Als er op water direct toezicht is is dit uiteraard het beste.
Vergeet niet dat dat een utopie is en wat dacht je bijvoorbeeld van de winter met mensen die door het ijs zakken, dus je hebt zoveel voorbeelden van reddingen...ik persoonlijk denk dat, als ik dan even in mijn omgeving kijk, dat een ort team sneller en doeltreffender in actie kan komen dan bv een reddingsbrigade..
Vergeet overigens niet dat het ort gebeuren bij de brandweer nog in de kinderschoenen staat...
Uiteraard, geen enkele situatie is hetzelfde... Maar als ik zo eens terugdenk aan een aantal verdrinkingsincidenten* zijn de mensen die er uiteindelijk levend vanaf zijn gekomen afhankelijk geweest van óf directe signalering en redding door een lifeguard óf een passant die te water is gegaan**.
Daardoor zie je ook vaak dat de doden vallen in onbewaakte zones. Geloof me, we komen van alle kanten aangevlogen bij een dergelijke melding, maar je hebt gewoonweg de tijd niet. Je kan dan vaak of het MMT bestellen of het hele circus laten uitrukken voor een zoekactie.
* Ik versta onder een verdrinkingsincident c.q. acute drenkeling iemand die daadwerkelijk aan het verzuipen is, om het maar even plat te zeggen.
**Met als kanttekening dat de passant er ook weer heelhuids uitkomt, is helaas ook niet altijd het geval.