zwaar ongeval op de A15

5 augustus 2013, 09:58

Vanuit Nijmegen naar Rotterdam zijn maandagmorgen omstreeks 09:40 uur ter hoogte van hmp. 102.7 twee vrachtwagens op elkaar gebotst. Ondanks dat er nog niets bekend is over eventuele slachtoffers, is toch de traumahelikopter ingeschakeld om, indien nodig, medische assistentie te verlenen.

Bij Vuren zou de rijbaan tijdelijk gestremd zijn geweest, zo meldt de politie Gelderland-Zuid op Twitter. Het is vooralsnog niet bekend wat de huidige situatie is.

Update 10:00 uur
Een ooggetuige meldt zojuist dat er een vrachtwagen op zijn kant op de snelweg ligt. Tevens zou er een tweede traumahelikopter zijn opgestegen om hulp te verlenen. De volledige rijbaan is afgesloten om de traumahelikopters te laten landen. Volgens de politie heeft dit ongeval te maken met een file die werd veroorzaakt door een vrachtwagenbrand.

Update 10:29 uur
De beide vrachtwagens blijken nog op de wielen te staan. Het ziet er voor de bestuurder van een van de vrachtwagens zeer ernstig uit. *)Van zijn cabine is niets meer over.

Update 10:34 uur
Weggebruikers met bestemming Gorinchem en/of Rotterdam kunnen al vanaf het knooppunt Valburg omrijden over de A50 en de A12 in de richting van Utrecht. Wie al voorbij het knooppunt Valburg is, kan vanaf het knooppunt Deil omrijden in de richting van Den Bosch en Breda, over de A2, de A59 en de A27.

Update 10:38 uur
Inmiddels is een van de slachtoffers bevrijd. Hij wordt naar een ziekenhuis in Gorinchem vervoerd. Het andere slachtoffer zit nog bekneld.

Update 10:48 uur
In de richting van Nijmegen is voor hulpdiensten de linkerrijstrook afgesloten. Bij het ongeval is een mobiele commandopost geplaatst. Dat geeft aan dat de afsluiting lange tijd zal gaan duren.

Update 11:33 uur
De brandweer is bezig de vangrail in de middenberm te verwijderen. Daar kunnen de weggebruikers die al sinds 09:30 uur vaststaan keren om via de andere rijbaan terug te rijden. Verkeer op de A2 kan geen gebruik meer maken van de verbindingslus naar de A15 op het knooppunt Deil.

Update 12:30 uur
Rijkswaterstaat verwacht de rijbaan pas rond 17:30 uur vrij te kunnen geven.

Update 17:37 uur
Zoals verwacht is de rijbaan om 17:30 uur vrijgegeven.

Bron VID.

*) Hoe is het met dit slachtoffer afgelopen ?