Discussie omtrent nieuw MMT voertuig Utrecht

Auteur Topic: Discussie omtrent nieuw MMT voertuig Utrecht  (gelezen 30217 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Speedy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 237
Reactie #100 Gepost op: 16 augustus 2013, 01:35:31
Citaat van: Expert link=msg=1192350 date=1376592143
Bingo! Full speed binnen acht minuten aan de Noordkant, twee minuten later hang je al boven het zuiden van Utrecht.



Welke site of programma gebruik je ervoor?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #101 Gepost op: 16 augustus 2013, 08:57:50
Citaat van: Speedy link=msg=1192424 date=1376609731
Welke site of programma gebruik je ervoor?

Meneer Expert doet dat met http://nl.distance.to/


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #102 Gepost op: 16 augustus 2013, 09:43:43
Maar mijn vraag is nog niet beantwoord: En hoeveel tijd per jaar kan er niet gevlogen worden? Als de heli's niet de lucht  in mogen vanwege slecht weer dan heb je er niks aan. Dan is een auto toch handig.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #103 Gepost op: 16 augustus 2013, 09:58:05
Citaat van: JJ75 link=msg=1192450 date=1376639023
Maar mijn vraag is nog niet beantwoord: En hoeveel tijd per jaar kan er niet gevlogen worden? Als de heli's niet de lucht  in mogen vanwege slecht weer dan heb je er niks aan. Dan is een auto toch handig.

Ik ben alleen op de hoogte met de procedure voor slecht weer in Qatar. Als de windsnelheid boven de 60 knopen komt moet er eerst contact opgenomen worden met een dienstdoende supervisor op de SEH van het traumacentrum. Luchtmachtofficieren maken daarna de afweging of de medische noodzaak het risico van de Life Flight vlucht kan rechtvaardigen.

Ik neem aan dat in het Nederlandse luchtruim een helikopter bij lagere windsnelheden ook nog steeds ingezet kan worden.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #104 Gepost op: 16 augustus 2013, 10:00:59
Citaat van: JJ75 link=msg=1192450 date=1376639023
Maar mijn vraag is nog niet beantwoord: En hoeveel tijd per jaar kan er niet gevlogen worden? Als de heli's niet de lucht  in mogen vanwege slecht weer dan heb je er niks aan. Dan is een auto toch handig.
Zullen we een wilde gooi doen? En aannemen dat er maar 2 dagen in een jaar zullen zijn dat er daadwerkelijk niet gevlogen kan worden ivm bv het weer?
Dan een auto hier in het midden van het land. De verkeersdrukte zeker rond Utrecht wordt alleen maar intensiever, de kans dat de auto vast loopt in het verkeer wordt alleen maar groter. Mijn ervaring met de heli is dat die terplaatse is voor je het goed en wel weet. En die 10 minuten aanvliegtijd kloppen dus wel. ;)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #105 Gepost op: 16 augustus 2013, 10:06:14
Citaat van: Peter71 link=msg=1192454 date=1376640059
Zullen we een wilde gooi doen? En aannemen dat er maar 2 dagen in een jaar zullen zijn dat er daadwerkelijk niet gevlogen kan worden ivm bv het weer?
Dan een auto hier in het midden van het land. De verkeersdrukte zeker rond Utrecht wordt alleen maar intensiever, de kans dat de auto vast loopt in het verkeer wordt alleen maar groter. Mijn ervaring met de heli is dat die terplaatse is voor je het goed en wel weet. En die 10 minuten aanvliegtijd kloppen dus wel. ;)

Citaat
In Utrecht is er een gebied rond de stad Utrecht tot 20 minuten responstijd het snelst te bereiken door het MMT in Utrecht.

Bron: http://www.zorgatlas.nl/zorg/ziekenhuiszorg/traumazorgenen/bereikbaarheid-24-7-mmt-zorg-vier-helikopters-2011/


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #106 Gepost op: 16 augustus 2013, 10:20:57
Citaat van: Peter71 link=msg=1192454 date=1376640059
Zullen we een wilde gooi doen? En aannemen dat er maar 2 dagen in een jaar zullen zijn dat er daadwerkelijk niet gevlogen kan worden ivm bv het weer?
Dan een auto hier in het midden van het land. De verkeersdrukte zeker rond Utrecht wordt alleen maar intensiever, de kans dat de auto vast loopt in het verkeer wordt alleen maar groter. Mijn ervaring met de heli is dat die terplaatse is voor je het goed en wel weet. En die 10 minuten aanvliegtijd kloppen dus wel. ;)
Ik hou meer van feitelijkheden dan wilde gooien. De link is wel verhelderend van 024. Ook bij inzetten zoals laatst met dat schip waarbij meerdere LL worden ingezet is een back-up auto team in Utrecht handig. En volgens mij hebben ze toeters en bellen en daarmee kunnen ze toch iets sneller dan ik door het verkeer komen.
Bron: http://www.zorgatlas.nl/zorg/ziekenhuiszorg/traumazorgenen/bereikbaarheid-24-7-mmt-zorg-vier-helikopters-2011/


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #107 Gepost op: 16 augustus 2013, 10:47:26
Citaat van: JJ75 link=msg=1192450 date=1376639023

Maar mijn vraag is nog niet beantwoord: En hoeveel tijd per jaar kan er niet gevlogen worden? Als de heli's niet de lucht  in mogen vanwege slecht weer dan heb je er niks aan. Dan is een auto toch handig.


5% bij benadering. De rest van de inzetten gaat per voertuig.

Expert


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #108 Gepost op: 16 augustus 2013, 13:32:41
Citaat van: JJ75 link=msg=1192467 date=1376641257
Ik hou meer van feitelijkheden dan wilde gooien. De link is wel verhelderend van 024. Ook bij inzetten zoals laatst met dat schip waarbij meerdere LL worden ingezet is een back-up auto team in Utrecht handig. En volgens mij hebben ze toeters en bellen en daarmee kunnen ze toch iets sneller dan ik door het verkeer komen.
Bron: http://www.zorgatlas.nl/zorg/ziekenhuiszorg/traumazorgenen/bereikbaarheid-24-7-mmt-zorg-vier-helikopters-2011/

- Er waren nog steeds 2 LL's beschikbaar tijdens die inzet met de schepen. Daarnaast als er nog een melding was gekomen waarvoor die 2 andere LL niet beschikbaar waren zou er vast wel overlegd worden of 1 van de 2 die bij het schip stond naar het andere incident kon. Daarnaast, de SAR helikopters waren ook ingezet, wat als er op dat moment nog een scheepsramp zou gebeuren? Lijkt me net zo veel kans op als de kans dat je ineens 5 meldingen voor een MMT hebt en maar 4 helikopters.

- Een back-up team voor als ze niet kunnen vliegen? Wat als op dat moment de MMT auto net in de garage staat voor zijn winter banden? Of nog erger, een lekke band rijdt tijdens een uitruk? Eigenlijk moeten er twee wagens staan, gewoon voor het geval dat.

-De plaatsing van het backup team in utrecht logisch? Tja het ligt in het midden, dat argument snap ik, maar het is nog steeds slechts een auto die dus echt niet voorbij de provinciegrenzen nog nuttig (op tijd) kan werken. Heb je dus de 1.2 miljoen inwoners van de provincie Utrecht voorzien van een plan B (7.5% van de bevolking). Maar de andere  14.8 miljoen mensen hebben er weinig aan.
Ik vind plaatsen in Amsterdam dan logischer, immers, daar in de omgeving wonen meer mensen.
Ik vind plaatsen in Rotterdam dan logischer, immers met de haven daar is er een groter risico op ongelukken waarvoor een MMT nodig is.
Ik vind plaatsen ergens in het oosten van het land dan logischer, immers, de ambulance dekking en aanrijtijden zijn daar langer, betere zorg kan dan het verschil maken.
Ik vind plaatsen op Texel dan logischer, immers, dan heb je 100% dekking, dat is volgens mij een getal waarvan je normaal alleen kunt dromen!
En zo kan ik het rijtje nog wel langer maken......

-Daarnaast is er nog steeds geen team dat standby staat op de auto, en al helemaal niet op de momenten dat het echt nodig zou zijn. Ik geloof best dat ze op dinsdagmorgen om 11:00 een anesthesist of chirurg kunnen vrijmaken bij een melding en een verpleegkundige mee op pad kunnen sturen. (Chauffeur laat ik maar even in het midden.)
Maar juist 's nachts is de kans dat de helikopter niet beschikbaar is het grootst. Nu weet ik niet hoe het in het UMCU zit (wellicht dat 024 of expert dat weten) maar in de meeste ziekenhuizen staan er in het holst van de nacht 1 of 2 specialisten op dienst en is dat in veel gevallen een bereikbaarheidsdienst waarbij ze binnen x (30 in de meeste gevallen) minuten bij een patiënt (in het ziekenhuis) moeten kunnen zijn. Gaat de enige, of 1 van de 2 enige anesthesisten of chirurgen dan het ziekenhuis tijdens zijn dienst verlaten? Waardoor de andere patiënten die daar al liggen en in sommige gevallen net zo kritisch als het slachtoffer waar het MMT heen moet achter blijven in een ziekenhuis?

-Dan is er natuurlijk altijd nog het exposure argument op te voeren.

@expert, met 5% bedoel je neem ik aan dat gemiddeld 5% van de tijd de heli niet kan vliegen, 8,4 uur per week en niet dat 5% van de meldingen niet opgevolgd kan worden. Ook lijkt het me logisch dat de meeste momenten waarop er niet gevlogen kan worden 's avonds en 's nachts zijn, momenten waarop het grootste deel van de mensen thuis is / ligt te slapen en het aantal meldingen überhaupt lager is omdat er minder gebeurd, waardoor het aantal meldingen waarop jullie moeten zeggen "sorry we kunnen niet komen" lager is dan die 5%

Het is verschrikkelijk als mensen overlijden of blijvende schade ondervinden doordat een MMT niet ingezet kan worden, maar lost deze auto in Utrecht dat probleem op? Kan dat probleem überhaupt opgelost worden? Het lijkt me dat als je het wilt oplossen je gewoon op iedere straathoek een MMT, een ambulance, een politieagent (liefst 2), een brandweerauto (en een blonde masseuse van 25 met een C cup(soms heeft een mens daar ook behoefte aan....) moet gaan neer zetten


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #109 Gepost op: 16 augustus 2013, 13:49:22
Citaat van: auditor link=msg=1192509 date=1376652761
@expert, met 5% bedoel je neem ik aan dat gemiddeld 5% van de tijd de heli niet kan vliegen, 8,4 uur per week en niet dat 5% van de meldingen niet opgevolgd kan worden. Ook lijkt het me logisch dat de meeste momenten waarop er niet gevlogen kan worden 's avonds en 's nachts zijn, momenten waarop het grootste deel van de mensen thuis is / ligt te slapen en het aantal meldingen überhaupt lager is omdat er minder gebeurd, waardoor het aantal meldingen waarop jullie moeten zeggen "sorry we kunnen niet komen" lager is dan die 5%
De heli kan 5% van de tijd, per jaar, niet ingezet worden door slecht weer, mist, ijzel enz. Het is niet zo dat deze meldingen niet opgevolgd worden, het trauma team vertrekt dan gewoon per auto.
Ik begrijp niet hoe je erbij komt dat dit juist 's avonds of 's nachts niet gevlogen zou kunnen worden.