Maar kan op basis van nabuurschap dit soort uitrukken worden gerechtvaardigd? Ik denk van niet, die tijd hebben we toch onderhand wel achter ons gelaten.
Hoe je het ook wendt of keert het is en het blijft noodhulp aan in doodsnood verkerende dieren.
Zij kunnen er niets aan doen dat de eigenaar zijn plicht verzuimt, dat er eventueel een strafrechtelijke- en of civielrechtelijke vervolging op volgt is niet aan de brandweer, daar zijn politie en justitie voor.
Dat het waterleidingbedrijf een rekening stuurt voor het gebruik van het water is ook niet meer als terecht, maar de brandweer heeft hier te maken met één van de primaire taken de redding van dieren in nood, en de brandweer mag hier wettelijk gezien geen rekening voor sturen, hoe jammer ook.
Want het redden van een varken, koe of kalf in de gierput, wat altijd het gevolg is van achterstallig onderhoud is, ook maar niet meer laten doen door de brandweer ?
Als brandweer NL volgens het FALCK model zou zijn georganiseerd zouden ze het graag doen en gewoon een vette rekening sturen.
Precies dat is ook mijn punt en natuurlijk zijn we voor redden mens en dier maar een hele stal koelen zonder ventilatie die de dag ervoor ook al aardig warm stond vind ik onzin. Als waterbedrijf en loonwerker zou ik er een probleem mee hebben. Als wij een auto uit het water halen omdat iemand hem niet op de handrem heeft gezet dan zijn de bergers ook boos omdat ze inkomsten mislopen.
Het heeft niks te maken met mensen helpen het lijkt erop dat de boer het risico heeft genomen om geen maatregelen tegen de hitte te nemen en geen loonwerker heeft ingeschakeld om de stal te koelen. Stel je nu eens voor dat je als boer wel alles goed voor elkaar hebt maar een knecht hebt die vrijwilliger is bij de brw dan rent die bij jou weg om een ander te helpen die zijn spullen niet in orde heeft... heeft niks te maken met goed burenschap oid.... valt mijnsinziens onder dezelfde noemer als wegdekreinigen kan ik ook niet aan mn baas verkopen dat ik bij hem wegga om 10km weg te schrobben terwijl de plantsoenendienst staat toe te kijken..
En hoe denk jij dat het loonbedrijf het überhaupt kan uitvoeren zonder pompen, slangen en straalpijpen en hoe zij alla minuut al dat soort spullen en benodigde menskracht kunnen regelen, ik zal je zeggen een loonbedrijf is ontzettend blij dat de brandweer het doet.
Want een loonbedrijf zit echt niet te wachten op dit soort spoedklussen, in de drukke hooitijd, waardoor geplande werkzaamheden moeten uitgesteld.
Dit zou het loonbedrijf alleen maar klanten kosten en weinig opleveren.
En het heeft ook niets met mensen helpen maar alles met het uitvoeren van één van de primaire missies van de brandweer, het helpen van dieren in nood dan wel het redden van dieren in acute doodsnood.
Het is niets meer en niets minder en dan maakt het niet uit of dit nu komt door een menselijke fout of niet.