Oud & Nieuw en Vuurwerk incidenten en nieuws 2008/2009

Auteur Topic: Oud & Nieuw en Vuurwerk incidenten en nieuws 2008/2009  (gelezen 39976 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #290 Gepost op: 2 januari 2009, 23:30:37
http://www.ad.nl/rotterdam/rivierenland/2884488/Ik_dacht_dat_hij_dood_was.html

vrijdag 02 januari 2009
'Ik dacht dat hij dood was'
Door EMINE KARA

LEERBROEK - 'Het had zomaar gekund dat er nu een doodskist in de kamer zou staan. Het had allemaal veel erger kunnen aflopen.''
http://www.ad.nl/multimedia/archive/00189/Uittenbogaard_189988h.jpg
Wilco (links) raakte gewond, zijn vriend Ewout liep een kleine hoofdwond op. FOTO HANS ROEST
Arie Uittenbogaard is nog steeds ontdaan door de gebeurtenissen in Leerbroek tijdens de jaarwisseling. Zijn 17-jarige zoon Wilco raakte toen gewond door een brand in een caravan die hij zelf had aangestoken.

Wilco wilde die bewuste nacht met ongeveer vijftien vrienden een caravan, die ze op de kop hadden getikt, als vreugdevuur in brand steken. Tien liter benzine werd ervoor gebruikt. Op het moment dat hij de caravan met vuurwerk wilde aansteken, ontstond een grote explosie.

De 17-jarige kan zich zelf niets meer van dat moment herinneren. Zijn vriend Ewout Borsje (18) heeft alles zien gebeuren. ,,Voor ik wist wat er gebeurde, lagen we op de grond. Op zo'n moment is het eerste wat je doet, opstaan en wegrennen. Toen ik echter achterom keek, zag ik Wilco op de grond liggen. Er lag overal brandend hout en hij lag daar tussen.''

Ewout twijfelde geen moment en snelde naar zijn vriend toe. ,,Er kwam bloed uit zijn neus en oor,'' kan hij zich nog goed herinneren. ,,Hij bewoog ook niet. Door de klap was hij bewusteloos. Ik dacht echt dat hij dood was.''

De ouders van Wilco vierden de jaarwisseling bij kennissen. Daar kregen zij te horen wat er was gebeurd. ,,Iemand vertelde dat het gezicht van Wilco verbrand was en dat het niet goed ging met hem,'' vertelt Arie Uittenbogaard. ,,Op dat moment gaat er zoveel door je heen. Dat is niet te beschrijven.''

Eenmaal op het Dorpsplein aangekomen, zagen Arie en zijn vrouw Lydia Uittenbogaard dat hun zoon door ambulancepersoneel werd behandeld. Dat is ook precies het moment dat Wilco zich kan herinneren. ,,Wat daar voor is gebeurd, is een groot vraagteken,'' zegt hij er zelf over.

Hoewel het duo vrij nuchter over het voorval praat, weet Arie Uittenbogaard dat zij en hun vrienden flink onder de indruk waren die nacht. ,,Ze waren echt overstuur. Al die grote jongens stonden gewoon te huilen.''

Ewout beaamt dat. ,,Het heeft veel indruk op ons gemaakt. We hebben elkaar ook gesteund daarin.'' De 18-jarige benadrukt dat er geen alcohol in het spel was. ,,We waren echt niet dronken. Het is ook niet iets wat wij hebben gepland. We wilden aanvankelijk helemaal niet zoveel benzine gebruiken, maar dat is nu eenmaal zo gelopen. Achteraf weet ik ook dat we het nooit hadden moeten doen. De gevolgen van onze daad hadden veel groter kunnen zijn.''

Het tweetal is het over een ding eens: ,,Volgend jaar wordt er in ieder geval geen caravan in de fik gestoken. Dat is een ding dat zeker is.''


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #291 Gepost op: 3 januari 2009, 00:16:17
Burgerinitiatief: Meer plezier met minder vuurwerk

Wij,
Voorstanders van meer plezier met minder vuurwerk

constateren
Dat de Nederlandse vuurwerktraditie aan zijn eigen succes ten onder dreigt te gaan, door een toenemend aantal slachtoffers, enorme luchtverontreiniging, grote geluidsoverlast, beperking van bewegingsvrijheid en torenhoge maatschappelijke kosten.

Nederland is één van de weinige landen ter wereld waar vuurwerk door niet-professionals mag worden afgestoken en waar er bovendien zó massaal vuurwerk de lucht in gaat. Dat geeft een toenemend aantal problemen.

1. Jaarlijks gebeuren er duizenden ongelukken bij het afsteken van vuurwerk, met vaak zwaar lichamelijk letsel tot gevolg. De helft van de vuurwerkslachtoffers valt onder toeschouwers of voorbijgangers.

2. Het massaal afsteken van vuurwerk leidt tot giftige smogvorming in de stedelijke gebieden. Dat is schadelijk voor de gezondheid en kan voor risicogroepen zelfs levensverkortend zijn.

3. We hebben het nieuwe jaar ingeluid met 200.000.000 knallen. Dat zijn er meer dan honderd per inwoner. Gedurende de hele oudejaarsdag en vaak ook al in de dagen daarvoor, waan je je in een oorlogsgebied. Dieren raken gestresst en ook veel mensen voelen zich er niet prettig bij.

4. Vuurwerk beperkt mensen in hun bewegingsvrijheid. Ruim dertig procent durft tijdens de jaarwisseling de straat niet op. Mensen met luchtwegproblemen zijn vanwege de gezondheidsrisico's gedwongen binnen te blijven.

5. In 2008 werd voor 65 miljoen euro aan consumentenvuurwerk gekocht. Dat is veel, maar de maatschappelijke kosten als gevolg van het afsteken van vuurwerk zijn nog veel hoger (naar schatting zo'n 300 tot 500 miljoen euro). Het gaat dan onder andere om de kosten voor het opruimen van het afval, voor de milieuschade, voor gezondheidszorg, voor het verlies van arbeidsproductiviteit door letsel en psychische schade, de kosten voor schade aan auto's, huizen en bushokjes en de kosten voor de inzet van brandweer, politie en ambulances.

De oplossing voor het probleem is niet een vuurwerkloze jaarwisseling, maar wel een forse beperking van het vuurwerkgebruik. Wij pleiten ervoor om het afsteken van vuurwerk alleen nog toe te staan aan professionals die een show verzorgen voor een groot publiek. Net zoals dat in de meeste andere landen is geregeld. Je voorkomt daarmee jaarlijks duizenden vuurwerkslachtoffers en je maakt het gezonder en prettiger om met oud en nieuw de straat op te gaan.

Wij willen dat gemeenten centrale vuurwerkshows organiseren ter vervanging van het vuurwerk dat ieder voor zich afsteekt.
Van de landelijke overheid vragen we een verbod op het afsteken van vuurwerk door niet-professionals.

en verzoeken
Het afsteken van vuurwerk bij oud en nieuw voortaan alleen toe te staan aan professionals die een vergunning hebben voor een vuurwerkshow.



Ondertekening van de petitie kan op: http://www.petities.nl/petitie/burgerinitiatief_meer_plezier_met_minder_vuurwerk/

 ;)


Michelle1983

  • Gast
Reactie #292 Gepost op: 3 januari 2009, 13:03:47
Man verliest voet door vuurwerkongeluk

HELVOIRT - Een 24-jarige man heeft woensdagmiddag rond half vijf een voet verloren toen bij het afsteken van vuurwerk in het Brabantse Helvoirt ontploffend vuurwerk op zijn voeten terechtkwam.

Zijn andere voet raakte ook zeer ernstig gewond, aldus de politie.

De man, inwoner van Vlijmen, was met vrienden op straat vuurwerk aan het afsteken. De politie onderzoekt of er sprake was van illegaal vuurwerk.

© ANP

www.nu.nl

Man overleden na vuurwerkongeluk
Uitgegeven: 3 januari 2009 12:54
Laatst gewijzigd: 3 januari 2009 12:52

HELVOIRT - De 24-jarige man uit Vlijmen die woensdag een voet verloor na het afsteken van vuurwerk in het Brabantse Helvoirt is vrijdag aan zijn verwondingen overleden. Dat heeft de politie zaterdag laten weten.  
De man was samen met een aantal vrienden vuurwerk aan het afsteken, toen er iets mis ging en hij gewond raakte aan beide voeten.

De politie vermoedt dat de jongeren met explosieve stoffen aan het experimenteren waren en onderzoekt de zaak. Er zal geen vervolging plaatshebben. Voor de vrienden is slachtofferhulp ingeschakeld.

www.nu.nl


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #293 Gepost op: 3 januari 2009, 16:09:28
Man overleden na vuurwerkongeluk
Uitgegeven: 3 januari 2009 12:54
Laatst gewijzigd: 3 januari 2009 12:52

HELVOIRT - De 24-jarige man uit Vlijmen die woensdag een voet verloor na het afsteken van vuurwerk in het Brabantse Helvoirt is vrijdag aan zijn verwondingen overleden. Dat heeft de politie zaterdag laten weten.  
De man was samen met een aantal vrienden vuurwerk aan het afsteken, toen er iets mis ging en hij gewond raakte aan beide voeten.

De politie vermoedt dat de jongeren met explosieve stoffen aan het experimenteren waren en onderzoekt de zaak. Er zal geen vervolging plaatshebben. Voor de vrienden is slachtofferhulp ingeschakeld.

www.nu.nl

Aanvulling:

http://www.brabantsdagblad.nl/regios/brabant/4287641/Vlijmenaar-overlijdt-aan-gevolgen-vuurwerk.ece

Vlijmenaar overlijdt aan gevolgen vuurwerk

zaterdag 03 januari 2009 | 14:23 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 03 januari 2009 | 15:19
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten

HELVOIRT/VLIJMEN - De 24-jarige man uit Vlijmen die woensdag een voet verloor na het afsteken van vuurwerk in Helvoirt, is in de loop van gisteravond aan zijn verwondingen overleden.
Dat heeft de politie zojuist laten weten. De Vlijmenaar raakte zwaar gewond tijdens het experimenteren met vuurwerk, in de bossen bij Helvoirt. Meteen na het ongeval werd hij per helikopter in kritieke toestand overgebracht naar het Tilburgse St. Elisabeth Ziekenhuis.

De man was samen met een aantal vrienden aan het experimenteren, toen er iets mis ging en hij gewond raakte aan beide voeten. Door de ontploffing liep hij verder zware (brand)wonden op en hij raakte zwaar gewond aan een van zijn ogen en aan zijn gehoor. "De mannen waren niet met illegale stoffen aan het experimenteren, maar met spullen die je gewoon in de supermarkt kunt kopen", benadrukt een woordvoerster van de politie. "Dat is echter helemaal misgelopen."

Om welke stoffen het precies ging, is de politie nog aan het onderzoeken. De poilitie heeft over de toedracht al enkele getuigen gehoord. Er zal geen vervolging plaatshebben. Voor de vrienden is slachtofferhulp ingeschakeld.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #294 Gepost op: 3 januari 2009, 16:54:25
http://www.ad.nl/rotterdam/stad/2886017/Elftal_gepakt_voor_explosie.html

Elftal gepakt voor explosie

BARENDRECHT - Een elftal van jonge mannen uit Rotterdam en Barendrecht is opgepakt na het ontploffen van een ondergrondse container op de Avenue Carnisse vrijdagavond rond tien uur.
Van de container waren de zijdeksel weggevlogen. Ook brak brand uit.

Agenten sloten de verdachte groep in. De elf werden naar vier verschillende politiebureaus gebracht. Hun ouders werden op de hoogte gebracht van de explosie.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #295 Gepost op: 4 januari 2009, 20:39:54
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/89733

Vrouw voorkomt brand na vuurwerk in brievenbus

Wildervank - Een 51-jarige vrouw uit Wildervank heeft zaterdagavond rond 22.40 uur voorkomen dat een woning aan de Dr. Ebelsstraat in haar woonplaats in brand vloog. De vrouw zat in de woning toen onverlaten vuurwerk door de brievenbus gooiden.

Doordat het vuurwerk ontplofte ontstond in de hal schade en vatte een gordijn vlam. Door snel te handelen kon de Wildervankse de brand blussen en werd erger voorkomen. De politie is op zoek naar mensen die weten wie verantwoordelijk zijn voor het gooien van het vuurwerk. Zij worden verzocht contact op te nemen met de politie via 0900-8844


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #296 Gepost op: 4 januari 2009, 23:32:40
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2926206/__Brommobiel_door_vuurwerk_in_de_as__.html

zo 04 jan 2009, 21:55  | 1 reactie | lees voor
Brommobiel door vuurwerk in de as
door Jan Colijn

ALMELO -  Gerard Giesberts uit Almelo vierde zaterdag zijn 79ste verjaardag. Maar van een echt feest was geen sprake. Rond de jaarwisseling ging namelijk Giesberts’ brommobiel door toedoen van vuurwerkvandalen in vlammen op. En dat terwijl de tukker voor de verzorging van echtgenote Hennie, die volgende week 80 wordt, juist is aangewezen op vervoer.

,,Toen mijn brommobiel voor mijn ogen in vlammen opging, zag ik het even helemaal niet meer zitten”, verzucht Giesberts. ,,Ik heb mijn dochter gebeld en binnen de kortste keren waren zij en haar echtgenoot hier. Zo’n arm om je heen doet dan even wonderen. Het grote probleem is echter dat mijn autootje slechts WA-verzekerd was. Wat inhoudt dat de afsleepkosten worden vergoed. Maar voor de rest zien we geen cent.”

Giesberts kon tot voor kort volop genieten van zijn brommobiel. ,,Een heerlijk dingetje. Met zo’n open dakje, lichtmetalen velgen. Maar los daarvan: mijn vrouw en ik – we zijn al 57 jaar getrouwd – kunnen gewoon niet zonder brommobiel. Mijn vrouw Hennie heeft meerdere tia’s gehad en is sindsdien hulpbehoevend”, aldus Giesberts, die overigens zelf hartpatiënt is en volgende week voor de derde keer aan zijn knie moet worden geopereerd nadat de voorgaande twee medische ingrepen mislukten.

Buurtbewoners van het verzorgingshuis aan de Roskamstraat hebben bij de brommobiel drie jongens verdacht rond zien scharrelen. ,,Maar helaas hebben we geen goed signalement.”

Dochter Yvonne Koolhaas en haar zus proberen intussen te redden wat er te redden valt: ,,We zijn bij dealers aan het informeren wat een tweedehands brommobiel kost, maar dat valt nogal tegen. Met ‘opa’ gaat het intussen gelukkig wat beter. Het voertuig is verbrand op de stoep van het verzorgingshuis waar mijn ouders verblijven. Zodoende krijgen ze veel medeleven van de overige bewoners. En dat doet hen zichtbaar goed”, vertelt dochter Yvonne.

,,Het is inderdaad fijn te merken dat zoveel mensen het goede met ons voor hebben”, reageert Giesberts. ,,Maar daarmee is het probleem van ons vervoer helaas nog niet opgelost. Ik heb dan ook eerlijk gezegd geen idee hoe het de komende tijd verder moet.”

http://images2-telegraaf.nl/multimedia/archive/00595/brommobiel_595511a.jpg


brimbrammer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • BRANDWEER
Reactie #297 Gepost op: 5 januari 2009, 22:18:47


Scholen
Net als vorig jaar, moesten verschillende scholen het tijdens de jaarwisseling ontgelden. In Dordrecht vatte een scholencomplex vlam. Een schoollokaal in Etten-Leur werd door een brand volledig verwoest. In Rotterdam-Crooswijk raakte een basisschool ernstig beschadigd door brand.
© ANP

www.nu.nl
Bij die school in Dordrecht heb ik nog inzet gedaan die nacht. ;)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #298 Gepost op: 6 januari 2009, 11:26:33
’Optreden van de ME was nodig’

dinsdag 06 januari 2009 - AD.nl

BERNISSE/ZUIDLAND - Het optreden van de Mobiele Eenheid in Zuidland was tijdens de nieuwjaarsnacht gerechtvaardigd, heeft de Bernisser burgemeester Pauline Bouvy-Koene maandagavond tijdens haar nieuwjaarstoespraak betoogd.
,,Het afsteken van vuurwerk en rookbommen begon wel erg in omvang toe te nemen. De ramen van het Schippershuis stonden bol van de klappen vuurwerk. De politie heeft toen de grote groep jongeren gevraagd hiermee te stoppen,’’ reconstrueerde de burgemeester maandag nog eens de gebeurtenissen op de Ring. ,,Dit leidde tot een heftige reactie. De politie werd ingesloten en voelde zich op dat moment niet meer veilig. De ME, die tijdens nieuwjaarsnacht altijd stand-by staat, heeft het verzoek van de politie herhaald en kreeg als antwoord stenen naar de bus gegooid.’’

Dat wordt in Nederland niet getolereerd, vervolgde zij. ,,En dus ook niet in Zuidland.’’ Bij de ME-charge is een groep van zo’n 150 mensen van de Ring de Dorpstraat ingeknuppeld,

Als verklaring voor de confrontatie in het dorp wijst Bouvy-Koene vooral naar excessief drankgebruik en andere drugs. ,,Een goed gesprek is in de nieuwjaarsnacht echt niet meer mogelijk. Het drankgebruik is in de gemeente Bernisse meer dan gemiddeld en dat moet naar beneden. De gemeenteraad heeft gelukkig geld gereserveerd voor de aanpak van het alcoholprobleem.’’

Dat heeft de gemeenteraad nog niet gedaan voor trapveldjes en hangplekken voor de dorpsjeugd, zegt Bouvy-Koene, terwijl de jeugd daar wel om vraagt. Volgens haar kan het gebrek aan voorzieningen voor de jeugd in de dorpen ook een van de verklaringen zijn voor de woelige nieuwjaarsnacht in Zuidland. ,,Ik zal niet ontkennen dat er voor onze jeugd niet al te veel te beleven is. Met name in Zuidland. Wij gaan komend jaar kijken of we hier iets aan kunnen doen.’’

De burgemeester kreeg maandagavond enkele tientallen handtekeningen overhandigd van ouders en tieners. Zij vroegen om een eigen plek voor de jeugd in het Bernissegebied waar tieners kunnen hangen en voetballen zonder dat ze een bekeuring riskeren.
Samen sterk in de hulpverlening!


erik 67

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,622
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #299 Gepost op: 6 januari 2009, 17:31:16
Politie vond 8000 kilo vuurwerk
 
APELDOORN - De politie in de regio Noord- en Oost-Gelderland nam in de aanloop naar de jaarwisseling bijna 8000 kilo illegaal vuurwerk in beslag. Dat maakte de politie dinsdag bekend.

De grootste partijen werden gevonden in Halle (4500 kilo) en Vaassen (1500 kilo). In Halle werd ook nog 75 kilo buskruit in beslag genomen. Ook in Putten, Wapenveld, Nunspeet en Zelhem werd vuurwerk gevonden, van enkele kilo's tot ruim 500 kilo.

Negen bedrijven kregen in de laatste week van het jaar een proces-verbaal, onder meer omdat het vuurwerk niet goed was opgeslagen.

http://www.omroepgelderland.nl/index.php?id=63640