Oud & Nieuw en Vuurwerk incidenten en nieuws 2008/2009

Auteur Topic: Oud & Nieuw en Vuurwerk incidenten en nieuws 2008/2009  (gelezen 39952 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

erik 67

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,622
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #170 Gepost op: 14 december 2008, 12:41:04
Vingers kwijt na afsteken vuurwerk
 
GELDERMALSEN - Een 19-jarige man uit Buurmalsen is zaterdagavond ernstig gewond geraakt bij het afsteken van vuurwerk. Hij moet enkele vingers missen.

Volgens getuigen wilde de man in Geldermalsen een soort mortier, een ronde vuurwerkbal, afsteken. Die kwam zeer snel tot ontploffing.

De politie vond in de auto van het slachtoffer tien wikkels met vermoedelijk drugs. De man wordt daar nog over gehoord.

http://www.omroepgelderland.nl/index.php?id=62220


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #171 Gepost op: 14 december 2008, 12:46:18
Even tussendoor.
Ik kan jullie vertellen dat het dit jaar toch echt heel erg moeilijk is met illegaal vuurwerk. In Amsterdam is het gewoon erg lastig, vorig jaar had je rond deze tijd veel verkopers en voor lage prijzen. Dit jaar zijn het nog een paar en voor zulke hoge prijzen dat weinig nog interesse hebben.
Al die actie's tegen illegaal vuurwerk etc. beginnen toch hun vruchten af te werpen, merk ik. Goede zaak  ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #172 Gepost op: 14 december 2008, 13:31:55
Even tussendoor.
Ik kan jullie vertellen dat het dit jaar toch echt heel erg moeilijk is met illegaal vuurwerk. In Amsterdam is het gewoon erg lastig, vorig jaar had je rond deze tijd veel verkopers en voor lage prijzen. Dit jaar zijn het nog een paar en voor zulke hoge prijzen dat weinig nog interesse hebben.
Al die actie's tegen illegaal vuurwerk etc. beginnen toch hun vruchten af te werpen, merk ik. Goede zaak  ;)
Als ik jou was zou ik Meld Misdaad Anoniem bellen met de informatie die jij blijkbaar hebt... Wordt het nog moeilijker en voorkom je misschien dat iemand zwaar gewond raakt.... ;)


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #173 Gepost op: 14 december 2008, 15:50:25
Dat is het laatste dat ik zou doen  :P


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #174 Gepost op: 14 december 2008, 19:08:05
Vuurwerk gevonden in woning
's-Hertogenbosch, 12-12-2008


De politie heeft vrijdagmorgen in een woning aan het Zuidoosterfront ruim 130 kilogram aan zwaar (illegaal) vuurwerk in beslag genomen. Het vuurwerk werd bij toeval ontdekt omdat de politie eigenlijk op zoek was naar een hennepkwekerij. Die werd echter niet aangetroffen. De 37 jarige bewoner is als verdachte aangehouden.

Illegaal vuurwerk uit woning aan het Zuidoosterfront te 's-Hertogenbosch


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #175 Gepost op: 14 december 2008, 23:35:58
Dat is het laatste dat ik zou doen  :P
Dan moet je jezelf volgens mij misschien toch afvragen of je misschien toch niet het vakje "ongeschikt" had moeten invullen, Ik heb begrepen van je uit eerdere postings dat je politieagent wilt worden... als ik deze reactie zie vraag ik me af waarom... Als je met de kennis die je hebt over een misdrijf zou kunnen voorkomen dat iemand gewond raakt, en dat is "het laatste wat je zou doen", krijg ik daar een hele nare bijsmaak van :-X

-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #176 Gepost op: 15 december 2008, 00:03:12
"Fouten maken is leerzaam, als ze door een ander worden gemaakt zijn ze nog goed voor je humeur ook"

Dus jij hebt nu een goed humeur, begrijp ik!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #177 Gepost op: 15 december 2008, 00:56:11
Politie neemt 700 kilo illegaal vuurwerk in beslag

zondag 14 december 2008 17:48 Elsevier.nl

(Novum) - De politie heef deze week in een woning in Elst zevenhonderd kilo illegaal vuurwerk in beslag genomen. Dat is het resultaat van onderzoek dat enkele weken geleden begon en eerder leidde tot de arrestatie van een 47-jarige man uit Echteld, een 49-jarige man uit Andel en een 35-jarige man uit Elst.

In Driel werd eerder op enkele adressen honderd kilo vuurwerk in beslag genomen, meldt de politie. Op plaatsen in Nijmegen en Arnhem waarvan de politie vermoedde dat ook hier illegaal vuurwerk lag opgeslagen, was het al weg.

Het vuurwerk werd donderdagavond in beslag genomen en wordt vernietigd. De politie maakt proces-verbaal op.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #178 Gepost op: 15 december 2008, 00:58:02
Twee ernstige gewonden door vuurwerk

Hart van Nederland
Publicatie: 14/12/08 14:38 Laatst gewijzigd: 14/12/08 14:47

Een 17-jarige jongen uit Groningen is zaterdagmiddag met ernstige verwondingen aan zijn hand opgenomen in het ziekenhuis. De tiener was in een woning aan de Borgsloot aan het knutselen aan een vuurwerkprojectiel.

De jongen had diverse soorten vuurwerkkruit bij elkaar gestopt in een metalen omhulsel en sloeg er met een hamer op om de buis dicht te maken. Hierdoor zijn waarschijnlijk vonkjes ontstaan waardoor het projectiel ontplofte.

Ook in Geldermalsen raakte een jongen zwaargewond door vuurwerk. De 19-jarige wilde, volgens getuigen, een ronde vuurwerkbal afsteken. Deze kwam zo snel tot ontploffing dat hij een paar van zijn vingers moet missen.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #179 Gepost op: 15 december 2008, 01:00:02
Zwaar vuurwerk uit België aan banden

zondag 14 december 2008 - AD.nl

Door NIELS DEKKER en LUUK KORTEKAAS

DEN HAAG/BRUSSEL - België wil de verkoop van zwaar vuurwerk aan Nederlanders verbieden. Buitenlanders kunnen er door een maas in de wet moeiteloos illegaal, professioneel vuurwerk kopen.
 
Tot afgrijzen van de Nederlandse overheid, die herhaaldelijk aandrong op een verbod van de federale Belgische regering.

,,We begrijpen het bezwaar van Nederland en gaan daarom in overleg met de vuurwerksector bekijken hoe we de wet kunnen verstevigen. We moeten de problemen met elkaar oplossen,’’ verklaart een woordvoerder van de Belgische minister Vincent van Quickenborne van Economische Zaken. ,,De Belgen zijn het ook gewoon zat,’’ concludeert Jan-Jaap Eikelboom namens het ministerie van VROM.

De legale verkoop van het zware vuurwerk in België is Nederland al jaren een doorn in het oog. Ondanks grenscontroles zien de autoriteiten lijdzaam toe hoe duizenden Nederlanders bij de zuiderburen hun wagens vol laden met gevaarlijk evenementenvuurwerk. Dit vuurwerk is in Nederland verboden.

Belgen mogen zulk zwaar vuurwerk alleen kopen als ze aantonen dat ze een ‘professioneel vuurwerkafsteker’ zijn. Hiervoor moeten ze beschikken over een speciale vergunning. Omdat Nederland zo’n vergunning niet kent, is een simpel uittreksel van de Kamer van Koophandel en een btw-nummer voor Nederlanders voldoende om dit vuurwerk toch in België te kopen.

Jan Mans, oud-burgemeester van Enschede, hoopt dat het vuurwerkverbod in België volgend jaar al van kracht is. ,,De trein rijdt,’’ zegt hij. Mans werd enkele jaren geleden door de Nederlandse overheid gevraagd de onderhandelingen met de zuiderburen te voeren.

Volgens Mans is het verkoopverbod enorm belangrijk in de strijd tegen illegaal vuurwerk. ,,Het is voor Nederlanders op dit moment verschrikkelijk makkelijk aan zulk zwaar vuurwerk te komen. Dat is toch niet de bedoeling. Ze moeten daar met hun vingers vanaf blijven. Maak het ze dus onmogelijk.’’
Samen sterk in de hulpverlening!