Het gebeurt nu eenmaal dat een voertuig -en dus in veel gevallen een hele post- niet inzetbaar is door een andere melding, oefening, wedstrijd of uitje. In zo'n geval zal een buurkorps een melding op moeten lossen en het is in zo'n geval een ingecalculeerd risico dat de hulp dan iets langer duurt (omdat de kans op een gelijktijdige melding of een post die niet inzetbaar is vrij klein is).
De brandweer is het o.a. voor het redden van mens en dier én het beperken van schade door brand of ongeval. In zo'n geval zou je zowel kunnen zeggen dat er dierenleed voorkomen dient te worden als dat de economische schade (want slachtkuikens) wordt beperkt. Ik ben dan ook van mening dat de brandweer primair ingezet kan worden op dergelijke meldingen, maar dat het niet meer dan logisch is dat er een vergoeding gevraagd wordt voor de werkzaamheden (een rekening vanuit de veiligheidsregio dus, niet een presentje voor de lokale post) én dat die werkzaamheden zo snel mogelijk overgenomen dienen te worden door een loonwerker.
Die restdekking heb ik aangehaald. Ik heb ook aangehaald dat als we de lijn doortrekken we ook geen brandweer hoeven bellen bij de ondergelopen kelder, de zinkende boot etc. Waar trek jij die lijn?
Het zal altijd een discussie blijven in hoeverre de brandweer dienstverlenend op moet treden. Per situatie kan dat geheel anders zijn en kunnen er bijzondere motieven spelen om een melding wel of niet af te handelen. Bij een wateroverlast ben je in principe bezig met een dienstverlening, maar mits er niet teveel uit de auto is gesleurd kan je wel inzetbaar blijven voor andere (spoed)meldingen....