Amper rotjes of rookwolken op straat "Wonderbaarlijk", vindt tijdelijk medewerker Nitin Weezepoel van Brammetje Dump in Goes, die al voor het dertiende jaar achtereen vuurwerk verkoopt. "De buurt hier is er wel blij mee, vermoed ik", zegt mede-eigenaar John Siemerink van Devuurwerkwinkel.nl in Goes. "Normaal zag je sommige jongens de boel al op straat uitpakken. Het steegje hiernaast: heel aanlokkelijk om iets in te gooien. Maar je hoort nu niets."
Ook Peter Traas van het Vuurwerkpaleis in 's-Gravenpolder meldt dat er amper overlast is. "Maar we hebben ook wel iemand buiten staan die de boel in de gaten houdt, want ik wil het zelf ook niet hebben."
Brandweer en politie hebben tot nu toe nauwelijks meldingen binnengekregen van overlast. Waaraan het ligt? "De kou? De controles?", gist woordvoerder Alwin Don van politie Zeeland. "Het is ons inderdaad ook opgevallen." "Ze zijn wel streng op controles geworden", merkt een verkoopster van Devuurwerkwinkel.nl op.
Van een eventuele verminderde verkoop is in ieder geval geen sprake. De vuurwerkbranche verwacht dit jaar ondanks de economische malaise een omzet van 65 à 70 miljoen euro te halen, tegenover 60 à 65 vorig jaar.
John Boon, de andere eigenaar van Devuurwerkwinkel.nl die ook al jaren vuurwerk verkoopt via Center Point in Zierikzee, voorziet inderdaad dat mensen uiteindelijk meer zullen besteden aan vuurwerk dan voorgaande jaren. "Er zijn minder bestellingen dan vorig jaar, maar per bestelformulier wordt gemiddeld meer besteld."
Ook het Vuurwerkpaleis voorziet dat de verkoop dit jaar stijgt. Traas: "Het loopt goed, het is de hele dag druk geweest. Maar alles verloopt soepel, want er staat genoeg personeel. Vooral de geluksballonnen slaan aan. Ik heb er een goed gevoel bij."
Bij het vuurwerkafhaalpunt van Brammetje Dump, achter het pand op de Grote Markt in Goes, staan dikke rijen mensen te wachten. Verkoper Weezepoel: "Maar dit is voor ons nog heel normaal. De eerste dag is het rustigst van allemaal. De tweede en derde dag zijn veel drukker, dat is elk jaar zo." Weezepoel merkt dat er meer wordt uitgegeven dan vorig jaar. "De bedragen zijn hoger."
De 16-jarige Josmar van Belzen uit Goes loopt zojuist met twee tassen vuurwerk de winkel van Brammetje Dump uit. Hij steekt elk jaar wel een grote hoeveelheid vuurwerk af. "Vooral siervuurwerk, dat is het leukste." Ook hij heeft meer vuurwerk gekocht dan vorig jaar. "Het wordt steeds meer. Maar ja, ik heb er nu ook een tweede baantje bij dus dan kan er ook veel meer."
http://www.pzc.nl/regio/bevelandentholen/4270094/Amper-rotjes-of-rookwolken-op-straat.ece