http://www.ad.nl/rotterdam/hoeksewaard/article1132958.eceBurgemeester wil meelopers bijsturen
STRIJEN - De aanhouding van een grote groep jonge vandalen is voor burgemeester J. Klijs van Strijen reden om gesprekken aan te gaan met ouders. Hij wil zich daarbij vooral richten op de groep ’meelopers’, die naar zijn mening nog wel bij te sturen is en niet op het slechte pad terecht hoeft te komen.
,,Daar gaat veel tijd in zitten, maar die investering doe ik graag om te voorkomen dat dit later ook daders worden.’’ De burgemeester ontfermt zich ook over de pubers, allemaal 14- en 15-jarigen, die de afgelopen weken zijn opgepakt voor de vernielingen die zij rond de jaarwisseling hebben aangericht in het dorp. ,,Een aantal van hen moet deze week bij mij op het gemeentehuis cash komen afrekenen. Dat heeft, hoop en verwacht ik, meer effect dan het per bank overmaken van een bedrag.’’
Aan straatmeubilair en een telefooncel in het dorp werd, met vuurwerk op oudejaarsdag, voor zo’n vierduizend euro schade veroorzaakt. Uitgebreid politieonderzoek leidde tot een twintigtal aanhoudingen. Ook de zogenoemde eiergooiers liepen tegen de lamp.
Het merendeel van de schuldigen krijgt een alternatieve straf opgelegd via bureau Halt. Vier van de jonge vandalen moeten zich tegenover de kinderrechter verantwoorden.
De gesprekken die Klijs wil voeren met de ouders van een aantal (zijdelings) betrokkenen, staan volgens hem los van het strafcircuit. ,,Ik ben benieuwd of ouders voldoende op de hoogte zijn van het gedrag van hun kinderen en de bereidheid hebben om hen bij te sturen nu dat waarschijnlijk nog kan.’’