kan alleen maar spreken over ons korps dit is een vrijwilligerskorps en bij ons worden alle chauffeurs opgeleid met name in de bediening van de korf en hw zelf. Dit wordt ook jaarlijks getest door een toets (afhijsing oefening). Daarnaast wordt uitgebreid stilgestaan met het feit dat deze voertuigen een hoog zwaartepunt hebben dus dat je beter rustiger aan kan doen want je ligt zo op zn kant. Je bent verplicht om met elk voertuig een aantal uur proef te rijden (minimaal 2u per voertuig per jaar geloof ik) en je moet minimaal een x aantal km ermee gereden hebben voordat je mag uitrukken (dacht 200) Ooik wij hebben een b32 van metz op MAN alleen maar 2 assen ipv 3. Als je met het voertuig rijd merk je ook zeker in de bochten dat deze erg trekt en dus moet je gewoon extra voorzichtig zijn. De traingspresentatie van METZ geeft ook duidelijk aan bochten rustig nemen en gas op de rechte stukken
Bedankt voor je eerlijke antwoord, want dit geeft ook al een beetje aan waar het e.e.a. wringt lijkt me, wat is 2 uur op jaarbasis, wat is nu 200 km met zo'n voertuig. Dat de focus op de bediening ligt is niet vreemd, maar ermee rijden is natuurlijk ook gewoon een kunst.
Ik denk dat hier in brandweer Nederland veel te makkelijk over wordt gedacht het rijden en bedienen van een redvoertuig is eigenlijk ook gewoon een specialisme wat je er niet zo maar bij kunt doen en dan heb ik het zowel over bedienen als het rijden. Je moet er echt tijd in steken wil je dit goed onder de knie hebben.