Heeft iemand inmiddels enig idee wat het verschil is tussen Persvoorlichting en Voorlichting?
Goede vraag. Ik heb ik deze regio nog nooit te maken gehad met een brandweervoorlichter. Zou natuurlijk ook kunnen dat de capcode iets anders betekent, of voor andere doeleinden gebruikt wordt.
In de VNOG vervult de HOVD op dit moment de voorlichtersrol bij kleinere incidenten. Hij is ook degene die vanaf middelbrand begint te twitteren. Zodra het GRIP is komt er een CoPI-voorlichter. Deze CoPI-voorlichter wordt nu geleverd door de politie. Echter, vanaf 1 januari 2014 zal de politie Oost-Nederland deze taak niet meer vervullen. Daarom zijn de veiligheidsregio's nu bezig zelf de voorlichting te organiseren door o.a.voorlichters op te leiden. Ik gok dat deze capcodes daarmee te maken hebben. Ik vermoed namelijk dat de capcode "persvoorlichting west" de hovd west momenteel activeert om te gaan voorlichten (lees: twitteren) en dat de capcode "voorlichting" de nieuwe voorlichterspool zal activeren. Maar zoals gezegd, helemaal zeker ben ik nog niet. De tijd zal het leren.