Nieuwe bioscoopfilm: ''Doodslag''

Auteur Topic: Nieuwe bioscoopfilm: ''Doodslag''  (gelezen 6145 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #10 Gepost op: 14 mei 2012, 23:03:39
Ik vind de film de kleinkunst van de filmwereld. Het gaat niet om de melodie maar om de boodschap. Die was veel belangrijker dan sirenes die kloppen of een hoog realisme. De film was een statement richting de media. Dat ze moeten oppassen met wat ze zeggen. Er wordt regelmatig gezegd bij programma's als bijvoorbeeld DWDD, dat mensen wat meer voor zich op zouden moeten komen, of dat in ieder geval moeten mogen. Het gevaar hiervan is dat er maar iemand op hoeft te staan die dat gaat doen. Wie is er dan schuldig, degene die hem heeft opgehitst, of degene die dat heeft gedaan.

Eenzelfde effect is te zien in de film "Die Welle" uit 2008 gebaseerd op het verhaal van "The wave". Wie is er schuldig, de jongen die schiet, of de docent die het clubje heeft opgericht. Uiteraard die jongen, maar dan komen we bij het punt dat mensen makkelijk te beïnvloeden zijn, dus heb je als aanstichter zeker een vorm van schuld. Strafrechtelijk gezien misschien niet, maar moreel wel.

Ook heb je als media ontzettend veel invloed. Je kunt mensen heel makkelijk mee laten sleuren in een verhaal, het ligt er maar net aan hoe je het brengt, en wat je verteld. Voorbeeld om het zelf te ondervinden.

Er moet een nieuwe wereldleider worden gekozen. Er zijn drie kandidaten. Lees eerst de kandidaten voordat je antwoorden gaat lezen.

Kandidaat A: Regelmatig in het nieuws met corrupte politici, en gaat op consult bij een astroloog. Heeft 2 minaressen gehad, is een kettingroker en drinkt acht tot tien martini's per dag.

Kandidaat B: 2 keer op staande voet ontslagen, slaapt tot 12 uur 's middags, heeft tijdens zijn studie opium gebruikt en drinkt een kwart fles whiskey leeg op een avond

Kandidaat C: Hij is een gerespecteerde oorlogsheld. Is vegetarisch en rookt niet. Drinkt slechts af en toe een biertje en heeft geen buitenechtelijke relaties.

Wie zou jij kiezen?

Kandidaat A is: Franklin D. Roosevelt
Kandidaat B is: Winston Churchill
Kandidaat C is: Adolf Hitler

Ook hier blijkt weer dat het maar net is hoe het verhaal wordt gebracht. Er hadden natuurlijk ook hele andere dingen kunnen staan.

De film mag dan misschien niet realistisch zijn, hij heeft wel een ijzersterke boodschap!
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #11 Gepost op: 14 mei 2012, 23:06:50


De film mag dan misschien niet realistisch zijn, hij heeft wel een ijzersterke boodschap!

bingo, toen ik hem in de bioscoop zag had ik daarna ook echt even een moment waarop ik dacht, ik blijf even zitten en nadenken over wat de film wil overbrengen. Helaas gingen de bouwlampen toen weer aan in de zaal en kwamen ze stofzuigen.....


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #12 Gepost op: 15 mei 2012, 07:12:06


Martijn Roggeveen

  • (Incident)fotograaf in regio Zoetermeer
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 526
Reactie #13 Gepost op: 15 mei 2012, 11:05:26
Ik vond 'm behoorlijk tegenvallen, met moeite uitgekeken. Een politievoertuig met 3-toon, een ambulance die staat te verstoffen als een chauffeur er niet meer is, bij geen enkele reanimatie normale borstcompressies gezien, die poppenkast met die ''cabaretier''... het hele plaatje; belaagd worden door jongeren, raam ingooien, huis in brand, mishandeling. En dan nergens een aangifte ofzo...nee, had 'm wat realistischer verwacht. Maar zal vanuit de witte tak wel iets te kritisch beoordelen, dat kan.

Ik vind dat tegenwoordig in films/series rondom hulpverlening dit verschijnsel vaker voorkomt.
Voor de leek ziet het er realistisch uit, maar voor de kenner zijn er vaak op- en aanmerkingen.
Dat van die aangiftes zou ik als filmmaker er ook niet ingestopt hebben, omdat het de verhaallijn afzwakt.
Ik vind het een goede film, die een boodschap met een 'stevige statement' bevat.
Fotograaf in regio Zoetermeer en omstreken | @MartynRoggeveen


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #14 Gepost op: 15 mei 2012, 13:49:02
Ik vind dat tegenwoordig in films/series rondom hulpverlening dit verschijnsel vaker voorkomt.
Voor de leek ziet het er realistisch uit, maar voor de kenner zijn er vaak op- en aanmerkingen.
Dat van die aangiftes zou ik als filmmaker er ook niet ingestopt hebben, omdat het de verhaallijn afzwakt.
Ik vind het een goede film, die een boodschap met een 'stevige statement' bevat.
Daar heb je een punt. Want een film dient ter vermaak, als het ter lering word gebruikt is het een documentaire al kan je wel het een en ander combineren natuurlijk. Want bedenk bij jezelf welke film je liever wil zien, een politiefilm waar je de hoofdpersoon aleen maar aangiftes ziet doen, of waar er geschoten word voordat er ook maar 1 vraag gesteld kan worden? Elk vakgebied heeft wel iets dat als diegene dat ziet in een film dat er gezegd word dat kan niet. Zie het als een film die een onderliggende boodschap op een makkelijk manier bij de gemiddelde persoon wil brengen.

Heb hem zelf opgenomen dus ga hem nog kijken, en ik ben zeker wel benieuwd.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


lennard

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #15 Gepost op: 28 juni 2013, 20:39:52
Weet iemand nog waar je deze film kan bekijken? Wil hem graag nog terug zien, maar kan hem niet vinden.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #16 Gepost op: 28 juni 2013, 21:10:26
Citaat van: lennard link=msg=1178895 date=1372444792
Weet iemand nog waar je deze film kan bekijken? Wil hem graag nog terug zien, maar kan hem niet vinden.

http://www.bol.com/nl/p/doodslag/1002004011879304/
Samen sterk in de hulpverlening!


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #17 Gepost op: 28 juni 2013, 21:28:48
Spotnet  0098
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #18 Gepost op: 6 juli 2013, 15:43:57
Citaat van: lennard link=msg=1178895 date=1372444792
Weet iemand nog waar je deze film kan bekijken? Wil hem graag nog terug zien, maar kan hem niet vinden.
Deze film is gister weer opnieuw aangeboden op uitzending gemist, maar deze keer als ''telefilm'', alleen te bekijken tussen 22.00 en 06.00 wegens leeftijdsbeperking.

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1354415
Telefilm (Doodslag) vr 5 jul 2013, 22:20
''Thriller Ambulancebroeder Max wordt in zijn werk belemmerd door hufterig gedrag. Op een dag slaat hij letterlijk van zich af en dat heeft grote gevolgen voor hem en zijn Marokkaanse collega Amira.''


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #19 Gepost op: 7 juli 2013, 13:57:47
Citaat van: mark hes link=msg=1181290 date=1373118237
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1354415
Telefilm (Doodslag) vr 5 jul 2013, 22:20
Toevallig staat de ambulance uit de film doodslag op dit moment te koop bij een autohandelaar, de roepnummers uit de film zitten er nog op  098uo

Ambulance uit Doodslag  Foto Anouck Wolf


foto Autobedrijf Joosten en van Lankvelt


(voormalige ambulance van Nijmegen en Event Medical Service, laatste 2 foto's zijn bewerkt en hebben zo niet eerder op het forum gestaan ;) )