GRIP 1 (lichamen 2 vermiste personen gevonden in water) Tienrayseweg - Horst 02-08-2013

Auteur Topic: GRIP 1 (lichamen 2 vermiste personen gevonden in water) Tienrayseweg - Horst 02-08-2013  (gelezen 9114 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

J.D.

  • reddingsbrigade
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 39
Citaat van: muistroom link=msg=1188740 date=1375602534
Zijn daar geen reddingsbrigades in de buurt?
Even uit m,n hoofd is Venlo daar het meest in de buurt maar ik weet niet of ze ook een vast bewakings gebiedt hebben. De andere brigades zitten veel verder uit de buurt.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Citaat van: Bomby link=msg=1188734 date=1375600357
Een dregteam van de politie (tegenwoordig ook particuliere bedrijven) doen niets meer of minder dan met lijnen en haken eraan de bodem af te kammen tot er wat aan blijft hangen, heb je geen duikers bij nodig en vindt ik persoonlijk een beetje middeleeuwen-werk.

Bomby, nu verwijt je anderen dat ze zich niet goed op de hoogte stellen van de kerntaken van de verschillende duikteams, maar hier doe je voor de tweede keer een onjuiste aanname over het dregteam ??? De twee documenten waar eerder in dit topic naar verwezen is, geven duidelijk een ander beeld van het dregteam dan alleen dreggen. Het zit in eerste instantie in een stukje coördinatie en expertise. Daadwerkelijk dreggen is een laatste optie.

Ik ben overigens wel benieuwd waarom je zo'n voorvechter bent van de inzet van de brandweerduikers uit Weert. Als duidelijk is dat de personen zijn overleden is opkomsttijd minder van belang. Ik begrijp dat het voor nabestanden belangrijk is om z.s.m. duidelijkheid te hebben, maar bij een onnatuurlijke dood is dat wat mij betreft minder belangrijk dan het zorgvuldig onderzoek doen op de plaats delict. Waarbij ik dus niet weet of het duikteam van Weert daartoe in staat is, maar dat kun jij me misschien vertellen.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Just'in

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • HBT / brandweerduiker
    • Brandweer Zaanstad Kring 7
Er is recent al een topic geopend over deze "wildgroei"

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=76688
"There is no higher honor than human service. To work for the common good is the greatest deed."


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Er zijn volgens mij nog wel enkele verschillen per regio maar in principe is de procedure heel simpel.

Je hebt redding en je hebt bergen. Bij redding zullen de brandweerduikers ingezet worden. Bij bergen heeft de FO (politie) de leiding en zullen meestal de duikers van het AT ingezet worden. Mochten deze niet beschikbaar zijn dan zal het duikteam van de brandweer de klus doen. Dit kan wel verschillend per regio zijn en is vaak in een regionale procedure afgesproken.

Belangrijk is dat bij twijfel altijd ingezet wordt op redding! Helaas verdwijnen steeds meer duikteams...


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Bij dit incident: http://www.hartvannederland.nl/nederland/noord-brabant/2012/drenkeling-engelermeer-gevonden/ hebben de duikers van AT het lichaam geborgen met behulp van boten van de Reddingsbrigade. Dat weekend waren er veel water-incidenten en zowel politie- als brandweerboten waren bijna allemaal ingezet of niet beschikbaar. Ik vond het goed dat wij op die manier een bijdrage konden leveren, maar had het echt niet graag zelf gedaan als Reddingsbrigade. Echt waardering voor de professionaliteit van dat politie-team...

 8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch