Stichting wil af van vuurwerkmaandag 08 december 2008 - AD.nlDEN HAAG - Het afsteken van consumentenvuurwerk met de jaarwisseling moet worden verboden. Het zorgt elk jaar voor onnodige slachtoffers en veel overlast, is slecht voor het milieu en levert honderden miljoenen aan maatschappelijke schade op. Dat stelt de Stichting Staakt het Vuren, die deze weken een campagne begint om een einde te maken aan het knallen rond de nieuwjaarsnacht.
,,Vorig jaar waren er elfhonderd vuurwerkgewonden,’’ zegt Johan Meijering van Staakt het Vuren, tevens auteur van het boek Explosief vuurwerk, feiten liegen niet. ,,Dat is een krankzinnig hoog aantal, dat bovendien jaarlijks toeneemt. Ik vind het onbegrijpelijk dat we dat zomaar accepteren, zeker daar een heleboel van de slachtoffers niet eens zelf vuurwerk gooiden. En dan heb ik het alleen nog maar over het menselijk leed dat wordt aangericht, niet over de milieuschade, het aanvallen van hulpverleners met vuurwerk, de enorme herrie, de narigheid voor de dieren, de hoge kosten voor het opruimen, enzovoorts enzovoorts.’’
Meijering en zijn stichting krijgen bijval van Jan-Tjeerd de Faber, voorzitter van het Nederlands Oogheelkundig Genootschap, werkzaam in het Oogziekenhuis in Rotterdam. ,,Na de vorige jaarwisseling heb ik bij drie mensen een oog moeten verwijderen na verwondingen door vuurwerk. Voor mij geen pretje, maar voor de slachtoffers al helemaal niet. Elk jaar is het raak, maar we zien het sinds 2004 sterk toenemen. Wij kregen afgelopen nieuwjaar in Rotterdam alleen al 49 gevallen van oogletsel binnen. Achttien van die mensen hebben blijvend letsel.’’
De Faber zegt dat hij en zijn genootschap hopen op een verbod van het afsteken van vuurwerk door particulieren: ,,Ik besef dat op dit moment een verbod er nog niet in zit, maar het is wel wat wij het liefste zouden zien. Tot het zo ver is, bepleiten we het dragen van de speciale vuurwerkbril.’’
Staakt het Vuren heeft inmiddels contact gezocht met alle politieke partijen, en belegt morgen een symposium over het onderwerp. Volgens de stichting zijn er betere dingen te doen met zeventig miljoen euro – het bedrag dat vorig jaar aan vuurwerk werd besteed. Bovendien schat de stichting de maatschappelijke kosten op een veelvoud van dat bedrag. De stichting komt op een bedrag tussen de 800 miljoen en een miljard euro.
Het kabinet heeft begin dit jaar laten weten dat de nadelen van een vuurwerkverbod voor particulieren niet opwegen tegen de voordelen.