Stal koelen brandweer werk?

Auteur Topic: Stal koelen brandweer werk?  (gelezen 12722 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

grizz

• Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • Niets is onmogelijk
Reactie #20 Gepost op: 9 september 2013, 16:50:47
Ik heb eens mee zitten lezen.

Ik ga niet heel veel zeggen, maar ik wil wel een paar punten meegeven:

- Goed ondernemerschap, volgens mij weet je dat het warm wordt, en weet je dat je beesten daar niet goed tegen kunnen...
- Dienstverlening of hulpverlening. Eerste half uur tot uur is misschien hulpverlening, daarna wordt het dienstverlening is het per definitie niet meer voor de brandweer en zou het zo moeten zijn dat de ondernemer andere zaken gaat regelen om de brandweer over te nemen. Een en ander heeft niets te maken met goodwill van de brandweer, de brandweer mensen willen namelijk altijd iemand "uit de brand" helpen...

Echter je mag je afvragen of dit soort zaken voor de brandweer zijn. Ik ben van mening van niet. Alleen zijn er altijd uitzonderingen die de regel bevestigen...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #21 Gepost op: 9 september 2013, 16:53:08
Citaat van: RemRoof link=msg=1200061 date=1378737767
Daar heb je een punt, maar we moeten het ook niet zwaarder maken dan het is. Tuurlijk heeft deze boer zijn verantwoordelijkheid, maar dat heeft ook iemand die zijn gordel tijdens het autorijden niet draagt en daar komt ook een heel circus voor.

Mijn punt is vooral, zonder de casus verder inhoudelijk te kennen, wij gewoon weer wat voor elkaar kunnen doen zonder dat er altijd gezeurd wordt over kosten etc. Zo'n inzet als deze levert ook het nodige op, alleen is dit minder in geld uit te drukken.

RemRoof
Het punt is dat de brandweer dit soort klussen niet zomaar meer kan doen. Ik heb het punt als restdekking al aangehaald, wordt er een verweer gebracht dat buurtkorpsen een klus over kunnen nemen. Maar ook die kunnen dan een andere inzet hebben, waardoor de brandweerzorg toch echt op zich laat wachten. Omdat de eigen plaatselijke brandweer de belangen van een veehouder belangrijker vondt. En let wel, bij een officiele uitruk worden de kosten door de belastingbetaler betaald, ook door jou en mij dus.

En wat zou het waterleidingbedrijf van deze actie vinden? Er is dus nu water gebruikt niemand weet hoeveel, en niemand zal daar de kosten van willen betalen. Even commercieel gezien, het waterleidingbedrijf loopt inkomsten mis. Zijn ze handig verhalen ze die kosten op die veehouder en gaat er een boze brief naar het betreffende korps. Waterleidingbedrijven zijn niet meer zo blij als je water gebruikt vanuit een ondergrondse brandkraan. Ze knijpen nog net een oogje dicht voor een brand, maar zelfs dat al liever niet meer..

wjr307

• Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 9 september 2013, 17:13:19
Citaat van: Peter71 link=msg=1200065 date=1378738388
Het punt is dat de brandweer dit soort klussen niet zomaar meer kan doen. Ik heb het punt als restdekking al aangehaald, wordt er een verweer gebracht dat buurtkorpsen een klus over kunnen nemen. Maar ook die kunnen dan een andere inzet hebben, waardoor de brandweerzorg toch echt op zich laat wachten. Omdat de eigen plaatselijke brandweer de belangen van een veehouder belangrijker vondt. En let wel, bij een officiele uitruk worden de kosten door de belastingbetaler betaald, ook door jou en mij dus.

En wat zou het waterleidingbedrijf van deze actie vinden? Er is dus nu water gebruikt niemand weet hoeveel, en niemand zal daar de kosten van willen betalen. Even commercieel gezien, het waterleidingbedrijf loopt inkomsten mis. Zijn ze handig verhalen ze die kosten op die veehouder en gaat er een boze brief naar het betreffende korps. Waterleidingbedrijven zijn niet meer zo blij als je water gebruikt vanuit een ondergrondse brandkraan. Ze knijpen nog net een oogje dicht voor een brand, maar zelfs dat al liever niet meer..

Precies dat is ook mijn punt en natuurlijk zijn we voor redden mens en dier maar een hele stal koelen zonder ventilatie die de dag ervoor ook al aardig warm stond vind ik onzin. Als waterbedrijf en loonwerker zou ik er een probleem mee hebben. Als wij een auto uit het water halen omdat iemand hem niet op de handrem heeft gezet dan zijn de bergers ook boos omdat ze inkomsten mislopen.
Het heeft niks te maken met mensen helpen het lijkt erop dat de boer het risico heeft genomen om geen maatregelen tegen de hitte te nemen en geen loonwerker heeft ingeschakeld om de stal te koelen. Stel je nu eens voor dat je als boer wel alles goed voor elkaar hebt maar een knecht hebt die vrijwilliger is bij de brw dan rent die bij jou weg om een ander te helpen die zijn spullen niet in orde heeft... heeft niks te maken met goed burenschap oid.... valt mijnsinziens onder dezelfde noemer als wegdekreinigen kan ik ook niet aan mn baas verkopen dat ik bij hem wegga om 10km weg te schrobben terwijl de plantsoenendienst staat toe te kijken..

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 9 september 2013, 17:50:06
Citaat van: Peter71 link=msg=1200055 date=1378736771
Maar kan op basis van nabuurschap dit soort uitrukken worden gerechtvaardigd? Ik denk van niet, die tijd hebben we toch onderhand wel achter ons gelaten.

Hoe je het ook wendt of keert het is en het blijft noodhulp aan in doodsnood verkerende dieren.
Zij kunnen er niets aan doen dat de eigenaar zijn plicht verzuimt, dat er eventueel een strafrechtelijke- en of civielrechtelijke vervolging op volgt is niet aan de brandweer, daar zijn politie en justitie voor.
Dat het waterleidingbedrijf een rekening stuurt voor het gebruik van het water is ook niet meer als terecht, maar de brandweer heeft hier te maken met één van de primaire taken de redding van dieren in nood, en de brandweer mag hier wettelijk gezien geen rekening voor sturen, hoe jammer ook.

Want het redden van een varken, koe of kalf in de gierput, wat altijd het gevolg is van achterstallig onderhoud is, ook maar niet meer laten doen door de brandweer ?
Als brandweer NL volgens het FALCK model zou zijn georganiseerd zouden ze het graag doen en gewoon een vette rekening sturen.

Citaat van: wjr307 link=msg=1200069 date=1378739599
Precies dat is ook mijn punt en natuurlijk zijn we voor redden mens en dier maar een hele stal koelen zonder ventilatie die de dag ervoor ook al aardig warm stond vind ik onzin. Als waterbedrijf en loonwerker zou ik er een probleem mee hebben. Als wij een auto uit het water halen omdat iemand hem niet op de handrem heeft gezet dan zijn de bergers ook boos omdat ze inkomsten mislopen.
Het heeft niks te maken met mensen helpen het lijkt erop dat de boer het risico heeft genomen om geen maatregelen tegen de hitte te nemen en geen loonwerker heeft ingeschakeld om de stal te koelen. Stel je nu eens voor dat je als boer wel alles goed voor elkaar hebt maar een knecht hebt die vrijwilliger is bij de brw dan rent die bij jou weg om een ander te helpen die zijn spullen niet in orde heeft... heeft niks te maken met goed burenschap oid.... valt mijnsinziens onder dezelfde noemer als wegdekreinigen kan ik ook niet aan mn baas verkopen dat ik bij hem wegga om 10km weg te schrobben terwijl de plantsoenendienst staat toe te kijken..

En hoe denk jij dat het loonbedrijf het überhaupt kan uitvoeren zonder pompen, slangen en straalpijpen en hoe zij alla minuut al dat soort spullen en benodigde menskracht kunnen regelen, ik zal je zeggen een loonbedrijf is ontzettend blij dat de brandweer het doet.
Want een loonbedrijf zit echt niet te wachten op dit soort spoedklussen, in de drukke hooitijd, waardoor geplande werkzaamheden moeten uitgesteld.
Dit zou het loonbedrijf alleen maar klanten kosten en weinig opleveren.

En het heeft ook niets met mensen helpen maar alles met het uitvoeren van één van de primaire missies van de brandweer, het helpen van dieren in nood dan wel het redden van dieren in acute doodsnood.
Het is niets meer en niets minder en dan maakt het niet uit of dit nu komt door een menselijke fout of niet.

wjr307

• Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 9 september 2013, 18:01:37
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1200087 date=1378741806

En hoe denk jij dat het loonbedrijf het überhaupt kan uitvoeren zonder pompen, slangen en straalpijpen en hoe zij alla minuut al dat soort spullen en benodigde menskracht kunnen regelen, ik zal je zeggen een loonbedrijf is ontzettend blij dat de brandweer het doet.
Want een loonbedrijf zit echt niet te wachten op dit soort spoedklussen, in de drukke hooitijd, waardoor geplande werkzaamheden moeten uitgesteld.
Dit zou het loonbedrijf alleen maar klanten kosten en weinig opleveren.

En het heeft ook niets met mensen helpen maar alles met het uitvoeren van één van de primaire missies van de brandweer, het helpen van dieren in nood dan wel het redden van dieren in acute doodsnood.
Het is niets meer en niets minder en dan maakt het niet uit of dit nu komt door een menselijke fout of niet.
eerste op google http://www.loonbedrijfborst.nl/overige/waterpompen/  998765 zonder dollen weet dat loonbedrijven het graag doen en hier vaak zeker de middelen voor hebben. Ik zeg niet dat je in eerste instantie daar direct een loonbedrijf voor moet bellen inderdaad bij acute situaties lijkt het me logisch dat je direct de brandweer inschakelt ik zou alleen wel daarna snel overschakelen op een loonbedrijf oid om de boel over te nemen. Zelfde als wegdekreinigen bij een klein ongeval ff snel de weg vrij maken ala maar een oliespoor van 10km weghalen kan de gemeente doen. Daar de boer het al een dag eerder wist (begrijp ik uit eerdere signalen) was er niet echt spraken van een acute situatie lijkt me.. en inderdaad denk ik dat vittens het neit zo leuk vind

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 9 september 2013, 18:21:57
Citaat van: wjr307 link=msg=1200095 date=1378742497
eerste op google http://www.loonbedrijfborst.nl/overige/waterpompen/  998765 zonder dollen weet dat loonbedrijven het graag doen en hier vaak zeker de middelen voor hebben. Ik zeg niet dat je in eerste instantie daar direct een loonbedrijf voor moet bellen inderdaad bij acute situaties lijkt het me logisch dat je direct de brandweer inschakelt ik zou alleen wel daarna snel overschakelen op een loonbedrijf oid om de boel over te nemen. Zelfde als wegdekreinigen bij een klein ongeval ff snel de weg vrij maken ala maar een oliespoor van 10km weghalen kan de gemeente doen. Daar de boer het al een dag eerder wist (begrijp ik uit eerdere signalen) was er niet echt spraken van een acute situatie lijkt me.. en inderdaad denk ik dat vittens het neit zo leuk vind

En als ik de pompen van dat loonbedrijf bekijk kun je daar het dak niet mee koelen alleen maar het water van de sloot op de wal lozen, en gezien de plaats van het oververhitte bedrijf, waar moeten ze het water vandaan halen aangezien er niet zoiets als een meer, vaart of rivier in de buurt is.
Ook hebben loonbedrijven in de buurt van dit bedrijf, jou voorbeeld bedrijf komt uit het oude moeras wat Noord-Holland heet, niet voorzien van pompen en slangen met straalpijpen in eigendom aangezien ze daar weinig aan hebben en het weinig tot nooit nodig hebben.
Als ze het nodig hebben huren ze het, en nogmaals zij hebben normaal al een personeelstekort in de hooitijd.
Ook zou er eerst een bronput moeten worden geslagen om überhaupt de waterleiding niet nodig te hebben.
En ik denk dat het waterleidingbedrijf liever heeft dat de brandweer water onttrekt aan de waterleiding als dat een loonwerker dat doet.

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 9 september 2013, 18:51:17
Een beregeningspomp met sproeier kan veel doen. Best een groot debiet en ook een grote reikwijdte.

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 9 september 2013, 19:59:16
Citaat van: JJ75 link=msg=1200113 date=1378745477
Een beregeningspomp met sproeier kan veel doen. Best een groot debiet en ook een grote reikwijdte.

Heb je nog steeds een bron nodig waar je het water vandaan haalt, en laat dat nou vaak het probleem zijn in gebieden zoals dit.
Geen beek, kanaal, meer of bronput blijft alleen de waterleiding over.

SniperEye

• Senior gebruiker
  • Geíntresseerde
Reactie #28 Gepost op: 9 september 2013, 21:28:14
Citaat van: Peter71 link=msg=1200065 date=1378738388

Die restdekking heb ik aangehaald. Ik heb ook aangehaald dat als we de lijn doortrekken we ook geen brandweer hoeven bellen bij de ondergelopen kelder, de zinkende boot etc. Waar trek jij die lijn?

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #29 Gepost op: 9 september 2013, 21:34:18
Citaat van: SniperEye link=msg=1200162 date=1378754894
Die restdekking heb ik aangehaald. Ik heb ook aangehaald dat als we de lijn doortrekken we ook geen brandweer hoeven bellen bij de ondergelopen kelder, de zinkende boot etc. Waar trek jij die lijn?

Of de automobilisten die beschonken achter het stuur zitten, geen gordel dragen etc.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.