- Er waren nog steeds 2 LL's beschikbaar tijdens die inzet met de schepen. Daarnaast als er nog een melding was gekomen waarvoor die 2 andere LL niet beschikbaar waren zou er vast wel overlegd worden of 1 van de 2 die bij het schip stond naar het andere incident kon. Daarnaast, de SAR helikopters waren ook ingezet, wat als er op dat moment nog een scheepsramp zou gebeuren? Lijkt me net zo veel kans op als de kans dat je ineens 5 meldingen voor een MMT hebt en maar 4 helikopters.
- Een back-up team voor als ze niet kunnen vliegen? Wat als op dat moment de MMT auto net in de garage staat voor zijn winter banden? Of nog erger, een lekke band rijdt tijdens een uitruk? Eigenlijk moeten er twee wagens staan, gewoon voor het geval dat.
-De plaatsing van het backup team in utrecht logisch? Tja het ligt in het midden, dat argument snap ik, maar het is nog steeds slechts een auto die dus echt niet voorbij de provinciegrenzen nog nuttig (op tijd) kan werken. Heb je dus de 1.2 miljoen inwoners van de provincie Utrecht voorzien van een plan B (7.5% van de bevolking). Maar de andere 14.8 miljoen mensen hebben er weinig aan.
Ik vind plaatsen in Amsterdam dan logischer, immers, daar in de omgeving wonen meer mensen.
Ik vind plaatsen in Rotterdam dan logischer, immers met de haven daar is er een groter risico op ongelukken waarvoor een MMT nodig is.
Ik vind plaatsen ergens in het oosten van het land dan logischer, immers, de ambulance dekking en aanrijtijden zijn daar langer, betere zorg kan dan het verschil maken.
Ik vind plaatsen op Texel dan logischer, immers, dan heb je 100% dekking, dat is volgens mij een getal waarvan je normaal alleen kunt dromen!
En zo kan ik het rijtje nog wel langer maken......
-Daarnaast is er nog steeds geen team dat standby staat op de auto, en al helemaal niet op de momenten dat het echt nodig zou zijn. Ik geloof best dat ze op dinsdagmorgen om 11:00 een anesthesist of chirurg kunnen vrijmaken bij een melding en een verpleegkundige mee op pad kunnen sturen. (Chauffeur laat ik maar even in het midden.)
Maar juist 's nachts is de kans dat de helikopter niet beschikbaar is het grootst. Nu weet ik niet hoe het in het UMCU zit (wellicht dat 024 of expert dat weten) maar in de meeste ziekenhuizen staan er in het holst van de nacht 1 of 2 specialisten op dienst en is dat in veel gevallen een bereikbaarheidsdienst waarbij ze binnen x (30 in de meeste gevallen) minuten bij een patiënt (in het ziekenhuis) moeten kunnen zijn. Gaat de enige, of 1 van de 2 enige anesthesisten of chirurgen dan het ziekenhuis tijdens zijn dienst verlaten? Waardoor de andere patiënten die daar al liggen en in sommige gevallen net zo kritisch als het slachtoffer waar het MMT heen moet achter blijven in een ziekenhuis?
-Dan is er natuurlijk altijd nog het exposure argument op te voeren.
@expert, met 5% bedoel je neem ik aan dat gemiddeld 5% van de tijd de heli niet kan vliegen, 8,4 uur per week en niet dat 5% van de meldingen niet opgevolgd kan worden. Ook lijkt het me logisch dat de meeste momenten waarop er niet gevlogen kan worden 's avonds en 's nachts zijn, momenten waarop het grootste deel van de mensen thuis is / ligt te slapen en het aantal meldingen überhaupt lager is omdat er minder gebeurd, waardoor het aantal meldingen waarop jullie moeten zeggen "sorry we kunnen niet komen" lager is dan die 5%
Het is verschrikkelijk als mensen overlijden of blijvende schade ondervinden doordat een MMT niet ingezet kan worden, maar lost deze auto in Utrecht dat probleem op? Kan dat probleem überhaupt opgelost worden? Het lijkt me dat als je het wilt oplossen je gewoon op iedere straathoek een MMT, een ambulance, een politieagent (liefst 2), een brandweerauto (en een blonde masseuse van 25 met een C cup(soms heeft een mens daar ook behoefte aan....) moet gaan neer zetten
1e allinea Het was maar een voorbeeld
2e allinea winterbandenwissel kan in 1 uur en is planbaar en bij uitval, door wat dan ook, van heli's zo af te breken. En helikopters kunnen ook stuk.
3e allinea De plaatsen met heli hebben OOK een auto. Daarmee vallen je locaties Adam en Rdam al af in je betoog. Met de auto van Adam naar Utrecht in de omstandigheden waarin niet gevlogen kan worden is vast ook langzamer dan normaal. Dus een locatie in het midden van het land is dan toch niet zo gek.
4e allinea Dat is een punt wat geregeld moet zijn. Ik kan mij voorstellen dat niet kunnen vliegen heel voorspelbaar is waarbij dus mensen 'naar de kazerne' geroepen kunnen worden.
5e Ik weet niet of ik dat met feiten kan weerleggen of beamen. Wel zijn er ook gewoon 's avonds en 's nachts veel LL meldignen te vinden.
6e Mijn eerste reactie kwam omdat iedereen steeds maar uitging van alleen maar vliegen en ik mij afvroeg hoeveel procent van de tijd kan er eigenlijk gevlogen worden en hoeveel procent van de tijd er ander vervoer nodig is. Als was gebleken dat 20 % van de tijd heli's niet de lucht in kunnen is dat een zinnig onderdeel in de discussie van nut en noodzaak van een auto in Utrecht.
Ik ben bewust dat kans op voorkomen, ervarenheid team, etc allemaal gegevens zijn die meespelen bij wel of niet nuttig zijn.