New Shipping Routes for North Sea

Auteur Topic: New Shipping Routes for North Sea  (gelezen 2545 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Gepost op: 16 maart 2013, 09:10:24
Een substantiele verbetering van de veiligheid


New Shipping Routes for North Sea
The Dutch part of the North Sea is one of the busiest shipping routes in the world. Moreover, it is now also being used
more and more intensively for other purposes, such as wind energy, nature protection and sand extraction. In order to
keep the waterways safe for maritime traffic and to ensure a more efficient use of the available space, it has been
decided to adapt the shipping routes.
What is to change?
The new shipping routes come into effect at midnight UTC (2 a.m. local time) on 1 August 2013. The main changes
are:
• a new Traffic Separation Scheme (TSS) - already in force in Rotterdam - will be introduced in the approaches to
IJmuiden. This will ensure that vessels sailing in opposite directions have their own sea lanes.
• the routes will be located farther from the coast
• the routes will intersect each other less often
• anchorage areas will be relocated or abolished • the space around objects (platforms, etc.) will be configured differently • 'areas to be avoided' and 'precautionary areas' will be introduced. Vessels will no longer be allowed to sail in 'areas to be avoided', while vessels sailing in 'precautionary areas' will be explicitly advised to navigate carefully. Planning • April 2013: 1st messages to shipping with advance information about the adjustments and the availability of new nautical charts • between 30 May - 15 June 2013: new nautical charts available • from 15 June onward: daily navigation messages and Notices to Mariners • 30 and 31 July and 1 August: relocations of buoys on the North Sea • 1 August 2013 - midnight UTC (2 a.m. local time): the new routes (PDF, 972 Kb) become effective Impediments and measures From April 2013 onward, maritime traffic will regularly receive messages focusing on the new routes. Maritime traffic will be deemed, and explicitly advised, to monitor the messages through the usual channels. The messages will be displayed on the websites of: • the Netherlands Hydrographic Office • the United Kingdom Hydrographic Office Rijkswaterstaat will relocate the buoys on 30 and 31 July and 1 August 2013. During that time, maritime traffic may still pass through unobstructed. Various measures will be taken to guarantee safety during the transition period. Before and during relocation of the buoys, maritime traffic will be kept informed by means of live navigation messages and Notices to Mariners. During relocation of the buoys on 30 and 31 July, the old navigation routes remain operational. Extra availability of ETV and VTS From 31 July 2013 up to several days after the new routes have come into effect, extra vessels (Emergency Towing Vessels (ETV)) and Vessel Traffic Services (VTS) will be deployed to supervise maritime traffic and, where necessary, lend assistance. In addition, a Coastguard aircraft, a helicopter and the Arca (equipped with anti-pollutant materials) will be on standby should assistance be required. Source: Rijkswaterstaat




SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #2 Gepost op: 16 maart 2013, 11:18:13


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #3 Gepost op: 1 augustus 2013, 10:39:53
De nieuwe scheepvaartroutes zijn sinds vannacht van kracht:
 
PERSBERICHT RIJKSWATERSTAAT. 31 JULI 2013
Ingrijpende wijziging scheepvaartroutes op de Noordzee

Op 1 augustus 2013 wijzigen in één nacht de scheepvaartroutes op het Nederlandse deel van de Noordzee. Dit is wereldwijd de meest intensieve routewijziging op zee tot nu toe. Rijkswaterstaat heeft dit initiatief genomen om de veiligheid van het scheepvaartverkeer te optimaliseren, de bereikbaarheid van de mainports te verbeteren en de ruimte op de Noordzee efficiënter te gebruiken.
Snelwegen van de zee
Net als op het land kent de Noordzee een stelsel van snelwegen, maar dan voor de scheepvaart. Zo zijn er gescheiden vaarwegen voor doorgaand verkeer van noord naar zuid en vice versa en vaarwegen naar de havens van Amsterdam en Rotterdam. Schepen kunnen parkeren op zee in de zogenaamde ankergebieden.
Veilig en efficiënt
De Noordzee is een van de drukst bevaren en gebruikte zeeën ter wereld. Met de nieuwe scheepvaartroutes wordt het scheepvaartverkeer overzichtelijker gemaakt. De nieuwe routes zorgen ervoor dat de schepen een optimale, veilige afstand kunnen bewaren tot elkaar, tot olie- en gasplatforms en tot toekomstige windmolenparken. Door de routewijzigingen komen bovendien aaneengesloten gebieden vrij voor andere functies, zoals de opwekking van windenergie.
Internationale afspraken
Rijkswaterstaat heeft samen met de Rotterdamse en Amsterdamse haven en de initiatiefnemers van windmolenparken op zee een voorstel gemaakt voor nieuwe scheepvaartroutering. Het IMO, de International Maritime Organization, keurde de Nederlandse plannen op 29 november 2012 goed. Deze VN-organisatie zorgt ervoor dat deelnemende landen afspraken maken om de scheepvaart zo veilig en milieuvriendelijk mogelijk te maken. Ook de Kustwacht, de Dienst der Hydrografie, het Loodswezen, reders, de Vereniging van Kapiteins en visserij- en mijnbouworganisaties zijn betrokken bij de aanpassingen.
Invoering
De nieuwe routes gaan in op 1 augustus 2013, 02.00 uur lokale tijd. Het omzetten van de oude situatie naar de nieuwe is een complexe operatie die in enkele dagen moet gebeuren. In de afgelopen maanden zijn nationale en internationale gebruikers van de Noordzee geïnformeerd. Verder zijn in juni de zeekaarten aangepast. Op 30 en 31 juli worden alle boeien op de Noordzee verlegd om de nieuwe scheepvaartroutes aan te geven.
De oude routes blijven van kracht tot het omslagpunt op 1 augustus, 02.00 uur lokale tijd. De scheepvaart wordt vooraf, tijdens en vlak na de wijzigingen intensief geïnformeerd via scheepvaartberichten. Om de scheepvaart verder te begeleiden, zet Rijkswaterstaat extra schepen in. Ook staat –zoals altijd- de Kustwacht paraat om te assisteren vanuit het Kustwachtcentrum of de lucht.
www.kustwacht.nl


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #4 Gepost op: 2 augustus 2013, 08:30:11
Kleine incidenten Noordzeeroutes

Posted: 01 Aug 2013 03:18 AM PDT

De verandering van de vaarroutes op de Noordzee afgelopen nacht is succesvol verlopen. Volgens Rijkswaterstaat waren er geen grote problemen.

Volgens een woordvoerder heeft het scheepvaartverkeer zich goed aangepast. Enkele minuten na 02.00 uur, toen de wijzigingen ingingen, zag Rijkswaterstaat schepen massaal de nieuwe vaarroutes opzoeken.

Wel waren er wat kleine incidenten. Zo gingen enkele schepen te vroeg over op de nieuwe vaarroutes. Dat gebeurde zowel op zee als in de havens van Amsterdam en Rotterdam. Maar volgens Rijkswaterstaat was dat niet erg. "Dat betekent wel dat ze de juiste zeekaarten aan boord hadden."

Een schip nam contact op met Rijkswaterstaat. De schipper voer tot zijn verbazing in een drukke vaarroute op een plek waar eerst open zee was. Hij bleek nog niet in het bezit van nieuwe vaarkaarten.

De vaarroutes in het Nederlandse deel van de Noordzee zijn verlegd om het scheepvaartverkeer soepeler te laten verlopen. Ook moet de bereikbaarheid van havens verbeteren en windmolenparken meer ruimte krijgen. De Noordzee is een van de drukst bevaren zeeroutes ter wereld.

De vaarwegen zijn een soort snelwegen, maar dan voor schepen. Er zijn gescheiden routes voor verkeer van noord naar zuid en andersom en naar de havens van Amsterdam en Rotterdam. Ook zijn er 'parkeerplaatsen' voor schepen, zogeheten ankergebieden.

Bron : Scheepvaartnieuws.

Havenmeester blij met nieuwe scheepvaartroutes op drukst bevaren zeeën ter wereld.

Posted: 01 Aug 2013 02:29 AM PDT

Vandaag 1 augustus heeft Rijkswaterstaat de scheepvaartroutes
van het Nederlandse deel op de Noordzee gewijzigd.
De belangrijkste veranderingen zijn: het aanloopgebied naar IJmuiden
krijgt, net als bij Rotterdam, een verkeersscheidingsstelsel
en de ankergebieden worden uitgebreid.

De Noordzee is een van de drukst bevaren zeeën ter wereld.
De aanpassing van routes is nodig om de veiligheid van het scheepvaartverkeer te waarborgen, de bereikbaarheid van Amsterdam en Rotterdam te verbeteren en ruimte te bieden aan windenergie op zee.

René de Vries, (rijks)havenmeester Havenbedrijf Rotterdam: "Het Havenbedrijf is ingenomen met de aangepaste scheepvaartroutes op de Noordzee. Het biedt ruimte voor verdere scheepvaartontwikkeling. De aanloop van Rotterdam naar en van het noorden wordt verbeterd en de ankergebieden worden groter. Dat is belangrijk vanwege de schaalvergroting van de scheepvaart, bijvoorbeeld in de containervaart. Bovendien wordt het scheepvaartverkeer overzichtelijker.

Voor de kapiteins en stuurmannen is varen in het aanloopgebied van de Rotterdamse haven enerverend. Het is een van de drukste vaargebieden ter wereld. Schepen komen uit diverse richtingen."
  
Bron: Havenbedrijf Rotterdam


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #5 Gepost op: 2 augustus 2013, 10:42:06